Gjest Gjest_Gulltopp_* Skrevet 15. oktober 2009 #1 Skrevet 15. oktober 2009 Hvilke rettigheter har man på behandling som ufrivillig barnløs? Får man alle utgifter til undersøkelser og evt behandling dekket? Jeg lurer fordi jeg bor i utlandet, men er norsk statsborger og har planer om å flytte hjem til Norge om ikke lenge (1/2 - 1 år). Her jeg bor må man dekke disse utgiftene selv, så jeg lurer på hvordan det er i Norge?
LystPaBaby Skrevet 15. oktober 2009 #2 Skrevet 15. oktober 2009 Hvis man etter undersøkelser i det offentlige får tilbud om prøverør etc så får man dekket utgifter over 15000 kroner ved inntil 3 forsøk. (Forsøk = hente ut egg og spleise de med celler fra maen.)
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #3 Skrevet 15. oktober 2009 Det er ikke med ufrivillig barnløshet som med alle andre goder vi nordmenn har? At du har hatt lønn i Norge så og så lenge, for å være medlem i folketrygden. Jeg vurderte selv å flytte til utlandet for å jobbe noen år, men fordi jeg var i en situasjon hvor jeg nærmet meg å ville ha barn bestemte jeg meg for å bli i Norge, for å ha rett til svangerskapspermisjon, etc.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #4 Skrevet 15. oktober 2009 I Norge defineres ikke ufrivillig barnløshet som en sykdom, selv om WHO gjør det, og man får derfor ikke dekket alt. Man må betale en egenandel for medisiner på inntil 15000 kr. Alt over det får du dekket. Dette gjelder for 3 forsøk. I tillegg må man betale en egenandel for behandlingen på 1500 kr pr forsøk. Dette gjelder jo selvfølgelig i det offentlige. I det private er det helt andre priser, ca 30000 kr pr forsøk, men man får der også dekket medisinutgiftene.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2009 #5 Skrevet 16. oktober 2009 Dette gjelder jo selvfølgelig i det offentlige. I det private er det helt andre priser, ca 30000 kr pr forsøk, men man får der også dekket medisinutgiftene. Det var drøye priser. Vi har nå hatt 3 forsøk hos Aleris, og kunne velge mellom å betale 24.000 for 1. forsøk, 22.000 for 2. forsøk og 20.000 for 3 forsøk, eller å kjøpe en pakke hvor man i realiteten får det siste forsøket gratis.
Gjest Lesura Skrevet 22. oktober 2009 #6 Skrevet 22. oktober 2009 I det offentlige er det også 38 års aldersgrense for prøverør. Det holder at man er 38 når man blir tatt inn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå