Gå til innhold

Fjerning av sting selv, lenge siden operasjon

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mina
Skrevet

Hei,

Jeg har gått rundt og grudd meg lenge for dette. Jeg hadde en kikkhulls operasjon for 3 uker siden, og stingene er ikke på utsiden, men innsiden av magen. Imidlertid er knuten på utsiden, og derved også en liten trådbit. Jeg var hos min egen lege ca. 10 dager etter operasjonen, og han sa at jeg fint kunne bare nappe i tråden selv, ellers så kunne han gjøre det. For å være helt sikker på at såret var grodd på innsiden (det har gjort det på utsiden), så har jeg altså da ventet, og utsatt denne fæle torturen av meg selv.

I dag tenkte jeg at jeg skulle være tøff. Tok en pinsett og begynte på første såret (har 4 bittesmå sår), trodde da at den lille trådbiten skulle ryke, men den ble lenger. Jeg dro, og kjente at det nappet i såret på innsiden, altså at jeg dro med meg tråd, fra innsiden av såret. Stoppet da med en gang, torde ikke fortsette, ble helt nervøs. Tråden på utsiden ble da noen millimeter lenger enn opprinnelig. Jeg må forhøre meg om noen vet at dette er normalt da, for jeg trodde at den tråden på innsiden av magen er selvoppløselig, men det er tydeligvis ikke skjedd. Er det noen som vet om jeg kan bare tøffe meg opp og dra ut hele tråden, eller skal jeg vente litt for å se om tråden på innsiden løser seg opp.

Det merkelig er at de sa ingenting på sykehuset om fjerning av sting eller noe, så da trodde jeg at dette var selvoppløselig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det merkelig er at de sa ingenting på sykehuset om fjerning av sting eller noe, så da trodde jeg at dette var selvoppløselig.

Hei.

Det samme har skjedd meg, bare at jeg ble operert i utlandet. Stingene satt på innsiden, så alt jeg kunne se fra operasjonssåret er selve snittet, som hadde blitt rødt, og enden på tråden som hadde blitt brukt for å sy meg igjen fra innsiden.

Jeg nappet ut trådrestene etter 3-4 uker. Ca 1 cm av tråden ble med ut (såret er ca 3 cm langt). jeg hadde forsøkt å nappe i flere dager, men møtte litt motstand så jeg ga meg ganske fort hver gang. Men den dagen jeg dro ut resten så møtte jeg også motstand, men skulle prøve å bare dra bittelitt hardere, og da kom resten av tråden ut. Tråden ser forresten ganske ekkel ut når den kommer ut. Så om du klarer, la være å se på den.

Når tråden er ute, så vil det være et bittelite hull der hvor tråden gikk inn i huden. Jeg renset det med klorhexidin, og så levde jeg livet på vanlig måte. Prøvde ikke å plastre det lille hullet eller noe.

Antagelig så møter du motstand fordi tråden er litt tykkere et sted enn ett annet. Prøv å dra bittelitt hardere. Det skal gå helt fint å ta den ut nå, bare du tør å ta i bittelitt mer. Bare pass på at du ikke røsker den ut. Det er neppe bra for hverken deg eller såret.

Skrevet

Hei,

Takk for svar. Det ser ut til at jeg må bare manne meg opp, og dra det ut. Det er ikke bare et sår, men 4, 2 små (0,5 cm), og 2 litt større (1,5 cm.) Jeg skal da gå igjennom dette 4 ganger.. uff..

Regner vel da med at alt er grodd på innside, slik at jeg ikke åpner noe jeg ikke skal åpne ved å dra i snora..

• 2 år senere...
Gjest Operert i hals
Skrevet

Hvordan gikk det? Fikk du dratt ut snora? Jeg har nemlig en lik tråd og usikker om jeg tør å gjøre dette selv.

Skrevet

Hvordan gikk det? Fikk du dratt ut snora? Jeg har nemlig en lik tråd og usikker om jeg tør å gjøre dette selv.

Denne tråden er noen år gammel, så det er ikke sikkert at TS er her lenger. Kan jeg få spørre hva slags operasjon du har fått utført på halsen? Er tråden sydd et og et sting, eller er det gjennomgående sydd?

• Liker 1
Skrevet

Hei!

Jeg har nettopp operert hals/ansikt, hvor jeg ble sydd både på innsiden og utsiden. Jeg fikk ikke lov til å ta stingene selv. Legen dro bare ut trådene i en operasjon, hvorav hver tråd har dekket ca 7-10 cm. Dette var etter 10 dager, og trådebe

Skrevet

Kom ut uten problem. Prøv gjerne bare årrekke forsiktig ut:) Håper det gikk bra:)

Skrevet

Ellers så kan jeg mer enn gjerne komme å nappe de ut! :lur:

Jeg synes det er veldig kjekt å fjerne sting..... :sjenert:

• Liker 1
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Jeg vet ikke om det fortsatt er noen her, men jeg har hatt en menisk operasjon for 9-10 dager siden og jeg har ikke fått noen beskjed om stingene. Jeg har 3 hull og nappet ut den ene, men vet ikke/ tror ikke såret hadde grodd. Det kom ett slags åpent sår :S Må jeg tilbake å sy nå, eller kan jeg bare la såret gå sin gang? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...