Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #1 Skrevet 15. oktober 2009 Media og politikere serverer oss hele tiden løgner om at kvinner tjener mindre enn menn for samme arbeid. Dette stemmer ikke, fordi statestikken lyver. Kvinner jobber mindre enn menn, og det er derfor menn tjener mest. Det ville vært totalt ulogisk og bortkastet for arbeidsgivere å ansette menn hvis de kunne fått kvinner til å gjøre den samme jobben for lavere lønn. Dette mener en tidligere mannelig feminist. Dessto mer og mer undersøkelser og forskning som blir gjort, dessto flere feministløgner blir avslørt. En annen interessant sak er at ingen feminister roper om flere kvinner til å jobbe som fiskere, gruvearbeidere, veiarbeidere, kokker og andre "lavstatus-yrker" som er mannsdominerte, men kun om styremedlemsstillinger, advokatstillinger og lignende. Det ser ut til at feminismen kun er opptatt av makt til kvinner, og ikke likestilling og yrkesdeltagelse.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #2 Skrevet 15. oktober 2009 He he artig at du tok opp dette temaet.....fundert på dette lenge selv. Har aldri skjønt hvorfor noen skulle ansette menn om de krevde høyere lønn.....nok en gang viser feminismen sitt sanne ansikt
Larsern Skrevet 29. oktober 2009 #3 Skrevet 29. oktober 2009 Likelønn betyr tydeligvis samme lønn (kvinne tjene like mye eller mer enn mann) mellom kvinner og menn, uavhengig av sektor, ansiennitet, erfaring, produktivitet, fravær osv. Jeg har ikke opplevd på noen arbeidsplass at kvinner i samme stilling som menn har lavere timelønn enn menn med samme yrkes- og utdannelsesbakgrunn. Men klart, om man sammenligner f.eks kvinnelige ingeniører i offentlig sektor med mannlige ingeniører i privat sektor, så ser man forskjeller.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #4 Skrevet 29. oktober 2009 Og sammenligner man typiske kvinneyrker, som sykepleier, med typiske mannsyrker, som ingeniører, med like høy utdanning så ser man virkelig forskjeller. Eller enda verre, hjelpepleiere med f.eks renovasjonsarbeidere Menn og kvinner på samme arbeidsplass med samme stilling har likelønn, det skulle bare mangle. Det er ikke disse debatten om likelønn gjelder.
Larsern Skrevet 29. oktober 2009 #5 Skrevet 29. oktober 2009 Og sammenligner man typiske kvinneyrker, som sykepleier, med typiske mannsyrker, som ingeniører, med like høy utdanning så ser man virkelig forskjeller. Eller enda verre, hjelpepleiere med f.eks renovasjonsarbeidere Menn og kvinner på samme arbeidsplass med samme stilling har likelønn, det skulle bare mangle. Det er ikke disse debatten om likelønn gjelder. Hvorfor sammenligne lønnen til (kvinnelig) sykepleier med lønnen til (mannlig) ingeniør? Er det bare jeg som synes dette er idiotisk? Skal vi ha staten til å regulere lønn ut i fra antall år med utdanning nå? Hva med de som kun har teknisk fagskole og jobber f.eks offshore med årslønn tett opptil millionen? Lønn styres etter tilbud/etterspørsel, hvis et yrke er dårlig betalt og lønnen betyr mye for arbeidstakeren, så drit i å ta det yrket da!? Er det for mye forlangt at man skal tenke sjøl?
Gjest Gjest_emma_* Skrevet 29. oktober 2009 #6 Skrevet 29. oktober 2009 Hvorfor sammenligne lønnen til (kvinnelig) sykepleier med lønnen til (mannlig) ingeniør? Er det bare jeg som synes dette er idiotisk? Skal vi ha staten til å regulere lønn ut i fra antall år med utdanning nå? Hva med de som kun har teknisk fagskole og jobber f.eks offshore med årslønn tett opptil millionen? Lønn styres etter tilbud/etterspørsel, hvis et yrke er dårlig betalt og lønnen betyr mye for arbeidstakeren, så drit i å ta det yrket da!? Er det for mye forlangt at man skal tenke sjøl? Jeg er så ekstremt enig med dag, Larsern. Jeg kan ikke fatte og begripe logikken bak disse stupide kravene.
