Gå til innhold

Egenkapital vs nedbetaling av studielån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Planlegger å kjøpe leilighet alene innen 1 år, og lurer på hva som lønner seg i forhold til låneforhandlinger. Er det viktigst å ha egenkapital, eller viktigst å redusere annen gjeld? Ser for meg at egenkapitalen er viktigst, men har så lyst til å redusere studielånet :sjenert: Har rundt 300 000 i studielån og rundt 190 000 på konto, noe av det er bsu.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det sies at studielånet er det siste lånet du skal kvitte deg med, så jeg ville heller hatt egenkapital.

Bruker du pengene på studielånet, må du jo låne mer penger til leiglighet og det vil ikke bli et like gunstig lån. Tror nok også bankene ser positivt på at du har spart opp egenkapital.

Gjest Spinell
Skrevet

Da jeg vurderte å kjøpe bolig som singel (det ble ikke noe av, for jeg møtte mannen min før jeg rakk å kjøpe noe :) ), så banken på min samlede økonomi. Både studielån, egenkapital, lønnsnivå og sparing ble tatt med i betraktningen. Studielånet har jo noe å si for den totale lånebelasntningen du blir sittende med, men det har egenkapitalen også. I og med at studielånet er et personlig lån, sa også saksbehandleren i min bank at dette lånet var det siste en skulle kvitte seg med.

En mellomløsning er også mulig, der du betaler ned litt mer på studielånet hver gang. Dette vil ha noe å si for den totale summen du betaler ned, og hvor fort lånet minker.

Skrevet
Hei! Planlegger å kjøpe leilighet alene innen 1 år, og lurer på hva som lønner seg i forhold til låneforhandlinger. Er det viktigst å ha egenkapital, eller viktigst å redusere annen gjeld? Ser for meg at egenkapitalen er viktigst, men har så lyst til å redusere studielånet :sjenert: Har rundt 300 000 i studielån og rundt 190 000 på konto, noe av det er bsu.

Rente på studielån er lavere enn vanlig bologlånsrente. Og det lønner seg faktisk å ta opp ekstra lån og heller spare til maks BSU!

Skrevet

Behold litt EK! Du må ha likvide midler. Bedre med EK og stort lån enn lite lån og ingen EK, spør du meg. Regner med du selv kommer mye bedre ut i alle situasjoner med EK enn uten.

I de fleste tilfeller ser man nesten vekk fra studielånet, om man har jobb som kan forsvare utdannelsen (og da lånet).

Skrevet

Tusen takk for råd! Det var vel omtrent det jeg trodde, men studielån er det eneste jeg har, og jeg irriterer meg grønn over hvor mye det kommer til å koste i det lange løp og skulle gjerne ha snytt Lånekassen for alle de rentene :fnise: Dog ikke på bekostning av fremtidig økonomi. Får trøste meg med at renta i hvertfall er veldig lav for tiden :)

Skrevet

Jeg hadde det akkurat som deg, forferdelig å ikke kunne betale ned studielån, men nå ligger alle pengene mine i den fine boligen min - og det var nok helt klart det smarteste :)

Skrevet

Hadde det også som deg, hatet det studielånet. Det føltes som "usikret gjeld", og jeg ønsket bare å bli kvitt det.

Allikevel er det greit å spare egenkapitalen din, du har jo vært kjempeflink! Når du kjøper første gang får du ofte ikke 100% finansiering til kjøpesummen, og er helt avhengig av egenkapital om du ikke vil ha pant i foreldres eiendom eller lignende.

Kjøp bolig først, og når finansieringsgraden på den er betalt ned til under 80% kan du betale ned mer på studielånet ditt.

Ellers er det faktisk lurt å betale ned studielånet månedlig og ikke kvartalsvis. Bare det sparer du masse på. Om du kan betale ned raskere enn betalingsplanen uten å tære på sparekontoen din, kan du jo godt gjøre det også? Om du skal kjøpe leilighet i første runde, har du sterk nok egenkapital til å klare det som du har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...