Gjest Gjest_terje_* Skrevet 15. oktober 2009 #1 Skrevet 15. oktober 2009 Hei er en mann på 35 som lurer på å be foreldrene mine om forskudd på arv på en bakgrunn som de kmmer til å ha stor forståelse for. nå lurer jeg på hvordan forskudd på arv fungerer. Jeg har to brødre og foreldrene mine har nedbelalt hus og bil og mye penger i banken. Pengene tenker de å leve godt av i pensjonsalderen. Betyr det at jeg ikke bør spørre om forskudd på arv, siden de tenker å bruke opp pengene sine? spør her fordi jeg må forstå hvordan dette fungerer....
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #2 Skrevet 15. oktober 2009 Du kan alltids spørre om å få forskudd på arv, men det er ikke noe du kan kreve å få. Det vil avhenge av om de føler at de har penger "til overs" nå som de kan gi til deg, eller om det de har av kapital er bundet opp i bolig/bil/kapital i banken som de selv har planer om å bruke. Arv er ikke noe man har krav på, så om dine foreldre har planer om å bruke opp det de har så er det ingenting du kan si noe på. Det kommer gjerne også litt ann på hvor mye du ønsker i forskudd på arv? Etter personlig eraring vil jeg også anbefale at man hvertfall sterkt vurderer at alle barna får det samme forskuddet isåfall. Det er lite som kan skape så mye splid som penger. Selv i familier hvor man i utgangspunktet tror at det er godt forhold mellom søsken, foreldre osv. kan det fort bli stygt hvis noen får mer enn andre, man føler seg urettferdig behandlet osv. Anbefaler at du legger frem problemstillingen (det du trenger penger til) for dine foreldre, og spør om de har mulighet til å støtte dette ved å gi deg forskudd på arv. Kanskje sier de ja og hjelper deg, og kanskje føler de ikke at de kan gjøre det. Uansett må du aksptere det svaret du får.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2009 #3 Skrevet 16. oktober 2009 Hei! Jeg vet det er arv du spør om, men kunne det kanskje være mulig å spørre dem om et lån, om de ikke kan avvære noe av det som eventuelt ville blitt arv siden de skal leve for det? Om dere setter opp en kontrakt og gjør det saklig, trenger ikke de være redd for å få pengene tilbake når de trenger dem. Også får dere ikke problemer med at søsknene dine tror at du får penger som de ikke får. Men det kommer jo selvføgelig helt an på situasjonen. Som nevnt før her så er penger grunn til mange krangler. Jeg vet jeg ikke svarte på spørsmålet ditt, men ønsker deg lykke til :o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå