Gjest Gjest_Usikker_* Skrevet 15. oktober 2009 #1 Skrevet 15. oktober 2009 Hei Vet ikke om jeg er kommet til rett sted for å spørre om dette, men fant ut at her inne er det i hvertfall mange med barn, og dermed sikkert en del som kan gi meg tips. Jeg er blitt spurt om å være gudmor til en liten prinsesse. Dåpen skal være neste mnd. Men nå lurer jeg på hva som er vanlig at man gir i dåpsgave når man skal være gudmor. Tenkte litt på et armbånd eller smykke i gull, men er usikker på om dette blir lite.. Det er 16 år siden jeg selv hadde dåpsbarn, så jeg er helt blank. Vil helst ikke skille meg ut, hverken ene eller andre veien. Men vil en gave som jeg har nevnt over være greit. Eller blir jeg sittende å føle meg snål fordi de andre fadrene kommer med gaver som er langt større enn det jeg gir.. Noen tips og råd, så hadde jeg blitt kjempeglad..
Gjest Jay Skrevet 15. oktober 2009 #2 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg har nylig vært fadder, og så at mange gav smykker og slikt som du nevnte. Er det en kristen dåp (antar det, siden det er en dåp), så er jo barnebibler eller billedbøker og cd´er med barnegospel musikk aktuelt. Ellers kan man satse litt utradisjonelt, hva med en billedramme fra ole lyngaard/Georg jensen(husker ikke hvem)?
Gjest Miam Skrevet 15. oktober 2009 #3 Skrevet 15. oktober 2009 Gaver type "min første album" er også aktuell :)Hvor man kan lime inn bilder, skrive når barnet tok sine første steg og sånt. Jeg skal selv være fadder rett over jul, og sitter å funderer på det samme som deg Smykker er flott! Også går det an å spørre foreldrene om de vil samle på noe til barnet, da tenker jeg på glass, bestikk og lignende. Mange i vår familie gjør dette. Det er jo kjempegaver!
Vibi Skrevet 15. oktober 2009 #4 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg har nylig vært fadder, og så at mange gav smykker og slikt som du nevnte. Er det en kristen dåp (antar det, siden det er en dåp), så er jo barnebibler eller billedbøker og cd´er med barnegospel musikk aktuelt. Ellers kan man satse litt utradisjonelt, hva med en billedramme fra ole lyngaard/Georg jensen(husker ikke hvem)? Å døpe barnet kristelig er jo egentlig ikke synonymt med å ønske seg bibler og gospelmusikk, så jeg tror jeg ville sett an familien litt før jeg gikk til innkjøp av noe sånt. for mange er nok dåpen mer en tradisjon enn en religiøs handling, selv om det ikke er sånn det er ment. Barnealbum er fint, men det er også en veldig vanlig gave å gi i barselgave, så du risikerer at de allerede har noen (vi fikk tre i barselgaver!!). Smykker, armbånd, penger osv er alle fine gaver. Ellers så er det vel bare å høre hva de ønsker seg? Kanskje det er noe spesielt de trenger?
Gjest Miam Skrevet 15. oktober 2009 #5 Skrevet 15. oktober 2009 Penger på en egen konto synes jeg også er en fin gave Men ja, bibler og lignende hadde ikke jeg blitt så veldig glad for, selv om vårt fremtidige barn mest sannsynlig skal døpes i kirke. I vår familie døper vi pga tradisjon
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #6 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg har vært gudmor en gang tidligere, og skal være det igjen nå til helga. Til begge har jeg kjøpt sangbok og eventyrbok i "den store hvite" -serien. Nevøen min som nå er 4 drar med seg sangboka hver gang han skal på overnatting, han elsker bøkene og de er godt brukt Begge våre barn har også fått bøker i den serien til dåpen - etter ønske fra oss
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2009 #7 Skrevet 16. oktober 2009 Hvis bibler ikke er velkomment i familien, burde man kanskje se seg om etter en annen seremoni/selskap enn en kristen dåp...! Gudmor er forøvrig katolsk og de fleste av oss i dette landet ble protestanter under reformasjonen i 1542 eller noe... Den Norske Kirke har faddere hvor alle er likestilt. De store hvite bøkene er ellers kjempefine, smykker er flott, Elsa Beskows samlede i en gavepaking (fargetantene, Putte etc) barneservise, bestikk - gi etter hjerte og lommebok. Det vil uansett bli satt stor pris på, kan jeg love deg! 2
Gjest Spinell Skrevet 16. oktober 2009 #8 Skrevet 16. oktober 2009 De gangene min mann har vært fadder (jeg er av livssynsmessige årsaker ikke aktuell fadderkandidat), har vi flere ganger gjort stor suksess med å gi den minste ryggsekken fra Bergans (Nordkapp JR, 12 liter) og en liten ståltermos. I de barnedåpene vi har vært i i de senere årene, vil jeg gjette at faddergavene har kostet 400-600 kroner. (Jeg blir faktisk litt betenkt når foreldre sier at de ikke ville satt pris på barnebibel til dåpsbarna sine! Det er en ypperlig faddergave, da en viktig del av fadderoppgaven faktisk er å bidra i barnets trosopplæring.) 1
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2009 #9 Skrevet 16. oktober 2009 Jeg var fadder for noen uker siden og kjøpte dette barneserviset fra Georg Jensen. Jeg kjøpte bare settet med kopp og bolle, ikke bestikket.
Gjest Miam Skrevet 16. oktober 2009 #10 Skrevet 16. oktober 2009 Jeg skjønner det at dere kanskje setter spørsmålstegn på at enkelte døper pga tradisjon, og ikke vil ha bibler/kors og sånt. Men jeg er likeverdig medlem i statskirka jeg, slik som fryktelig mange andre ikke-praktiserende protestanter i Norge. Derfor har jeg like mye rett til å døpe mine fremtidige unger i kirka, selv om jeg kanskje ikke vil be ungene be aftensbøn og synge for maten...
Vibi Skrevet 16. oktober 2009 #11 Skrevet 16. oktober 2009 Jeg skjønner det at dere kanskje setter spørsmålstegn på at enkelte døper pga tradisjon, og ikke vil ha bibler/kors og sånt. Men jeg er likeverdig medlem i statskirka jeg, slik som fryktelig mange andre ikke-praktiserende protestanter i Norge. Derfor har jeg like mye rett til å døpe mine fremtidige unger i kirka, selv om jeg kanskje ikke vil be ungene be aftensbøn og synge for maten... Jeg er helt enig med deg, og siden jeg vet at veldig mange andre har det på samme måte, ville jeg kanskje vært litt forsiktig med å gi bibel, gospelmusikk, kors etc, hvis jeg ikke var helt sikker på at det var ønskelig. Det er vel ikke det at en bibel ikke er velkommen, men det er jo ikke sikkert at det er det som står øverst på ønskelista, og det er jo alltid hyggelig å gi en gave mottakeren faktisk blir glad for - spesielt når man er fadder.
pinkybride Skrevet 16. oktober 2009 #12 Skrevet 16. oktober 2009 Hva med å kjøpe aksjer f.eks for 1000 kr. er en morsom gave som kanskje kan bli verdt mer
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2009 #13 Skrevet 16. oktober 2009 Synes fint du kan gi et smykke til dåpsbarnet, men jeg synes det gjerne kan være et litt mer voksent et enn disse typiske emaljerte hjertene e.l. som er vanlig til barn. Da kan jenta bruke det når hun blir voksen også. Vi kjøpte et hjerte i hvitt gull med safirer til vårt barn i dåpsgave. Med et passe langt lenke kan hun bruke det nå som liten, og heller bytte til et lenger kjede når hun blir voksen.
Reveal Skrevet 16. oktober 2009 #14 Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Min datter fikk to fantastiske gaver til sin dåp- som jeg også har tipset andre om. Av sine besteforeldre fikk hun utvidet barneforsikring frem til fylte 18 år. Av sin ikke-familiære gudmor fikk hun en egen sperret bankkonto. Der setter gudmor månedlig inn 50.- samt en litt større sum (200.-) til jul og bursdag. Barnet får kontoen til disposisjon når hun blir 18 (evt rett i forkant dersom hun ønsker å bruke pengene på lappen), og da vil det stå ca 18.000.- + renter. Endret 16. oktober 2009 av Reveal
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2009 #15 Skrevet 16. oktober 2009 Jeg skjønner det at dere kanskje setter spørsmålstegn på at enkelte døper pga tradisjon, og ikke vil ha bibler/kors og sånt. Men jeg er likeverdig medlem i statskirka jeg, slik som fryktelig mange andre ikke-praktiserende protestanter i Norge. Derfor har jeg like mye rett til å døpe mine fremtidige unger i kirka, selv om jeg kanskje ikke vil be ungene be aftensbøn og synge for maten... Jammen hvorfor vil du da døpe barna? Det er mye rart en har rett til, som en ikke nødvendigvis gjør... Jeg mener: dåpen er den seremonien der en markerer at barnet får innpass i kirken, tilgivelse for sine synder og den hellige ånds gave. Hvis dette ikke er noe som dere som foreldre har noe forhold til, hvorfor velger dere da å døpe barna? Å gjøre noe bare fordi det er tradisjon gjør at selve handlingen ikke lenger har noen betydning, og tradisjonen mister sin verdi. Det blir like meningsløst som de som gifter seg i kirken, men helst ikke vil ha "salmer om Gud og Jesus og sånn".
Amanlis Skrevet 16. oktober 2009 #16 Skrevet 16. oktober 2009 Til de to dåpsbarna jeg har vært gudmor for, har jeg kjøpt tro-håp og kjærlighetanheng i gull. Begge jentene har brukt smykkene mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå