Gå til innhold

Nå må jeg dekke meg til hjemme, etter dusj

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to gutter, 4 og 7 år. Vi har nå vært ganske åpne når det gjelder kroppen vår, og egentlig ikke tenkt over at jeg har gått fra badet til soverommet for å hente truse f.eks., uten å dekke meg til med håndkle, eller stått på badet naken og fønet håret, sminket meg etc. uten å være redd for at noen av barna mine skal komme inn.

For en ca. måneds tid siden sto jeg på badet naken etter å ha dusjet, og hører at mine to barn krangler og skriker inne på 7 åringens rom. Helt automatisk løper jeg ut av badet og inn på rommet til 7 åringen for å stoppe krangelen, derpå min 7 åring holder for øynene sine og roper ut at om jeg ikke kan dekke meg til, eller ta på truse :fnise: Jeg ble plutselig litt satt ut, og rygget fint ut igjen og på badet, der sto jeg noen minutter og tenkte at jaja, det var det, nå har han blitt for gammel til å se sin mor naken, min sønn begynner å bli stor :sukk:. 4-åringen min reagerer heldigvis ikke ennå, det hender jo at vi dusjer sammen ennå.. :sukk:

Hvordan er det i deres hjem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min er åtte og reagerer ikke... jeg går jo ikke så mye rundt å sprader, men han kommer ofte inn på badet mens jeg dusjer og prater i vei om alt mulig.

Skrevet

Kanskje han har blitt påvirket av andre, eller film til at man ikke skal se folk nakne?

Skrevet

Jeg har en datter på tolv og en sønn på åtte, og her er ingen redd for å se hverandre nakne.

Ingen av oss går nakne rundt i huset (naboene kunne jo se oss), men på badet og sånn er det bare helt naturlig. :ler:

Skrevet

Tror jeg så pappa og mamma nakne frem til jeg var voksen.

Ikke så ofte etter at jeg kom i tenåra da, men kunne fint gå inn på badet å hente noe selvom en av dem stod i dusjen (vi hadde gjennomsiktig glassdör i dusjen)

Skrevet

Jeg for min del tenker at det er en forskjell på å kunne se foreldre nakne på badet mens eller etter de dusjer, og på at foreldre kommer rasende kliss nakne inn på barnerommet for å rydde opp i en krangel...

Det er ikke sikkert barnet synes det er problematisk med nakenhet i seg selv, men at du kommer stormende inn i en situasjon der han IKKE hadde forventet at du var naken, kan være noe helt annet.

Jeg husker pappa gikk naken til og fra badet og sitt soverom når vi var små, det var ikke noe problem. Hadde han derimot tatt turen innom mitt soverom, stuen eller andre rom, for å gjøre noe eller si noe eller hva som helst, fremdeles kliss naken... DA kunne jeg nok reagert.

Hjemme hos min mor kunne vi også fint rusle rundt hverandre på badet mens en annen dusjet, kan det fint fremdeles i voksen alder. Ingen av oss har noen problemer med nakenhet eller å se hveranre nakne, men dersom mamma hadde kommet naken inn på soverommet mitt, eller stua, så hadde jeg nok likevel syntes det var annerledes. Også i dag, som voksen, men fremdeles med et naturlig forhold til nakenhet oss imellom, på badet. ;)

det er en tid og sted for alt, DET kan det hende din sønn nå har blitt voksen nok til å også mene.

Skrevet
Vi har to gutter, 4 og 7 år. Vi har nå vært ganske åpne når det gjelder kroppen vår, og egentlig ikke tenkt over at jeg har gått fra badet til soverommet for å hente truse f.eks., uten å dekke meg til med håndkle, eller stått på badet naken og fønet håret, sminket meg etc. uten å være redd for at noen av barna mine skal komme inn.

For en ca. måneds tid siden sto jeg på badet naken etter å ha dusjet, og hører at mine to barn krangler og skriker inne på 7 åringens rom. Helt automatisk løper jeg ut av badet og inn på rommet til 7 åringen for å stoppe krangelen, derpå min 7 åring holder for øynene sine og roper ut at om jeg ikke kan dekke meg til, eller ta på truse :fnise: Jeg ble plutselig litt satt ut, og rygget fint ut igjen og på badet, der sto jeg noen minutter og tenkte at jaja, det var det, nå har han blitt for gammel til å se sin mor naken, min sønn begynner å bli stor :sukk:. 4-åringen min reagerer heldigvis ikke ennå, det hender jo at vi dusjer sammen ennå.. :sukk:

Hvordan er det i deres hjem?

