Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #1 Skrevet 15. oktober 2009 Kjøper av leiligheten min har ikke penger for hånden til å betale de 10 % av kjøpesummen før om et par måneder. Hva skjer nå??
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #2 Skrevet 15. oktober 2009 Kjøper av leiligheten min har ikke penger for hånden til å betale de 10 % av kjøpesummen før om et par måneder. Hva skjer nå?? Et bud er bindene, ville trodd at kjøper må betale de 10 % og du kan selge leiligheten til nest høyeste bud.. bruker du megler ? Ble finansieringen sjekket før aksept av budet ?
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #3 Skrevet 15. oktober 2009 Denne summen skal vanligvis betales før kontraktsmøte, men man kan etter avtale med megler/bank overføre pengene f.eks når oppgjør for nylig solgt egen leilighet foreligger. Slik gjør iallfall vi det, er visst vanlig ifølge våre bankfolk. Det som er igjen av de 10% etter at evt. megler har tatt sitt tilfaller uansett ikke deg før overtagelse, tror jeg. Hvis du har brukt megler og den ikke har sjekket finansiering er jo det noe du bør ta opp med vedkommende/meglerfirmaet. Lykke til, håper det ordner seg!
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #4 Skrevet 15. oktober 2009 Denne summen skal vanligvis betales før kontraktsmøte, men man kan etter avtale med megler/bank overføre pengene f.eks når oppgjør for nylig solgt egen leilighet foreligger. Slik gjør iallfall vi det, er visst vanlig ifølge våre bankfolk. Det som er igjen av de 10% etter at evt. megler har tatt sitt tilfaller uansett ikke deg før overtagelse, tror jeg. Hvis du har brukt megler og den ikke har sjekket finansiering er jo det noe du bør ta opp med vedkommende/meglerfirmaet. Lykke til, håper det ordner seg! Normalt gjøres vel dette at kjøper får en giro på kontraktsmøtet med 14 dagers betalingsfrist. Slik har det i allefall vært de gangene jeg har kjøpt bolig.
Rosalie Skrevet 16. oktober 2009 #5 Skrevet 16. oktober 2009 Normalt gjøres vel dette at kjøper får en giro på kontraktsmøtet med 14 dagers betalingsfrist. Slik har det i allefall vært de gangene jeg har kjøpt bolig. Vi måtte ha med kvittering fra banken om at pengene var overført til megler på kontraktsmøtet.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2009 #6 Skrevet 16. oktober 2009 Vi måtte ha med kvittering fra banken om at pengene var overført til megler på kontraktsmøtet. Så du overførte 10 % av kjøpesummen før boligen kontraktsmessig var din?
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2009 #7 Skrevet 16. oktober 2009 Vi måtte ha med kvittering fra banken om at pengene var overført til megler på kontraktsmøtet. Samme her! Pengene ble ikke overført til selger, men til megler, samme som med oppgjøret for leiligheten ved overtakelse.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2009 #8 Skrevet 16. oktober 2009 Så du overførte 10 % av kjøpesummen før boligen kontraktsmessig var din? Pengene blir jo ikke overført direkte til selger, men går inn på klientkontoen. Så det er helt trygt. Og helt vanlig.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #9 Skrevet 19. oktober 2009 Det jeg har hørt er at dette er en formalitet, som gjør at megler slipper å vente på provisjonen sin. Kontrakten er jo uansett bindende og du får ikke noen penger før overtakelsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå