Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir totalt satt ut, takler ikke han skal bruke penger på meg

Jeg blir så flau! :sjenert:

Føler meg som en snylter og vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg selv..

så om han prøver seg blir jeg helt vrang og vil bare forlate butikken.. vet ikke helt hvordan jeg skal komme over problemet..

Det er vel generelt også hvis han er snill mot meg i det hele..

det er så pinlig og ikke kunne ta i mot en fin gest.. hva skal jeg gjøre??

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Åhoi som jeg kjenner meg igjen!

Vet du, du må rett og slett bare øve. Bestem deg for at det er ok om han vil spandere lunsj på deg eller noe annet (du vet best selv hva som er innenfor rimelighetens grenser) og øv deg på å takke ja og bli glad for det - også kan du kanskje si til ham at du syns det er litt vanskelig å ta imot så mye og at du rett og slett ikke syns det blir riktig at han skal betale for så mye?

For egen del har jeg løst det ved å spandere selv av og til - også sier jeg nei takk av og til og tusen takk av og til i ganske bra fordeling.

Endret av Suzy
Skrevet

i går ville han kjøpe vintersko til meg og jeg ble helt satt ut og lagte en aldri så liten scene.. nei jeg skulle ikke ha nye vintersko (selv om de gamle eg utslitte og glidelåsen ødelagt) jeg kunne bruke støvler og ullsokker hehe

tror han ble litt flau også over at jeg ikke ville men vi har ikke vært så veldig lenge sammen et par mnd bare og jeg syntes det hele var dødspinlig... skrev melding til ham i dag at sorry jeg ble helt satt ut visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg, å ble litt okse i porselens butikk hehe..

ja jeg har jo betalt for mat, taxi drikke på byen og sånn og det går helt fint men jeg sliter med å ta i mot syntes kanskje det var litt mye, men han tenkte bare at han ikke ville jeg skulle fryse på beina å det var jo veldig omtenksomt men uff... hehe

ikke så lett når forholdet er nytt og jeg egentlig liker å klare meg selv :)

Skrevet
ikke så lett når forholdet er nytt og jeg egentlig liker å klare meg selv :)

Nei det er igrunnen der det ligger, ikke sant - man vil jo så gjerne klare seg selv. men om han vil kjøpe noe til deg (og du vet han har råd til det)så la ham.

Skrevet
Nei det er igrunnen der det ligger, ikke sant - man vil jo så gjerne klare seg selv. men om han vil kjøpe noe til deg (og du vet han har råd til det)så la ham.

Det kommer til å kreve litt selvdisiplin ja, for det meste unngår jeg å bli med på kjøpesenter...

jeg får rett og slett øve meg på å ikke være så selvstendig selv om det strider i mot alt jeg står for. Det er en god egenskap å kunne ta i mot en fin gest.

practice makes perfect

Skrevet
Du er ikke alene, hvis det er noen trøst..

Hehe kanskje.. jo er litt godt å vite at det ikke bare jeg som blir flau av penger..

kjenner jeg er litt stresset nå siden jeg ikke har fått svar på meldingen min... men han jobbet i natt så han sover sikkert.

Uff føler meg litt toskete siden jeg overreagerte så..

han skulle jo bare vise omtanke..

Skrevet
Jeg blir totalt satt ut, takler ikke han skal bruke penger på meg

Jeg blir så flau! :sjenert:

Føler meg som en snylter og vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg selv..

så om han prøver seg blir jeg helt vrang og vil bare forlate butikken.. vet ikke helt hvordan jeg skal komme over problemet..

Det er vel generelt også hvis han er snill mot meg i det hele..

det er så pinlig og ikke kunne ta i mot en fin gest.. hva skal jeg gjøre??

Du skal være glad han ikke er Russer, i så fall hadde han blitt fornærmet. En av de største fornærmelse en Russisk mann kan få er at dama betaler for seg selv på restaurant. Det betyr at hun ikke aksepterer han.

Du må lære å ta imot. Hvis du klarer å ta imot med gled, så vil det glede din mann stort. Det er en stor gave du kan gi han. Ditt smil er mye mer verd enn noen få tusenlapper.

Skrevet

Samboeren min har mer penger enn meg, så han synes vel kanskje det er naturlig at han spanderer litt på meg.

Jeg prøver så langt jeg klarer å svelge den dårlige samvittigheten i meg, men prøver nok å kompensere litt på andre måter, desverre. Er litt bevisst på å lage god mat jeg vet han liker ekstra godt etc. Selv om det kanskje også er litt tullete.

Har sagt til han at jeg får dårlig samvittighet, at jeg på en måte føler jeg står i gjeld til han. Så han er klar over det, og sier samtidig at det er noe jeg ikke skal tenke på. Samtidig så møter jeg forståelse hos han, og det er godt :)

Skrevet

Jeg nevnte vel før vi i det hele tatt ble sammen at jeg ikke likte å bli spandert på, og at jeg foretrakk å betale for meg selv. Og det har han tatt til seg. Så vi unngår dette.

Har du prøvd å forklare til ham, i stedet for å bare si nei? At det ikke bare gjelder for vinterskoene denne ene gangen, men at du generellt foretrekker å betale for deg selv? Ellers risikerer du at han kommer til å fortsette å "sette deg i forlegenhet".

Jeg liker ikke føle at jeg skylder noen noe. Og jeg liker å forsørge meg selv. Om folk vil gjøre stas på meg, så kan de gjøre det ved noe annet enn penger. Si at jeg er pen på håret, eller lage en god middag til meg eller noe.

Skrevet
Du skal være glad han ikke er Russer, i så fall hadde han blitt fornærmet. En av de største fornærmelse en Russisk mann kan få er at dama betaler for seg selv på restaurant. Det betyr at hun ikke aksepterer han.

Du må lære å ta imot. Hvis du klarer å ta imot med gled, så vil det glede din mann stort. Det er en stor gave du kan gi han. Ditt smil er mye mer verd enn noen få tusenlapper.

Ja nå fikk jeg iallefall dårlig samvittighet!! uff!

Men det er litt vanskelig å ta i mot for jeg vil helst at han skal bruke pengene på seg selv å det han har lyst på, jeg klarer meg.

Men han skulle jo bare være omtenksom, men det var det siste jeg hadde forventet og ble helt satt ut... :sukk:

Skrevet
Jeg nevnte vel før vi i det hele tatt ble sammen at jeg ikke likte å bli spandert på, og at jeg foretrakk å betale for meg selv. Og det har han tatt til seg. Så vi unngår dette.

Har du prøvd å forklare til ham, i stedet for å bare si nei? At det ikke bare gjelder for vinterskoene denne ene gangen, men at du generellt foretrekker å betale for deg selv? Ellers risikerer du at han kommer til å fortsette å "sette deg i forlegenhet".

Jeg liker ikke føle at jeg skylder noen noe. Og jeg liker å forsørge meg selv. Om folk vil gjøre stas på meg, så kan de gjøre det ved noe annet enn penger. Si at jeg er pen på håret, eller lage en god middag til meg eller noe.

har jo diskutert økonomi i forbindelse med å flytte sammen om en stund, å da sa jeg at jeg foretrekker å betale for meg selv å ha separat økonomi og betale 50/50 uansett da har jeg best samvittighet og jeg tror han hadde en liten anelse om hvordan jeg kom til å reagere. Det er merkelig med det.. det er mer tabu for meg å snakke om penger en sex hehehe

Skrevet
Samboeren min har mer penger enn meg, så han synes vel kanskje det er naturlig at han spanderer litt på meg.

Jeg prøver så langt jeg klarer å svelge den dårlige samvittigheten i meg, men prøver nok å kompensere litt på andre måter, desverre. Er litt bevisst på å lage god mat jeg vet han liker ekstra godt etc. Selv om det kanskje også er litt tullete.

Har sagt til han at jeg får dårlig samvittighet, at jeg på en måte føler jeg står i gjeld til han. Så han er klar over det, og sier samtidig at det er noe jeg ikke skal tenke på. Samtidig så møter jeg forståelse hos han, og det er godt :)

Er vel helst det at jeg blir flau av han skulle gjøre det for meg når jeg ikke har bedt om det å jeg føler ikke at vi er helt på det stadiet der det går an å be om slikt, det gikk liksom over en grense jeg føler vi ikke har komt til enda, dessuten er det viktig for meg å bevise for meg selv at jeg kan klare meg selv økonomisk.

Jeg liker å ordne opp selv, mens han liker godt å hjelpe (det gjør jeg også men jeg liker best å ordne opp i mitt eget selv)

Skrevet
har jo diskutert økonomi i forbindelse med å flytte sammen om en stund, å da sa jeg at jeg foretrekker å betale for meg selv å ha separat økonomi og betale 50/50 uansett da har jeg best samvittighet og jeg tror han hadde en liten anelse om hvordan jeg kom til å reagere. Det er merkelig med det.. det er mer tabu for meg å snakke om penger en sex hehehe

Jeg prøvde å rote med ei dame som ikke ville ha noen ting av meg. Det ble for slitsomt. Men hun var ikke vill nok etter meg heller, så det ble slutt.

Nå har jeg ei dame som jeg kan spandere så mye middager, smykker og reiser på som jeg bare orker. Vi er lykkelige.

Skrevet
Jeg prøvde å rote med ei dame som ikke ville ha noen ting av meg. Det ble for slitsomt. Men hun var ikke vill nok etter meg heller, så det ble slutt.

Nå har jeg ei dame som jeg kan spandere så mye middager, smykker og reiser på som jeg bare orker. Vi er lykkelige.

Er jo ikke snakk om athan aldri skal få spandere noe på meg, men vi har ikke vært sammen så lenge og jeg føler at pr nå er det min buisness, men vi har spandert drikke, taxi mat osv på hverandre men vintersko som er relativt dyrt og større ting mener jeg at det går an å vente med. Det er da jeg blir flau for jeg føler ikke jeg har "rett" til det.

Dessuten så er vi alle forskjellige, jeg har det best når jeg vet jeg er økonomisk uavhengig og stabil. Det er da jeg følerjeg kan bidra mest til forholdet(på det planet)

Skrevet

Jeg synes du ikke skulle ta i mot ekstra saker og ting. Paa en msaate vil du jo da staa i gjeld til han, og det handler jo om aa respektere seg selv.

Saa staa paa, jeg forstaar deg godt!

Skrevet
Jeg synes du ikke skulle ta i mot ekstra saker og ting. Paa en msaate vil du jo da staa i gjeld til han, og det handler jo om aa respektere seg selv.

ja akkurat nå så føler jeg det, han hadde aldri sagt "ja men du fikk vintersko av meg så da vil jeg ha den jakken av deg" men det har litt med at vi ikke deler bo eller økonomi å da vil jeg gjerne forsørge meg selv. En annen ting hadde det vært hvis vi var ute på byen å jeg hadde glemt lommeboka at han da tilbydde seg å spandere, for da kunne jeg gjør det samme igjen. Men hadde vi vært i sammen i flere år å jeg trang nye vintersko at han da hadde sagt "dette er noe du trenger" så hadde det for meg iallefall vært anderledes.

Men det er ikke til å legge skjul på at jeg er veldig klønete når det gjelder følelser og grenser akkurat nå. Dette er et helt ferskt forhold å jeg har aldri følt for ham for noen andre, derfor er det ekstra viktig for meg :)

Skrevet

Jeg synes du skal glede han med å ta imot alt. En generøs mann fortjener ei dame som liker hans gaver.

Skrevet
Jeg synes du skal glede han med å ta imot alt. En generøs mann fortjener ei dame som liker hans gaver.

Er jo ikke snakk om å like eller ikke like en gave...

Skrevet (endret)

Nei det er snakk om hvordan du føler deg når du får gave. Jeg vet ikke hvorfor du har problemer med å ta imot. Kanskje du føler at du burde gi tilbake selv i samme stil. Glem det. Ikke gi noe tilbake. Det er han som gir gave. Min forrige dame likte ikke komplimenter. Hun sluttet derfor å få det. Min nye liker komplimenter og får mye. Dette er med på å bygge glede og godfølelse, og fører oss inn i en god sirkel.

Endret av I Grosny

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...