Hehe, det kunne jo også være at 7-åringen brukte dette som avledningsmanøver eller motangrep, med håp om å sette deg ut; angrep er som kjent det beste forsvar. ;)

Ellers tror det er riktig som noen sier at barn er veldig kjappe til å registrere fordommer og sosiale regler i samfunnet, slik at hjemmet ikke har en så altoverskyggende betydning i sosialiseringen som man ofte forestiller seg.

Samtidig har barn også evnen til å forholde seg til ulike regler i ulike miljøer, som barn senser man raskt at det er andre regler når man er på besøk hos en streng, kristen venninne av bestemor enn de man er vant til hjemme. Og det er ikke samme sosiale regler på skolen som når man leker med franske barn på ferie i Sør-Frankrike. Det er heller ikke samme regler på en naturiststrand som på en tekstilstrand.

Jeg synes ikke du skal godta at hjemmet passivt skal la seg invadere av mer puritanske og kroppsfiendtlige holdniger bare fordi det er disse som er dominerende på skolen, blant kameratene eller på TV. Liberale hjem må ha like stor rett til å stå for liberale holdninger som strenge og kroppsfiendtlige hjem må ha til å påvirke barna i den retning.

Skrevet

vil bare si meg veldig enig med aline! bra innlegg :)

Skrevet

Hei igjen,

leser deres synspunkter, og det med at jeg kom inn på rommet hans, var egentlig bare en refleks av en normal reaksjon jeg pleier å ha da de krangler. Tenkte ikke over at jeg var naken. Til nærmere ettertanke, har han jo i ettertid kommet inn da jeg har stått naken på badet, og har da ikke reagert, det var vel heller jeg som reagerte pga. den ene episoden, og fortet meg å ta håndkle rundt meg. Han reagerte vel fordi jeg faktisk kom inn på hans rom helt naken, sikkert en helt normal reaksjon for han. Ellers så har han ikke blitt påvirket av film eller noe, tror ikke det.

Jeg har syns at det har vært så bra at vi ikke har behøvd å gjemme oss eller dekke oss til, og ønsker vel å ha den åpenheten, til en viss grense så klart og ikke minst til guttene når en viss alder da hvor det ikke er så kult (eller normal) å se sin mor naken. :fnise:

Skrevet

Det er ikke at det ikke er kult, det er heller noe ekkelt å se moren sin naken, spesielt om hun kommer byksende med frontene slengende. :) Det er en del av det barna går igjennom når de blir større, ikke noe å bli trist eller skuffet over ;)

Skrevet
Hei igjen,

leser deres synspunkter, og det med at jeg kom inn på rommet hans, var egentlig bare en refleks av en normal reaksjon jeg pleier å ha da de krangler. Tenkte ikke over at jeg var naken. Til nærmere ettertanke, har han jo i ettertid kommet inn da jeg har stått naken på badet, og har da ikke reagert, det var vel heller jeg som reagerte pga. den ene episoden, og fortet meg å ta håndkle rundt meg. Han reagerte vel fordi jeg faktisk kom inn på hans rom helt naken, sikkert en helt normal reaksjon for han. Ellers så har han ikke blitt påvirket av film eller noe, tror ikke det.

Jeg har syns at det har vært så bra at vi ikke har behøvd å gjemme oss eller dekke oss til, og ønsker vel å ha den åpenheten, til en viss grense så klart og ikke minst til guttene når en viss alder da hvor det ikke er så kult (eller normal) å se sin mor naken. :fnise:

det forsterker vel bare min anelse, at han ikke har noen større problemer med å se deg naken på badet, men at det å se deg naken på sitt rom er noe ganske annet.

Jeg skjønner den naturlige reaksjonen din, men jeg skjønner også at det kan være den settingen som gjorde at han reagerte. Siden han ikke reagerer når han går inn på badet til deg, i etterkant, tror jeg ikke du trenger stresse med å dekke deg til når du er på badet. På det tidspunkt han begynner å synes all nakenhet er ekkelt, så kommer han ok neppe inn på badet mens du er der, for å si det sånn. :)

Tror ikke du trenger legge noe mer i dette en at nakenhet er helt ok på badet, men at det å gå rundt naken i andre rom (selv om det var en naturlig reaksjon fra deg), ikke nødvendigvis er like populært.

Skrevet

Det er ubehagelig for barn med nakne foreldre, og dette har de ikke lært noen plass. Jeg husker selv jeg syntes det var ekkelt når mamma var naken, og selv om jeg er gutt var det like ekkelt å se pappa naken.

Voksne folk er alltid skremmende for barn, og hvertfall voksne kjønnsorgan. Det beste er nok å dekke seg til ja

Skrevet
Det er ubehagelig for barn med nakne foreldre, og dette har de ikke lært noen plass. Jeg husker selv jeg syntes det var ekkelt når mamma var naken, og selv om jeg er gutt var det like ekkelt å se pappa naken.

Voksne folk er alltid skremmende for barn, og hvertfall voksne kjønnsorgan. Det beste er nok å dekke seg til ja

Hvordan kan du si at voksne alltid er skremmende for barn??? Hva mener du med det? Og voksne kjønnsorgan er ikke mer skremmende enn f.eks. en arm eller en legg dersom man ikke enten har misbrukt barnet eller lært barnet at kjønnsorganer er tabu, så man kan ikke si at det alltid er sånn selv om det var det for deg.

For min del er jeg oppdratt til at nakne kropper er tabu. I min familie var alle nøye med å dekke seg til, og jeg syntes nesten det var litt rart å se faren min i shorts og bar overkropp da jeg var lita. Det har ikke vært uttalt direkte at kropp er tabu, men begge mine foreldre var blyge og viste seg aldri nakne for oss barna.

Det har ført til at jeg i dag har et litt anstrengt forhold til nakenhet, som jeg håper at jeg kan endre på til jeg selv får barn sånn at jeg ikke fører "tradisjonen" videre. Men selv om jeg blir mer avslappet til kropp enn mine foreldre var så vil jeg sannsynligvis aldri bli helt avslappet i forhold til nakenhet. I dag har jeg kommet til det punkt der det er naturlig for meg å være naken på badet sammen med samboeren min, men selv det føltes rart i starten. Nakenhet var liksom forbeholdt seksuelle situasjoner, så alt annet ble bare merkelig. Nå har jeg vent meg til det, og håper nakenhet kan bli mer naturlig for meg etter hvert.

Skrevet
Hvordan kan du si at voksne alltid er skremmende for barn??? Hva mener du med det? Og voksne kjønnsorgan er ikke mer skremmende enn f.eks. en arm eller en legg dersom man ikke enten har misbrukt barnet eller lært barnet at kjønnsorganer er tabu, så man kan ikke si at det alltid er sånn selv om det var det for deg.

For min del er jeg oppdratt til at nakne kropper er tabu. I min familie var alle nøye med å dekke seg til, og jeg syntes nesten det var litt rart å se faren min i shorts og bar overkropp da jeg var lita. Det har ikke vært uttalt direkte at kropp er tabu, men begge mine foreldre var blyge og viste seg aldri nakne for oss barna.

Det har ført til at jeg i dag har et litt anstrengt forhold til nakenhet, som jeg håper at jeg kan endre på til jeg selv får barn sånn at jeg ikke fører "tradisjonen" videre. Men selv om jeg blir mer avslappet til kropp enn mine foreldre var så vil jeg sannsynligvis aldri bli helt avslappet i forhold til nakenhet. I dag har jeg kommet til det punkt der det er naturlig for meg å være naken på badet sammen med samboeren min, men selv det føltes rart i starten. Nakenhet var liksom forbeholdt seksuelle situasjoner, så alt annet ble bare merkelig. Nå har jeg vent meg til det, og håper nakenhet kan bli mer naturlig for meg etter hvert.

Hjemme hos oss gikk mamma stadig naken/halvnaken til og fra bad og soverom og det gjorde meg ingenting. Det jeg derimot ikke likte, var hvis hun satt naken på badet eller i en badstue og bøyde kneet så jeg så kjønnsorganet hennes. Jeg syntes at det var stort og stygt og likte ikke å se det. Jeg sa aldri noe om det til henne, bare snudde meg vekk. Jeg har heller ikke noen problemer med å være sammen med andre jenter i en garderobe, men synes ikke det er så lekkert hvis man står naken og smører leggene etter dusjen så man ser rett inn i rumpa og kjønnet... Enkelte ting kan man ha for seg selv og sin kjære. ;) Og jeg har ellers veldig få problemer i forhold til nakenhet og går ofte naken rundt hjemme selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...