Gå til innhold

lei av hund som spiser ALT!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, jeg skjønner at ting ikke skal ligge fram å friste, men da man glemmer det kan du vedde på at hunden har ødelagt, spist opp eller tygd på det.. Uansett hva det er nesten.

Veska mi har fått gjennomgå 3 ganger nå.

lommebøker, stearinlys, fjernkontroller, sko, regninger :fnise: og alt annet...

Hun viser ofte at hun skammer seg når hun vet at hun har gjort noe galt.. Men lærer de aldri?

Den gangen hun tok pengboka mi ble jeg lei meg og litt sint på henne, da jeg kom hjem senere den dagen var hun skamfull og kom krypende mot meg! Så hun vet jo at noe galt er gjort...

Hvordan lære de at dette får hun ikke lov til!? jenta er snart ett år gammel..

Er ganske fersk på å ha hund, og kan ikke så mye desverre!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ok, jeg skjønner at ting ikke skal ligge fram å friste, men da man glemmer det kan du vedde på at hunden har ødelagt, spist opp eller tygd på det.. Uansett hva det er nesten.

Veska mi har fått gjennomgå 3 ganger nå.

lommebøker, stearinlys, fjernkontroller, sko, regninger :fnise: og alt annet...

Hun viser ofte at hun skammer seg når hun vet at hun har gjort noe galt.. Men lærer de aldri?

Den gangen hun tok pengboka mi ble jeg lei meg og litt sint på henne, da jeg kom hjem senere den dagen var hun skamfull og kom krypende mot meg! Så hun vet jo at noe galt er gjort...

Hvordan lære de at dette får hun ikke lov til!? jenta er snart ett år gammel..

Er ganske fersk på å ha hund, og kan ikke så mye desverre!

Hvis hunden spiser på ting som ligger innen rekkevidde når den er alene så har den ikke lært at det ikke er lov enda. Hunder generaliserer ikke sånn instiktivt, de skønner ikke at den lærdingsen (lommeboka) er off limits med mindre dere har trent på akkurat det. Men hunder leser kroppsspråket vårt og ser at vi blir sinte, og prøver å opptre deretter. Det er ikke anger, det er frykt og forsøk på å innynde seg. Jeg vil ikke at hunden skal komme krypende mot meg fordi den er redd meg, det er ikke bra. Hunden skal ikke se deg sint, det har bare negative konsekvenser.

Oppskrift; legg bort ALT du ikke vil at hunden skal spise opp når den er alene hjemme helt til den evt. blir gammel nok til å kunne styre seg. (Noen hunder vil alltid spise på ting, type labrador) Det kan være lurt å begrense tilgangen til huset. Sørg for rikelig med ting som er lov til å tygge på, som sysselsetter mens du er borte.

Hvordan er hun når du er hjemme? Tar hun dine ting da også?

Skrevet
Hvis hunden spiser på ting som ligger innen rekkevidde når den er alene så har den ikke lært at det ikke er lov enda. Hunder generaliserer ikke sånn instiktivt, de skønner ikke at den lærdingsen (lommeboka) er off limits med mindre dere har trent på akkurat det. Men hunder leser kroppsspråket vårt og ser at vi blir sinte, og prøver å opptre deretter. Det er ikke anger, det er frykt og forsøk på å innynde seg. Jeg vil ikke at hunden skal komme krypende mot meg fordi den er redd meg, det er ikke bra. Hunden skal ikke se deg sint, det har bare negative konsekvenser.

Oppskrift; legg bort ALT du ikke vil at hunden skal spise opp når den er alene hjemme helt til den evt. blir gammel nok til å kunne styre seg. (Noen hunder vil alltid spise på ting, type labrador) Det kan være lurt å begrense tilgangen til huset. Sørg for rikelig med ting som er lov til å tygge på, som sysselsetter mens du er borte.

Takk! Akkurat dette jeg tenkte å skrive, men klarte bare ikke å formulere ordene hehe.

Hunder vet ikke at den har gjort noe galt, de forstår gjennom kroppsspråk hva som er i vente.

Gjest Gjest_lalla_*
Skrevet

Har akkurat samme problemet egentlig,og jeg har labrador :fnise:

Han er nesten 11mnd nå, og er altspisende!!Han er løs om natta,og når han er alene hjemme. Før så spiste han sokker som en gal,,fatter ikke hvor han fant alle sokkene,vi prøvde å gjemme alt. Han er som regel snill når han er alene hjemme,og i begynnelsen så hadde han bare et område på kjøkkenet når han var alene hjemme. Så ble han større,og fikk være løs i hele leiligheten,da det ikke var noen vits i å stenge mellom kjøkkenet og stua med en sofa han kunne hoppe over/i. Han var veldig rolig og grei,vi tok jo vekk det meste han kunne få tak i,men pc`n og ledningen var han aldri borti. Hadde aldri hatt noe interesse for ledninger,og det var vi glade før. Så kom den dagen da ledningen var ødelagt,og under bordet lå labbisen og kikket så uskyldig på meg. Og slik begynte han å ødelegge pynteputene til sofaen, og alt annet han kom over. Det som er rart at han aldri hadde vært borti putene eller noe av det mens vi var i nærheten,dette skjedde om natta/morgenen eller når han var alene hjemme. Nesten som om han skjønte at han ikke hadde lov. Selv om vi lufter ham godt når vi vet at han skal være alene hjemme en stund, så er det visst fest når vi går ut døra. Fjernkontrollen er også ødelagt. Den har ligget på stuebordet siden vi fikk takk i hunden, og han har aldri vært interessert i den. Men plutselig så var den i småbiter en dag jeg sto opp. Skjønner ikke helt det der... :klø:

Så nå har vi en skikkelig rydderunde før leggetid og hvis hunden skal være alene hjemme. Pc`n gjemmes bort, de få pynteputene som er igjen havner på soverommet, alt på kjøkkenbenken skyves nærmest veggen. Er det på kanten av benken,så er det borte på null komma niks! Har faktisk en løper og noen lyskubber på stuebordet som er helt uberørte (enda) og flere bilder og 3 blomsterpotter som er akkurat i hans høyde,men det har han aldri rørt!woow!!

Selv om han er en labrador,så har jeg et håp om at han vokser det av seg. Før så var han helt gira på sko,men plutselig en dag så var ikke det interessant i det hele tatt. Slik var det også med blomster,og andre ting. Han er jo en skikkelig pøbel nå,og skal teste sine grenser..men det går vel over det også...håper jeg virkelig :sukk:

Skrevet
Takk! Akkurat dette jeg tenkte å skrive, men klarte bare ikke å formulere ordene hehe.

Hunder vet ikke at den har gjort noe galt, de forstår gjennom kroppsspråk hva som er i vente.

Jeg ble sint i form av å si fy, nei, ikke lov så gråt jeg litt for jeg var ikke helt bra den morgenen :)

Når jeg kom hjem så var jeg helt vanlig, men hun ble ikke på samme måte glad som hun bruker til vanlig!

Hvordan lærer jeg bort at ting ikke er for henne?

Har jo en del leker som vi har gitt henne, men virker ikke som det er nok... Det er kjærestens hund, så jeg er på en måte ikke "SJEFEN" Hehe=)

Skrevet

Når vi er hjemme tar hun ingenting, ikke prøver hun heller! Men så fort vi er ute av døra tar hun det om noe ligger framme!

Makan til frekkhet hehe..

