Gå til innhold

litt pengeproblemer..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, trenger noen råd.

Dumme meg tok i bruk kredittkort, og har en samlet kredittkortgjeld på 28.000. Jeg har bare lyst å bli kvitt dette fortest mulig, hvordan gjøre dette?

Jeg sitter også med lån på leilighet og bil, og jeg klarer meg jo. Men er så drittlei de 2 kortene, og vil gjerne være de foruten..

Noen som har tips til nedbetalingsplan?

Jeg klarer ikke å sette av penger på sparekonto pga disse to kortene som jeg betaler på..:/

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Klipp kortene og betal ned mye du klarer i måneden.

Endret av ToveM
Skrevet

Kredittkort er noe forferdelige greier!Det vet jeg av egen erfaring.

det er jo noe så forferdelig rente på det, og betaler du minimumsbeløpet du har i mnd,blir du jo aldri ferdig.

Så slenger meg på den over her:Betal så mye du kan i mnd.Lev heller litt sparsommelig en periode.

Glem sparekontoen en stund fram til kredittgjelda er betalt.

Du kan jo høre med banken din om dem kan gi deg ett lite lån for og betale ut kortet,og heller betale dem en sum i mnd istedet.Da slipper du jo de høye rentene,men tviler litt på at banken er medhjelpelig med det.Men det er jo verdt og høre.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

ja, angrer såå på at jeg begynte med de der.. Kjenner jo folk som har fått skikkelige pengeproblemer pga slikt..

men det var jammen meg lett å gå i fella når jeg først begynte..

Er det lurt å få betalt ned det ene kortet først (365 card, ca 4500,- på dette) Og så fokusere på mastercardet som er på 24000 kanskje?

Skrevet

Tror jeg ville kvittet meg med det förste först ja, så ikke det renter på seg og blir like stort som det andre.

Har ikke kredittkort selv, fordi jeg vet med meg selv at jeg kan falle for fristelsen.

Min samboer derimot har kredittkort, men han har stålkontroll på ökonomien og bruker aldri mer penger enn hva han vet han klarer å betale av igjen.

Men som sagt, start med det minste belöpet, betal gjerne av hele på en gang.

Ring de med mastercardet ditt, og be om å få en nedbetalingsordning med en gang.

Skrevet

Ta avdragsfrihet på boliglånet ditt. Bruk de pengene du frigjør til å betale ned ekstra på forbruksgjelden.

Skrevet

Nå spør jeg sikkert dumt, hvordan går jeg frem da?

Må jeg inn til banken og forklare situasjonen, til henne jeg fikk boliglånet av?

Takk for svar! :)

Skrevet

Jeg var like dum som deg en gang, og da gikk jeg i banken, forklarte situasjonen, fikk forbrukslån med lavere rente, leverte kortet og betalte en fast sum hver måned...

Skrevet
Nå spør jeg sikkert dumt, hvordan går jeg frem da?

Må jeg inn til banken og forklare situasjonen, til henne jeg fikk boliglånet av?

Takk for svar! :)

Ta kontakt med banken din. Bare si at du har behov for avdragsfrihet en periode. Det er som regel en enkel sak å ordne dette. I hvertfall så lenge det ikke er et topplån.

Skrevet

Hvis man har betalingsproblemer bør man gå til banken snarest de fikser en eller annen betalingsplan for deg, om du ikke klarer det selv.

Skrevet

God ide med avdragsfrihet på boliglånet. Kjenner en som nettopp har vært i banken og ordnet det, slik får hun betalt ned krdittkortgjelden sin på litt over et halvt år :)

Skrevet

Obs! Når du får avdragsfrihet, pass på at du ikke faller for fristelsen til å bruke pengene til noe annet enn nedbetaling ;)

Skrevet

Kredittkort er noe herk egentlig. Har et privat 365-kort som jeg bruker flittig (men betaler alltid tilbake før rentene løper), slik at jeg sånn sett årlig "tjener" rundt 1500 kroner (som jeg får tilbake gjennom kortet) grunnet alt jeg bruker det til - MEN terskelen for å kjøpe noe blir bare kortere og kortere, så trenger jeg alt jeg kjøper... nei :(

Vurderer å kutte det ut, og gå tilbake til å kun kjøpe det jeg har midler til - av egne midler - ikke lånte midler :)

Skrevet

Jeg er ivrig kredittkortbruker, og har "stålkontroll". Sparer en del på det, samt at reisekjøp mv. er automatisk reiseforsikret. Har aldri hatt en krone i renteutgifter fordi jeg har én regel:

SAMME dag som jeg trekker kortet, går jeg inn i nettbanken og overfører nøyaktig antall kroner jeg har brukt FRA lønnskonto til en konto jeg har kalt KREDITTKORT. Så når regningen kommer, er det alltid dekning.

Men det passer selvsagt ikke for alle, og jeg er ikke sikker på om jeg hadde turd det dersom jeg hadde hatt veldig trang økonomi.

Ellers syns jeg det er en god ide å betale det minste kredittkortet først ned. Det andre kredittlånet er så stort at jeg ville snakket med banken om å få det inn i huslånet eller gjort om til forbrukslån. De har også høye renter, men mye lavere enn kredittkortkontoen har.

Skrevet
Jeg er ivrig kredittkortbruker, og har "stålkontroll". Sparer en del på det,

Litt grønn her... :sjenert: Kan jeg spørre hvordan du sparer på å bruke kredittkort fremfor betalingskort? Har et kort liggende som jeg ikke bruker, går jeg glipp av noe?? Reiseforsikringsbiten har jeg fått med meg :)

Skrevet

Nå er renta så lav at det egentlig spiller liten rolle. Når renta på lønnskonto er høyere kan du spare mer på det, og spesielt ved innkjøp med høy kostnad.

Si at jeg skal kjøpe en feriereise til 15 000 i dag. Ved å betale med debetkort, går pengene ut av konto i dag. Ved å betale med kredittkort, står pengene rentebærende på min konto til forfall på kredittkortregningen, som (for meg) er 15 i neste måned. Da får jeg rente på 15 000 i en måned ved å gjøre som jeg pleier. I "normalsituasjon" er det en 50-lapp her og en 50-lapp der. Men med rente på lønnskonto på 0,5% spiller det egentlig liten rolle, og om du betaler årsavgift på kredittkortet, går vinninga opp i spinninga slik situasjonen er i dag. Sett bort fra forsikringen selvsagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...