Gå til innhold

Barns seksualitet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barns seksualitet er et vanskelig tema for mange. Det finnes masse fagstoff på hvordan foreldre kan takle dette, og om barn som seksuelle vesner.

Spørsmålet mitt er hvordan takle barn som utforsker sin seksualitet i barnehagen. Altså hvordan skal barnehagepersonell forholde seg til et barn som til tider er ekstreme her. Denne saken gjelder 3år gammel jente som gnikker seg til ting og "tar av". Klønete beskrivelse, men saken er at jeg trenger råd til hvordan barnehage personell kan håndtere dette.

Faglig kan jeg mye om emne og hvordan barn fungerer som seksuellt vesen, men trenger konkrete råd på hva man skal "takle" dette i barnehagen og hvordan.

Please svar noen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er litt sært å spørre om på et forum hvor hvem som helst kan svare? Er det ikke bedre å snakke med noen i barnehagen som har god innsikt i pedagogikk?

Skrevet

Jeg ville fortalt barnet at dette var noe helt naturlig å gjøre, men at det er noe man må gjøre når man er alene - f.eks. på badet.

Barn skal ikke føle skam overfor seksualitet, men må likevel lære at dette er noe man ikke kan gjøre over alt.

Har selv en sønn på den alderen som er (som gutter flest)veldig opptatt av tissen sin. Vi fortalte ham bare at dette måtte han gjøre på rommet sitt/på badet - noe han forstod med en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...