Riskrem Skrevet 15. oktober 2009 #1 Skrevet 15. oktober 2009 Hei! Jeg er ugift og har aldri vært i bryllup før. De eneste bryllupene jeg har sett har vært på film eller tv Hvordan er en bryllupsdag "typisk" lagt opp? Når står man opp? Hvor lenge i forveien går man til frisøren, og hvor kler man på seg? Når sånn ca. er vielsen? Hvor lenge varer vielsen? Hva skjer etter vielsen? Tar man bilder? Og så begynner middagen? Ser at noen inviterer gjester kun til kaffen. Er det normalt? Er det vanlig å pynte kirken? Sminken falmer sikkert litt utover dagen. Har man med seg sminke til festlokalet? Har forloveren noen særlige oppgaver i bryllupet, utover det å være forlover? Er det han/hun som påser at alt går som planlagt, som en slags assistent? Sikkert mange dumme spørsmål altså. Er bare nysgjerrig
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2009 #2 Skrevet 16. oktober 2009 Når man står opp er jo litt avhengig av når vielsen er og hvor mye man skal pynte seg på forhånd. Men det er som regel greit å sette av god tid slik at man ikke blir stresset. Også viktig å spise en skikkelig frokost så man har litt å gå på utover dagen. Det kan være litt så som så med spising videre på dagen. Det er nok mange som steller håret og får lagt sminken hos frisør/sminkør og det kan ta sin tid. Tror jeg brukte 3 timer der, men mye av tiden satt jeg med hårruller i tørkeren. Ofte er vel også forloveren der og ordner deg, samtidig som hun hjelper bruden på med kjolen etterpå. Sminken pleier å klare seg gjennom dagen, men det kan jo være greit å friske opp leppestiften etter en del kyssing! Vielser kan nær sagt være hele dagen. Da vi giftet oss var det fire vielser etter hverandre, kl. 13.00, 14.00, 15.00 og 16.00. Selve vielsen tar vel 35-40 minutter avhengig av om man har andre innslag enn de vanlige (som sang eller musikk). Etter litt fotografering på kirketrappen pleier brudeparet reise til fotografen, mens gjestene reiser til selskapslokalet og kanskje får litt drikke og noe å tygge på. Jeg vet at noen som har tidlige vielser og mange tilreisende gjester arrangerer en liten seightseeing for gjestene sine mens de venter på brudeparet. På festen så er det jo skåling for brudeparet når de kommer. Så er det middag med taler, dansing, kaker, mer dansing og kanskje annen underholdning og til slutt muligens nattmat. Forloveren pleier som sagt å være sammen med bruden mens hun ordner seg. I tillegg er hun jo med oppe ved alteret og holder brudebuketten mens bruden blir viet. Og så er det vanlig at hun holder tale eller har ordnet en sang til middagen. Dette er i hvert fall slik jeg har oppfattet et "standardbryllup"!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå