Gå til innhold

Facebook - hva vet de om meg egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor mye utenlands, men har vært i Norge nå i 4 uker.

Profilen min på Facebook er med "norsk" epost, norsk mobilnummer, norsk språk, norsk bosted, og nesten bare norske venner.

Logger meg på her i Norge på norsk, fra norsk IP-adresse. Pc kjøpt i Norge.

Likevel kommer 99% av alle annonsene som ligger på siden på språket i det landet jeg stort sett bor i? Merkelig?

Eneste infoen jeg har gitt FB om at jeg bor i et annet land er tekst jeg har postet til vennene mine - på norsk.

Blir nesten litt paranoid :-)

Hvordan "vet" FB at jeg er interessert i annonser fra et annet land, på et annet språk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er egentlig ganske enkelt, de registrerer hvilken ip du logger på med. De er jo ofte knyttet til land. Dette burde berolige deg litt, for det betyr at de ikke er basert på personlig informasjon om deg.

Jeg synes det var ganske morsomt å få amerikanske reklamer da jeg var i junaiten i noen dager.

Skrevet
Det er egentlig ganske enkelt, de registrerer hvilken ip du logger på med. De er jo ofte knyttet til land. Dette burde berolige deg litt, for det betyr at de ikke er basert på personlig informasjon om deg.

Jeg synes det var ganske morsomt å få amerikanske reklamer da jeg var i junaiten i noen dager.

Ja, men jeg sitter jo nå i Norge (i 3 uker), med norsk IP? Har bredbånd fra gode, gamle Telenor.

Jeg skjønner godt at de ser meg når jeg logger meg på i utlandet. Men hvorfor kommer det utenlandske annonser også når jeg er i Norge?

Skrevet

Da kan det hende det er cookies som identifiserer deg som en bruker fra et annet land.

Skrevet

Jeg trur det har med at du er mest på facebook i utlandet kanskje. At det er som oftest en utenlands IP-adresse. Det kommer jo ofte reklame rettet mot deg. Eks: Er du 23 år (ja det er jeg) har du nå muligheten til å vinne bla bla bla. At facebook "registrerer" deg som utenlandsk, og putter utenlandsk reklame på sida de så du skal skjønne det. aner ikke alikavel merker jeg.. er visst litt vel trøtt.. :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...