Gjest Gjest_Trude_* Skrevet 15. oktober 2009 #1 Skrevet 15. oktober 2009 Har adlri hatt problemer med å komme til intervju når jeg har skrevet jobbsøknader tidligere, men nå derimot så sliter jeg. Er vel denne finanskrisen som gjør det...... Er det noen her som nylig har kommet til jobbintervju, hva slags mal brukte dere? Hvor utfyllende/mye skrev dere i søknaden?
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #2 Skrevet 15. oktober 2009 Har adlri hatt problemer med å komme til intervju når jeg har skrevet jobbsøknader tidligere, men nå derimot så sliter jeg. Er vel denne finanskrisen som gjør det...... Er det noen her som nylig har kommet til jobbintervju, hva slags mal brukte dere? Hvor utfyllende/mye skrev dere i søknaden? Regner med du har vanlig oppsett. Hvor du fant utlysningen, henviser og tillater. Deretter forteller du kort om deg selv. Mer om tidligere arbeidsopgaver og ansvarsområder. Hvorfor du mener du passer til en slike jobb, konkretiser med noe personlige egenskaper. Avslutt med at du ønsker å presentere deg - vær litt ydmyk. ---------------------------- Er dette noe du følger? har du en bra cv?- tilpasser du jobb jakt i forhold til den?
Yummy_Mummy Skrevet 16. oktober 2009 #3 Skrevet 16. oktober 2009 Avslutt med at du ønsker å presentere deg - vær litt ydmyk. Drop selvfølgeligheter (det er liten nok plass på arket til søknaden), selvsagt ønsker du å komme til intervju, du hadde vel ikke søkt ellers? Beskriv de tidligere arbeidsoppgavene dine slik at de blir relevante for denne jobben. Hvorfor er akkurat DU den rette for jobben? (I motsetning til en klassekamerat f.eks.).
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2009 #4 Skrevet 16. oktober 2009 Vis at du har lest utlysningen. Bruk ordene de bruker i annonsen. Ber de om en ansvarsfull person? Så nevn "Jeg er en ansvarsfull person. Jeg har blant annet <sett inn eksempel på noen konkret som viser at du er ansvarsfull>". Ikke rams opp for mye av det som står i cv'en din. Hold det kort og konsist. Om man bruker standard brevoppsett blir det bare en halv side til selve søknadsteksten. Dette er nok. De har ikke lyst til å lese en tettpakket side med informasjon.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2009 #5 Skrevet 16. oktober 2009 Drop selvfølgeligheter (det er liten nok plass på arket til søknaden), selvsagt ønsker du å komme til intervju, du hadde vel ikke søkt ellers? Beskriv de tidligere arbeidsoppgavene dine slik at de blir relevante for denne jobben. Hvorfor er akkurat DU den rette for jobben? (I motsetning til en klassekamerat f.eks.). det er veldig bra og avslutte om ønske å få lov til å presentere seg selv personlig- jeg blir ofte invitert på intervjuer selv om jeg har det med.
investor Skrevet 16. oktober 2009 #6 Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Ikke ha skrivefeil og velformulerte setninger. Har man ikke det kan man glemme intervju. Intelligente formuleringer har mye å si i våre dager når det er egne HR/personalavdelinger i omtrent hver bedrift. Bruk en mal med noen avsnitt. 1. Jeg søker på stilling blabla. med henvisning til utlysningen. 2. Hvem er jeg. 3. Jeg er rett person til jobben fordi.... (skriv om dine komparative fordeler). Hvorfor deg og ikke de andre søkerne. Jeg tror av erfaringer personlighet og kvalifikasjoner er det som er viktigst å fokusere på. Hvordan passer dine kvalifikasjoner og personlighet til stillingen og arbeidsmiljøet! Endret 17. oktober 2009 av investor
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #7 Skrevet 17. oktober 2009 Ikke ha skrivefeil og velformulerte setninger. Har man ikke det kan man glemme intervju. Intelligente formuleringer har mye å si i våre dager når det er egne HR/personalavdelinger folk i hver bedrift. Bruk en mal med noen avsnitt. 1. Jeg søker herved på stillingen. 2. Hvem er jeg. 3. Jeg er rett person til jobben fordi.... (skriv om dine komparative fordeler). Hvorfor deg og ikke de andre søkerne. Jeg tror av erfaringer personlighet og kvalifikasjoner er det som er viktigst å fokusere på. Hvordan passer dine kvalifikasjoner og personlighet til stillingen og arbeidsmiljøet! Jeg for min del vil nå heller råde ts til å HA velformuerte setninger
Tralla la Skrevet 17. oktober 2009 #8 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg har vært med på flere ansettelsesprosesser, og kan jo si litt om hva jeg vektlegger når jeg vurderer søkere. Både søknad og CV må være plettfri og uten skrive-/tastefeil. Slikt vitner om slurv. Skriv kort. Det er bedre å gi et inntrykk om hvordan du er som person i stedet for å ramse opp mye av det samme som står i CVen. Trekk gjerne frem én spesiell erfaring eller egenskap som er viktig for stillingen og som du mener gjør deg til rett kandidat. Styr unna flosklene som er med i 90% av alle søknader (f.eks. "søker herved.." og "syntes jobben høres interessant ut", "håper på positivt svar" etc). Hvis du kan unngå de frasene som ALLE har med, skiller du deg ut med en gang. Når man har 40 søknader å gå gjennom og alle starter og begynner helt likt, er det å plutselig få noe som er litt annerledes som et friskt pust. Til slutt: Regn med at arbeidsgiveren googler deg for å få vite mer om deg. Tenk over hva som kan finnes om deg på nettet. Det trenger ikke nødvendigvis trekke i negativ retning at man finner festbilder etc., men jeg har selv funnet diverse som kan legge til litt på hvordan man oppfatter personen. Forrige gang jeg googlet en kandidat gjorde det jeg fant at jeg fikk enda bedre inntrykk av personen.
Gjest Purple Haze Skrevet 17. oktober 2009 #9 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg har vært med på mange ansettelsesprosesser, og dette er det som får meg til å ønske å kalle inn en person til intervju: * at man faktisk har de kvalifikasjoner som det lyses ut etter * at man har en ryddig og godt skrevet søknad * vær gjerne litt original, prøv å skille deg litt ut fra massen (de fleste skriver gjerne helt likt, på helt likt papir, samme skriftstørrelse osv) Å bruke en annen farge en hvitt papir kan være noe som får deg til å stikke deg ut i bunken. Bare ikke bruk skrikende farger. * ha gjerne bilde av deg selv på søknaden (et lite bilde i øverste hjørne) * skriv hvorfor du søker nettopp den jobben, og noe om hvorfor de bør velge deg
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #10 Skrevet 17. oktober 2009 Vel, det finnes ingen fasit- ALLE liker forskjellige ting enkelt og greit. Skal ikke være lett nei;)
kissmequick Skrevet 18. oktober 2009 #11 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg pleier å starte med noe om arbeidsplassen, ut ifra teorien om at arbeidsgivere gjerne liker å lese om seg selv. Jeg har søkt på endel skoler, og tar da ett lite avsnitt om det som positivt skiller denne skolen fra andre, pedagogikk, ansvar for trivsel, fine utearealer etc. Så skriver jeg om meg selv, gode egenskaper og eksempler fra oppgaver jeg har mestret godt i tidligere jobber, erfaringer og hva jeg fokuserer på som lærer. Siste avsnitt handler om hvorfor jeg vil gjøre en god jobb akkurat der, hvis jeg ikke har 'riktig' utdanning i forhold til hva jeg søker på så skriver jeg litt om hvorfor min utdanning er en styrke og ikke ett minus, og så avslutter jeg med at jeg håper de finner min søknad interessant, og ser frem til å fx 'føre de stolte tradisjonene til xx skole videre sammen med dere' Da forutsatt at skolen er opptatt av sine stolte tradisjoner på hjemmesiden, er det noe annet, så finn på noe annet. Er deres symbol en hane så se frem til å møte soloppgangen over xx skole sammen med dem osv. Jeg prøver å unngå å bruke de ordene de bruker i utlysningen, ihvertfall ordrett, men heller fokusere på å få frem at jeg vil ha jobben, og at jeg vil gjøre en god jobb. Jeg har ikke skrevet fantastisk mange søknader, og er langt fra proff, men denne oppskriften har skaffet meg mange inkallinger ihverfall lykke til!
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 18. oktober 2009 #12 Skrevet 18. oktober 2009 Hva skriver man når man ikke har no særlig relevant arbeidserfaring da? Men likevel er kvalifisert til stillingen i form av at man f.eks ikke trenger noe spesiell utd eller erfaring? Synes det er kjempevanskelig!
Gjest Purple Haze Skrevet 18. oktober 2009 #13 Skrevet 18. oktober 2009 Hva skriver man når man ikke har no særlig relevant arbeidserfaring da? Men likevel er kvalifisert til stillingen i form av at man f.eks ikke trenger noe spesiell utd eller erfaring? Synes det er kjempevanskelig! Da skriver du noe om hvorfor du ønsker nettopp den jobben, hvorfor du mener du egner deg til den stillingen, noe om personlige egenskaper som det utlyses etter.
Nadjeschta Skrevet 21. juni 2012 #14 Skrevet 21. juni 2012 Jeg pleier å starte med noe om arbeidsplassen, ut ifra teorien om at arbeidsgivere gjerne liker å lese om seg selv. Jeg har søkt på endel skoler, og tar da ett lite avsnitt om det som positivt skiller denne skolen fra andre, pedagogikk, ansvar for trivsel, fine utearealer etc. Så skriver jeg om meg selv, gode egenskaper og eksempler fra oppgaver jeg har mestret godt i tidligere jobber, erfaringer og hva jeg fokuserer på som lærer. Siste avsnitt handler om hvorfor jeg vil gjøre en god jobb akkurat der, hvis jeg ikke har 'riktig' utdanning i forhold til hva jeg søker på så skriver jeg litt om hvorfor min utdanning er en styrke og ikke ett minus, og så avslutter jeg med at jeg håper de finner min søknad interessant, og ser frem til å fx 'føre de stolte tradisjonene til xx skole videre sammen med dere' Da forutsatt at skolen er opptatt av sine stolte tradisjoner på hjemmesiden, er det noe annet, så finn på noe annet. Er deres symbol en hane så se frem til å møte soloppgangen over xx skole sammen med dem osv. Jeg prøver å unngå å bruke de ordene de bruker i utlysningen, ihvertfall ordrett, men heller fokusere på å få frem at jeg vil ha jobben, og at jeg vil gjøre en god jobb. Jeg har ikke skrevet fantastisk mange søknader, og er langt fra proff, men denne oppskriften har skaffet meg mange inkallinger ihverfall lykke til! Denne var flott, jeg måtte til og med smile! Tusen takk, det hjalp meg mye. Kryss fingre og tær for meg!
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #15 Skrevet 21. juni 2012 Vær deg selv og vær ærlig. Som arbeidsgiver ville jeg kastet en hver søknad i søpla som inneholder åpenbare avskrivninger av såkalte "slik skriver du en perfekt jobbsøknad". Hjelpe meg. Anonym poster: b2bb3d9a4c6f31d0648d01895c53f1bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå