Gå til innhold

Hvordan få Excel til å kopiere bortover?

Anbefalte innlegg

Skrevet

om en har tall bortover 4, 5, 6, 7, 8, 9 osv.

Og vil ha de kopiert et annet sted ved å først klikke + i cellen, også tallet i den cellen du vil hente det fra, hvordan få til det så det skjer automatisk, uten at en slipper å gå manuelt inn celle for celle?

Skrevet

Om du har vannrett bortover 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7...

og vil hva de kopiert over til et annet sted i loddrett rekke, kan du sette en "+" i cellen og merke av tallet, manuelt for hver celle.

Man kan vel ikke bare "dra" tsllene nedover, etter å ha gjort dette med det første tallet...eller jeg aner ikke hvordan!

Gjest tyttebær
Skrevet

Skjønte ikke heelt spørsmålet ditt, men kan det være dette du er ute etter?:

Dersom du f.eks. har 3,4,5,6,7 i ruter bortover, og vil kopiere disse til en annen plass i dokumentet gjør du slik:

- Velg den ruten hvor du vil 3-tallet skal komme

- Trykk på = tegnet, og trykk så i ruten hvor 3-tallet allerede står.

- Så stiller du deg i ruten med det nye 3-tallet, får frem +tegnet nede i høgre hjørne og drar bortover.

Var det til hjelp? :)

Skrevet
Dersom du f.eks. har 3,4,5,6,7 i ruter bortover, og vil kopiere disse til en annen plass i dokumentet gjør du slik:

- Velg den ruten hvor du vil 3-tallet skal komme

- Trykk på = tegnet, og trykk så i ruten hvor 3-tallet allerede står.

- Så stiller du deg i ruten med det nye 3-tallet, får frem +tegnet nede i høgre hjørne og drar bortover.

Var det til hjelp? :)

Kanskje. Takk!

Men om de originale tallene står vannrett, og det nye stedet skal stå loddrett, går det fortsatt an å bare "dra" de nedover, så man får en "+" i hver celle foran tallene?

Gjest tyttebær
Skrevet

Ikke så jeg vet.

Men om du skal skrive f.eks. 1-100 loddrett, kan du skrive 1 og 2 under hverandre. Merk de to rutene og dra nedover. Da kommer tallene i stigende rekkefølge.

(Ps. Det samme fungerer vannrett :) )

Skrevet
Kanskje. Takk!

Men om de originale tallene står vannrett, og det nye stedet skal stå loddrett, går det fortsatt an å bare "dra" de nedover, så man får en "+" i hver celle foran tallene?

Tja, jeg skjønner heller ikke hva du egentlig mener, men hvis du prøver å få en tallrekke som står horisontalt bortover til heller å stå vertikalt nedover, så er det to veier til mål.

Dersom du bare skal ha en ren kopi av dataene, så kan du først markere og kopiere de horisontale tallene, og deretter velge lim inn spesial, hvor du huker av for å bytte om på rader og kolonne.

Hvis du er avhening av en formel som peker mot de horisontale dataene så kan du bruke følgende formel

=INDIREKTE(ADRESSE(1;RAD(A1)))

. Slik adressefunksjonen står nå, så forutsetter den at dataene starter i A1 og går mot høyre.

Med frykt for å virke frekk, men så dårlig som du spør, så ser jeg vel ikke for meg at du skjønner stort av den formelen, men du får heller se på det som en motivasjon til å lære (mye!) mer.

Excel, a minute til learn, a lifetime to master.

Skrevet
om en har tall bortover 4, 5, 6, 7, 8, 9 osv.

Og vil ha de kopiert et annet sted ved å først klikke + i cellen, også tallet i den cellen du vil hente det fra, hvordan få til det så det skjer automatisk, uten at en slipper å gå manuelt inn celle for celle?

Jeg forstår ikke hva du mener med + i cellen. Er det slik at du har en celle hvor det står 4, og så vil du ha en ny celle der det står +4 osv? Kanskje du kunne forklart hva du skal bruke dette til, så er det lettere å forstå hva du vil gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...