Skrevet
Har akkurat samme problemet egentlig,og jeg har labrador :fnise:

Han er nesten 11mnd nå, og er altspisende!!Han er løs om natta,og når han er alene hjemme. Før så spiste han sokker som en gal,,fatter ikke hvor han fant alle sokkene,vi prøvde å gjemme alt. Han er som regel snill når han er alene hjemme,og i begynnelsen så hadde han bare et område på kjøkkenet når han var alene hjemme. Så ble han større,og fikk være løs i hele leiligheten,da det ikke var noen vits i å stenge mellom kjøkkenet og stua med en sofa han kunne hoppe over/i. Han var veldig rolig og grei,vi tok jo vekk det meste han kunne få tak i,men pc`n og ledningen var han aldri borti. Hadde aldri hatt noe interesse for ledninger,og det var vi glade før. Så kom den dagen da ledningen var ødelagt,og under bordet lå labbisen og kikket så uskyldig på meg. Og slik begynte han å ødelegge pynteputene til sofaen, og alt annet han kom over. Det som er rart at han aldri hadde vært borti putene eller noe av det mens vi var i nærheten,dette skjedde om natta/morgenen eller når han var alene hjemme. Nesten som om han skjønte at han ikke hadde lov. Selv om vi lufter ham godt når vi vet at han skal være alene hjemme en stund, så er det visst fest når vi går ut døra. Fjernkontrollen er også ødelagt. Den har ligget på stuebordet siden vi fikk takk i hunden, og han har aldri vært interessert i den. Men plutselig så var den i småbiter en dag jeg sto opp. Skjønner ikke helt det der... :klø:

Så nå har vi en skikkelig rydderunde før leggetid og hvis hunden skal være alene hjemme. Pc`n gjemmes bort, de få pynteputene som er igjen havner på soverommet, alt på kjøkkenbenken skyves nærmest veggen. Er det på kanten av benken,så er det borte på null komma niks! Har faktisk en løper og noen lyskubber på stuebordet som er helt uberørte (enda) og flere bilder og 3 blomsterpotter som er akkurat i hans høyde,men det har han aldri rørt!woow!!

Selv om han er en labrador,så har jeg et håp om at han vokser det av seg. Før så var han helt gira på sko,men plutselig en dag så var ikke det interessant i det hele tatt. Slik var det også med blomster,og andre ting. Han er jo en skikkelig pøbel nå,og skal teste sine grenser..men det går vel over det også...håper jeg virkelig :sukk:

Haha.. Du beskriver akkurat det samme som vi opplever:)

Hun ligger i bur om natta og slipper ut på morningen når vi drar på jobb. Lufting får hun da, til lunsj og med en gang vi kommer hjem!

Vi har funnet ut at vi må flytte alt når hun er alene, for seinest igår hadde hun spist på et lys og kastet opp (selvfølgelig i sofaen), og lysene har hun aldri rørt før..

HUn oppdager stadig nye ting hehe..

Jeg også synes det er rart at hun bare gjør det når vi er borte men aldri når vi er i samme rom!

Vil tro de vokser det av.. Er er rottweiler dette da.

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg er en lykkelig hundeeier med en hund som heldigvis ikke gnager på ting (han har en del andre uvaner, men det blir heldigvis ikke ødeleggelser av dem...) Det er enkelte ting som en ikke har vært inne på i denne tråden, og som også kan forsårsake gnaging. Andre hundeeiere kan sikkert svare mer utførlig på dette enn meg, men jeg vil lufte etpar temaer:

Når hunden gjør slike ting bare når eierne er borte/ute: kan ikke gnaging da være et tegn på separasjonsangst?

I så tilfelle er vel "alene hjemme-situasjoner" noe en bør trene på?

Her er en av mange artikler om separasjonsangst og trening funnet på nett: http://www.petvett.no/vett-paa-nett/adferd...eparasjonsangst

Flere artikler finner du hvis du googler på separasjonsangst + trening + hund.

Andre hunder kan bli destruktive og gnage på ting hvis de er understimulert. I så tilfelle må de få anledning til å bli slitne, fysisk og mentalt. Enkelte hunderaser trenger i alle fall mer oppgaver og hjernetrim enn andre, hvis ikke blir de i overkant initiativrike på egenhånd. Border Collie er et eksempel på en slik rase, men også andre raser kan ha samme adferd.