Étaín Skrevet 29. oktober 2009 #7 Skrevet 29. oktober 2009 Hvorfor sammenligne lønnen til (kvinnelig) sykepleier med lønnen til (mannlig) ingeniør? Er det bare jeg som synes dette er idiotisk? Skal vi ha staten til å regulere lønn ut i fra antall år med utdanning nå? Hva med de som kun har teknisk fagskole og jobber f.eks offshore med årslønn tett opptil millionen? Lønn styres etter tilbud/etterspørsel, hvis et yrke er dårlig betalt og lønnen betyr mye for arbeidstakeren, så drit i å ta det yrket da!? Er det for mye forlangt at man skal tenke sjøl? Jeg er også helt enig i det Larsern sier her. Disse yrkesgruppene kan ikke sammenlignes, det har noe med både tilbud og etterspørsel og gjøre, og også produktivitet/lønnsomhet. OG - man VET når man velger å utdanne seg i årevis til sykepleier at det ikke er godt betalt. Når DET er sagt så har jeg forøvrig hørt om bedrifter som gjerne lønner sine menn veldig mye høyere enn sine kvinner i samme type arbeid. Det igjen kan muligens ha noe å gjre med at kvinner ikke tør å selge seg like dyrt. De er for snille når de skal forhandle lønn og tør ikke kreve.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #8 Skrevet 29. oktober 2009 Lønn styres etter tilbud/etterspørsel, hvis et yrke er dårlig betalt og lønnen betyr mye for arbeidstakeren, så drit i å ta det yrket da!? Er det for mye forlangt at man skal tenke sjøl? Så etterspørselen etter sykepleiere er lav? Hva med tilgangen, jeg har aldri hørt noe om at landet flommer over av sykepleiere.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #9 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg er også helt enig i det Larsern sier her. Disse yrkesgruppene kan ikke sammenlignes, det har noe med både tilbud og etterspørsel og gjøre, og også produktivitet/lønnsomhet. OG - man VET når man velger å utdanne seg i årevis til sykepleier at det ikke er godt betalt. Når DET er sagt så har jeg forøvrig hørt om bedrifter som gjerne lønner sine menn veldig mye høyere enn sine kvinner i samme type arbeid. Det igjen kan muligens ha noe å gjre med at kvinner ikke tør å selge seg like dyrt. De er for snille når de skal forhandle lønn og tør ikke kreve. Det har med sykefraværet til kvinner å gjøre! Det er ingen som diskriminerer kvinner med lønn lenger. Da hadde vi hatt overflod av kvinner på alle arbeidsplasser fordi arbeidsgiver hadde tjent økonomisk på dette.
Larsern Skrevet 29. oktober 2009 #10 Skrevet 29. oktober 2009 Så etterspørselen etter sykepleiere er lav? Hva med tilgangen, jeg har aldri hørt noe om at landet flommer over av sykepleiere. Sykehusene har ikke råd til å ansette pga nedskjæringer som staten regulerer.
Kara W Skrevet 30. oktober 2009 #11 Skrevet 30. oktober 2009 Det var ikke akkurat noe nytt og sjokerende i den videoen, nei. Jeg mener at alle skal lønnes etter arbeidet sitt, alstå innsats, kunnskapsnivå og det ferdige resultatet. Alle har selv plikt til å forhandle sin egen lønn. Selvfølgelig skal det være en viss sammenheng, og sjefer bør bli flinke til å belønne de som gjør en stor innsats selv om de ikke nødvendigvis krever det selv, men kvinner må også bli flinkere til å kreve sin plass. Det værste jeg har hørt var noen som mente at man skulle lønnes likt etter arbeidstittel. Altså at en sekretæt var en sekretær, mens en daglig leder var en daglig leder.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå