Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mange skriftsteder finner vi en beskrivelse av verdens ende, den siste tid, eller siste dager, f eks denne:

6 Dere skal høre om kriger, og det skal gå rykter om krig. Se da til at dere ikke lar dere skremme! For dette må skje, men ennå er ikke enden kommet. 7 Folk skal reise seg mot folk og rike mot rike, og det skal være hungersnød og jordskjelv mange steder.

(Matteus 24 vers 6 og 7)

At vi lever i en spesiell tid, tror jeg nesten alle er enige om.

Det spesielle er at mange kristne mener at det er akkurat nå profetiene om endetiden går i oppfyllelse.

Det kan, overflatisk sett, se ut som om de kan ha rett, men så leser jeg slikt som dette:

http://www.forskning.no/artikler/2009/september/230785

Hva mener oppegående kristne om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke en oppegående kristen, da jeg ikke tror på bibelen, men jeg kan garantere deg at jeg kan skrive noe ligenende nå og det vil skje om 1000 år.

Jeg mener, det er klart det vil väre krig, hungersnöd, jordskjelv m.m. - ganske opplagt?

Skrevet
Det spesielle er at mange kristne mener at det er akkurat nå profetiene om endetiden går i oppfyllelse.

Dette er ikke spesielt. I hver bidige generasjon siden kristendommen kom ordentlig i gang har det vært mange kristne som har ment akkurat det samme.

Skrevet
I mange skriftsteder finner vi en beskrivelse av verdens ende, den siste tid, eller siste dager, f eks denne:

6 Dere skal høre om kriger, og det skal gå rykter om krig. Se da til at dere ikke lar dere skremme! For dette må skje, men ennå er ikke enden kommet. 7 Folk skal reise seg mot folk og rike mot rike, og det skal være hungersnød og jordskjelv mange steder.

(Matteus 24 vers 6 og 7)

Det kan, overflatisk sett, se ut som om de kan ha rett, men så leser jeg slikt som dette:

Har det noen gang vært tider da det IKKE var krig et eller annet sted, eller rykte om krig, eller da det IKKE var hungersnød eller naturkatastrofer. I vår tid får vi dessuten tilgang til kriger og katastrofer fra hele verden, så det er et jevnt tilsig. Men det er ingen grunn til å tro at det er mer av denslags nå enn det var før. På mange måter, tvert imot. Første halvdel av 1900-tallet var langt mer konfliktfylt, med to verdenskriger og et utall mindre konflikter. Det var også langt mer sykdom og nød, både som en følge av krigene og pga at man ikke hadde iverksatt de globale vaksinasjons og hjelpeprogrammene som kom i siste halvdel av århundret.

Som dere vet, tror ikke jeg på religionen i det hele tatt, og dersom jeg HADDE gjort det, så kan jeg ikke se at det saklig sett er grunnlag for å hevde at tingenes tilstand er slik at det kvalifiserer til å være en endetid. Den skiller seg ikke spesielt mye ut fra tiden som har gått før.

Skrevet

Men hvilken gang tidligere islam vært en så voldsom trussel mot verden som nå?

Skrevet

Forrige gang så var det vel strengt tatt de kristne som var en trussel mot verden? (korstog, slakting, plyndring, dreping - kun for å kristne folk)

Skrevet

(Matteus 24 vers 6 og 7)

Den linken du viser til sier at vi i Norge har bedre helse enn før, vi er rikere enn før og vi har flere valgmuligheter. det er temmelig misvisende å vise til verdens rikeste land eller et lite emirat i MidtØsten og så si at det er bedre nå enn før. Hvor mange er det slik for? 40 000 barn dør HVER DAG av sult. Hvilket valg hadde de?

Til og med i vesten - USA - er det tortur av fanger. Hvor mye rikere er den milliard mennesker som sulter HVER DAG? Hvilken "bedre helse" har de? Eller ofre for de utallige kriger over hele verden.Ofrene for terrorbombingene daglig, tsunamiofrene, jordskjelvofrene i Indonesia, ofrene for transportulykker og alle som dør av de stadig nye sykdommene som oppstår - hvilke valg har de? Nei her må du nok lenger ut på jordet for å få positiv respons på denne linken.

Skrevet (endret)
Den linken du viser til sier at vi i Norge har bedre helse enn før, vi er rikere enn før og vi har flere valgmuligheter. det er temmelig misvisende å vise til verdens rikeste land eller et lite emirat i MidtØsten og så si at det er bedre nå enn før. Hvor mange er det slik for? 40 000 barn dør HVER DAG av sult. Hvilket valg hadde de?

Til og med i vesten - USA - er det tortur av fanger. Hvor mye rikere er den milliard mennesker som sulter HVER DAG? Hvilken "bedre helse" har de? Eller ofre for de utallige kriger over hele verden.Ofrene for terrorbombingene daglig, tsunamiofrene, jordskjelvofrene i Indonesia, ofrene for transportulykker og alle som dør av de stadig nye sykdommene som oppstår - hvilke valg har de? Nei her må du nok lenger ut på jordet for å få positiv respons på denne linken.

Ok, så verden sett under ett har mer sykdom, sult, jordskjelv, krig og nød i dag enn for f eks 700 år siden?

Kanskje du har rett?

Men tenker du da antall mennesker som opplever elendighetene totalt, eller antall i nød per 100 000?

Siden vi i dag er så mange, er 1 miliard mennesker et mindretall, men for ikke så (historisk sett) lenge siden ville 1 miliard vært alle som levde.

Endret av Gentle
Gjest Keyser Soze
Skrevet
Men hvilken gang tidligere islam vært en så voldsom trussel mot verden som nå?

Du har tydeligvis ikke fått med deg at det har vært utkjempet utallige kriger mellom muslimske og kristne hærer opp gjennom tidene med tidvis ganske så store militære slag. Faktisk så var muslimene veldig nær å gjøre inntog i Europa på 1600-tallet. Det spekuleres ofte i at om Ottomanerne ikke hadde blitt stoppet med et nødskrik i slaget om Wien så ville de erobret store deler av Sentral- og Vesteuropa. Les litt historie!

Skrevet
Du har tydeligvis ikke fått med deg at det har vært utkjempet utallige kriger mellom muslimske og kristne hærer opp gjennom tidene med tidvis ganske så store militære slag. Faktisk så var muslimene veldig nær å gjøre inntog i Europa på 1600-tallet. Det spekuleres ofte i at om Ottomanerne ikke hadde blitt stoppet med et nødskrik i slaget om Wien så ville de erobret store deler av Sentral- og Vesteuropa. Les litt historie!

Med atomvåpen...?

Skrevet
Med atomvåpen...?

Iranerne har ikke bomben enda, så vidt vites. Det er heller ikke helt sikkert at de KOMMER til å skaffe seg den. Den som lever, får se, som de sier.

Den eneste nasjonen i Midtøsten som det er bekreftet har kompetanse, materiale og faciliteter til å bygge bomben og har gjort det, er Israel.

Skrevet
Iranerne har ikke bomben enda, så vidt vites. Det er heller ikke helt sikkert at de KOMMER til å skaffe seg den. Den som lever, får se, som de sier.

Den eneste nasjonen i Midtøsten som det er bekreftet har kompetanse, materiale og faciliteter til å bygge bomben og har gjort det, er Israel.

Mohammed El Baradei og IAEA slo nylig fast at Iran nå kunne lage bomben om de ville. Bare en blind høne kan tro at de ikke gjør det når de kan. Ahmadinejad har jo gjentatt og gjentatt at de har rett til atomvåpen.

Skrevet

Det som jeg har tolka skal være endetiden er når Jesus har fått så liten "makt" på jorda at Satan står klar til å ta over. Dette er jo Satans agenda - og i dag kan vi kanskje se at - hm, det stemmer litt? Satan manipulerer seg til makt og kontroll av verden ved å få menneskene til å snu ryggen til bønn og tro.

Vi lever i en stygg tid selv om vi er rike i Norge. Vold og drap hver dag. Slik har det aldri vært før. Noe alvorlig har skjedd med mennesket. Det er en splittelse både i familie, tro (mangel på den), og framover kultur/religion konflikter i vesten. Mye ensomhet og meningsløshet er det også mer enn noengang.

Vi er "elskere av synder" i større og større grad. Dette står i bibelen skal skje ved endetiden. En forråtnelse av sjelen rett og slett. Feilinformasjon og falske profeter (forfattere, new age guruer)som skal fortelle oss hva livet er og at vi kan gjøre hva vi vil, til og med tro vi er større enn Gud (som kvinnemishandleren Neale Donald Walsch oppfordrer oss til) Dette leder inn på en blindvei, og når man ikke har Jesus eller troen, kan man falle dypt.

Disse tingene, i tillegg til krig, sult, tror jeg personlig er endetiden, og den skjer nå.

Skrevet
Vold og drap hver dag. Slik har det aldri vært før.

???

Skrevet
Som dere vet, tror ikke jeg på religionen i det hele tatt, og dersom jeg HADDE gjort det, så kan jeg ikke se at det saklig sett er grunnlag for å hevde at tingenes tilstand er slik at det kvalifiserer til å være en endetid. Den skiller seg ikke spesielt mye ut fra tiden som har gått før.

Og det poster som nettopp dette som får mange av oss til å undre seg? Hvorfor tar du tilflukt i dette forum, dersom det er slik at forholdet til religion og livs-syn er deg revnende likegyldig? Hvem er det du prøver og overtale? Deg selv, eller oss? Du gjør deg selv til en vandrende selvmotsigelse!

Skrevet
Og det poster som nettopp dette som får mange av oss til å undre seg? Hvorfor tar du tilflukt i dette forum, dersom det er slik at forholdet til religion og livs-syn er deg revnende likegyldig? Hvem er det du prøver og overtale? Deg selv, eller oss? Du gjør deg selv til en vandrende selvmotsigelse!

Det er selvsagt dere. Gjennom å poengtere det jeg oppfatter som religionens utilstrekkeligheter, håper jeg at jeg kan redusere dens innflytelse og stilling i nåtid og fremtid. Generelt, men særlig er jeg kritisk til ungjordskreasjonister, herlighetskristne, og forkynnere av dommedag. Jeg er IKKE likegyldig til religion og livssyn. Religion samlet sett er en vederstyggelighet, men noen avarter av religion er verre enn andre, og bør motarbeides over alt der man treffer på den. Men på en anstendig måte, fortrinnsvis. Jeg beklager at jeg lot meg trekke ned på Ronnys nivå.

Skrevet
Mohammed El Baradei og IAEA slo nylig fast at Iran nå kunne lage bomben om de ville. Bare en blind høne kan tro at de ikke gjør det når de kan. Ahmadinejad har jo gjentatt og gjentatt at de har rett til atomvåpen.

Det gikk meg hus forbi, dessverre. Hvor var det ElBaradei sa det? Har du kanskje en referanse?

http://www.framtidinord.no/ntb/utenriks/article297450.ece

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/...lear-plant.html

http://www.newsweek.com/id/199149

Fra de referansene jeg har googlet frem i det siste, så fremgår det at Baradei ikke ser ut til å tro at Iranerne har, eller vil få bomben i nær fremtid, og han oppfatter dem heller ikke som så gale at de vil forsøke å skaffe seg den, med mindre de blir presset.

Og de har gått med på å begynne å ta mot instpektører på anleggene sine.

Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet
Det som jeg har tolka skal være endetiden er når Jesus har fått så liten "makt" på jorda at Satan står klar til å ta over. Dette er jo Satans agenda - og i dag kan vi kanskje se at - hm, det stemmer litt? Satan manipulerer seg til makt og kontroll av verden ved å få menneskene til å snu ryggen til bønn og tro.

Vi lever i en stygg tid selv om vi er rike i Norge. Vold og drap hver dag. Slik har det aldri vært før. Noe alvorlig har skjedd med mennesket. Det er en splittelse både i familie, tro (mangel på den), og framover kultur/religion konflikter i vesten. Mye ensomhet og meningsløshet er det også mer enn noengang.

Vi er "elskere av synder" i større og større grad. Dette står i bibelen skal skje ved endetiden. En forråtnelse av sjelen rett og slett. Feilinformasjon og falske profeter (forfattere, new age guruer)som skal fortelle oss hva livet er og at vi kan gjøre hva vi vil, til og med tro vi er større enn Gud (som kvinnemishandleren Neale Donald Walsch oppfordrer oss til) Dette leder inn på en blindvei, og når man ikke har Jesus eller troen, kan man falle dypt.

Disse tingene, i tillegg til krig, sult, tror jeg personlig er endetiden, og den skjer nå.

Det har faktisk aldri vært mindre krig enn det er nå, verden er meget, meget fredelig sammenlignet med alle tidligere tider. Sult er det også mindre av: Før sultet ofte folk i store deler av verden, med mindre man tilhørte overklassen. I dag gjelder det "bare" for en sjettedel(knapt)av jordens befolkning. Enkelt og greit fordi verden aldri har vært rikere samlet sett enn hva den er nå, og vi har blitt mye flinkere til å utnytte ressursene.

Vold og drap var det også mer av i tidligere tider, og vold i hjemmet var svært vanlig kort tid før den siste verdenskrigen.

Religionskonflikter er det da mindre av nå enn noen gang tidligere! Det er ikke lenge siden katolikker og protestanter kriget mot hverandre(jfr. Dronning Elizabeth den første og hennes kriger mot spanjolene, forbudet mot katolske meningheter her i landet osv. osv.). Det er også relevant å peke på korstogene hva religiøse konflikter angår.

I dag, derimot, lever jøder, protestanter, katolikker, hinduer, buddhister, ateister og(i de fleste tilfeller)muslimer fredelig side om side.

Det står IKKE i Bibelen at menneskene skal bli "elskere av synden". Det står at de skal være "gudsfryktige utenpå", altså påtatte religiøse, men ikke sanne troende. Da de fleste europeere er ikke-religiøse, blir det ganske merkelig å kalle dem for "gudsfryktige på utsiden".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...