Gjest Gjest_lalla_*
Skrevet

Det er et bra forslag, Spinell. Men jeg tror faktisk ikke at hunden har separasjonsangst.Vi var veldige nøye med hjemme alene-treningen i begynnelsen,og han taklet det vedig bra. Vi tok også lydopptak,og det var aldri noen syting og bjeffing,var som regel rolig hvis han ikke lekte seg. Etter hvert så var han alene hjemme mens vi var på jobb,og som regel møtte vi et trøtt ansikt når vi kom hjem. Nå er jeg arbeidsledig,så jeg er hjemme med ham mens samboeren er på jobb. Han begynte å ødelegge mer når han kom i puberteten, er mer "pøbel" nå. Vi lufter ham godt før han skal være alene hjemme,slik at han da er sliten,og som regel så sover han når vi er borte.

Han ødelegger også om morgenen. Han våkner når samboer drar på jobb,og da kan han finne på å ødelegge noe, selv om han vet at jeg er hjemme og sover.

Han er egentlig ikke så ille til å ødelegge som jeg kanskje fremstiller det. Hadde han hatt separasjonsangst så tror jeg at han hadde ødelagt det som jeg ikke rydder vekk (lyskubber,løper,bilder,blomster osv). Han hadde lett fått tak i blomstene og annen pynt som er i vinduet. Ellers så hadde han også kunne spist på møblene og veggene. Mange hunder som har separasjonsangst gjør dette,og noen tisser også inne. Men så klart er det jo forskjell på hunder, og kanskje forskjellige grader av s.angst også?

Dette er et veldig viktig tema i slike situasjoner,og det er bra du skrev innlegget ditt. Tviler sterkt på at det er det som ligger bak "ødeleggelsene" hos oss,men jeg skal følge med hunden framover for sikkerhets skyld :)

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_maja_*
Skrevet

mange hunder blir stresset av å være alene på et stort område!

det blir for mye å passe på rett og slett, og da blir hunden stresset. da ryker ofte både puter, stoler, pynteting osv...

om hunden er vant til å være alene har ingenting å si. det beste er å ha hunden på et lite rom, evt i en liten gang eller på badet o.l.

viss du har hunden i yttergangen og den spiser sko, så prøv å sette hunden der og følg med fra et sted som hunden ikke ser deg, da kan du ta hunden på fersken og strengt si nei, eller lag en kraftig lyd. når hunden slipper skoen setter du den på plass igjen og forlater området. ha gjerne andre tyggeleker liggende, da merker hunden at du ikke kjefter om den tar sine egne ting. etter noen ganger skal hunden forstå at den ikke skal ta skoene dine :)

lykke til!

Gjest Gjest_Annika_*
Skrevet

Har du hunden i bur på dagtid når man er på jobb/skole, så slipper du mye problemer med ting som er oppspist. :) Start burtreningen så tidlig så mulig, så blir det helt naturlig for valpen å oppholde seg der, og den føler seg trygg i buret. Som oftest tygger de på ting fordi de kjeder seg og er understimulert. Har du den i bur, lærer den seg til å sove på dagtid, så kan den heller være aktiv når du er hjemme og vil ha den våken. :)

På nattetid har jeg min på rommet med meg. Hun går ut og legger seg i sofaen hvis hun har lyst, men forstår at når det er natt, så er det ro. Tror det er viktig trene dem på vår døgnrytme.

Skrevet

jeg har en labrador/golden blanding og han tygget på mye da han var yngre, nå er han 1 år og 10 mnd og det hender han tygger på noe papir han finner på bordet (ja det har gått en og annen regning der!) eller om han finner en sokk.

men det er sjeldnerer nå da jeg har lært meg og rydde unna ting som er innenfor rekkevidde. pluss at jeg kjøper bein til han som han er veldig glad i så blir det mindre tygging på alt annet!

når han var yngre så tygget han på alt mulig! :hund::sur:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...