Gå til innhold

Ønske seg penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere om å opprette en konto og ønske seg penger i bryllupsgave?

Vi har tenkt litt ang dette med gaver og har ikke så særlig masse ting og ønske oss. Jeg har arvet messe servise og sånt fra før og vi har enda ikke fast bolig så det og ønske seg møbler og bilder blir litt risky..

Pengene blir da øremerket leilighet/hus som vi skal begynne å se etter om ca ett år :)

Skrevet (endret)

Jeg ville ikke utgitt et kontonummer :riste:

Jeg hadde heller skrevet at dere ønsker dere et bidrag til boligdrømmen.

Endret av Sunshine
Skrevet

skrevet at vi ønkset oss et bidrag til bolig.

kunne ha opprettt konto, men ikke gitt ut kontonr uten at noen ba om det

Skrevet

Å ønske seg penger synes jeg blir litt som å be gjestene betale inngangspenger...

Spesielt om man har et stort og dyrt bryllup blir det teit. Om noen har blåst hundre tusen på en fest, for deretter å be om penger fordi de skal spare, så tenker jeg som så at da kunne hatt en mindre voldsom fest og faktisk spart pengene til boligen selv. Det blir så teit å si at vi skal spare når gjestene samtidig ser at her har vi brukt ørtiførti tusen på dekorasjoner og servietter.

Skrevet
Å ønske seg penger synes jeg blir litt som å be gjestene betale inngangspenger...

Spesielt om man har et stort og dyrt bryllup blir det teit. Om noen har blåst hundre tusen på en fest, for deretter å be om penger fordi de skal spare, så tenker jeg som så at da kunne hatt en mindre voldsom fest og faktisk spart pengene til boligen selv. Det blir så teit å si at vi skal spare når gjestene samtidig ser at her har vi brukt ørtiførti tusen på dekorasjoner og servietter.

Enig - det er iallefall noe jeg hadde tenkt på om jeg hadde värt i et bryllup hvor de ville ha penger istedenfor gaver.

Skrevet

Det er egentlig det motsatte jeg er redd for, vi skal ikke ha et så veldig ekstravagant bryllup og hva om gjestene da tror at vi gifter oss kun for å få penger? :sjenert:

Ellers takk for tipset om å ikke gi ut kontonummer til alle! :)

Skrevet

Hvem kommer i bryllupet da?

Familie som dere prater med ofte? For om det er det så kan dere jo ta dette opp med familien deres för bryllupet og höre hva de syns. Ta det opp sånn i forbifarten kanskje, at dere funderer på å velge en slik lösning, så får dere jo se reaksjonene.

Skrevet
Hvem kommer i bryllupet da?

Familie som dere prater med ofte? For om det er det så kan dere jo ta dette opp med familien deres för bryllupet og höre hva de syns. Ta det opp sånn i forbifarten kanskje, at dere funderer på å velge en slik lösning, så får dere jo se reaksjonene.

Det blir familie og venner (ca 60)

Skal høre litt rundt vi, har jo enda god tid på oss :)

Skrevet

Kan jo hende at alle stötter dere i forslaget og da er jo alt bare bra, eller dere får negativ respons og da kan dere jo justere litt i planene utifra det =)

Lykke til da

Skrevet

Jeg har aldri vært i et bryllup der brudeparet IKKE har fått penger, så jeg skjønner ikke hvorfor det er galt å ønske seg et bidrag til en spesiell ting? Å bare skrive penger og ikke noe annet er jeg enig i at ikke passer seg.

Skrevet

Jeg er ikke så veldig imot at folk ønsker seg penger, spesielt ikke dersom det er spesifisert at det skal gå til bryllupsreise, ny sofa e.l. Men det bør da egentlig kunne gis som gavekort, ikke bare en sum penger som stort sett forsvinner i den daglige driften.

Men selv om jeg mener man kan ønske seg penger så er det ikke gitt at jeg ville gitt penger i gave. Liker rett å slett ikke å gi bort penger i slike sammenhenger. Er det flere som meg så kan du risikere å få mange ting du i hvert fall ikke ønsker deg/dere. Selv om jeg prøver å bestrebe meg til å gi noe jeg tror og håper vil bli satt pris på.

Skrevet

Ja det er alltid lurt å ha noen ønsker i tillegg til penger. Hvis ikke får man garantert mye man ikke ønsker seg.

Skrevet
Jeg er ikke så veldig imot at folk ønsker seg penger, spesielt ikke dersom det er spesifisert at det skal gå til bryllupsreise, ny sofa e.l. Men det bør da egentlig kunne gis som gavekort, ikke bare en sum penger som stort sett forsvinner i den daglige driften.

Men selv om jeg mener man kan ønske seg penger så er det ikke gitt at jeg ville gitt penger i gave. Liker rett å slett ikke å gi bort penger i slike sammenhenger. Er det flere som meg så kan du risikere å få mange ting du i hvert fall ikke ønsker deg/dere. Selv om jeg prøver å bestrebe meg til å gi noe jeg tror og håper vil bli satt pris på.

Vi kunne selvfølgelig ønsket oss gavekort på møbler ol til den nye boligen, men hva om disse går ut innen vi har fått kjøpt oss bolig?

Det med at pengene forsvinner i den daglige driften tror ikke jeg har så lett for å skje hvis de står på egen konto (men jeg vet jo ikke..)

Forøvrig skjønner jeg poenget ditt, folk flest liker og gi "fysiske" gaver. Ingen vet hvor mye krystallvasen kostet, mens penger er såpass målbart. Vi kommer til å ha en vanlig ønskeliste også da, men den blir nok ikke så lang :)

Skrevet
Vi kunne selvfølgelig ønsket oss gavekort på møbler ol til den nye boligen, men hva om disse går ut innen vi har fått kjøpt oss bolig?

Det med at pengene forsvinner i den daglige driften tror ikke jeg har så lett for å skje hvis de står på egen konto (men jeg vet jo ikke..)

Forøvrig skjønner jeg poenget ditt, folk flest liker og gi "fysiske" gaver. Ingen vet hvor mye krystallvasen kostet, mens penger er såpass målbart. Vi kommer til å ha en vanlig ønskeliste også da, men den blir nok ikke så lang :)

Gavekort har som regel bare holdbarhet på ett år, så det er nok for kort tid i forhold til å finne en bolig man vil ha dersom man ikke har begynt å lete enda. Penger på egen konto hjelper jo en del.

Dersom dere ikke kommer med noen ønsker kommer dere til å få ufattelig mange lysestaker. :gjeiper: Har inntrykk av at det er det mange ender opp med å gi dersom de ikke finner på noe annet. Hva med å ønske seg noe mer utradisjonelt som telt e.l. Eller ønske seg nytt av ting man kanskje har, men som er kjøpt på studentbudsjett og kanskje kunne byttes ut (sengetøy, håndkler, kasseroller osv.)

Hilsen gjesten som ikke liker å gi penger

Skrevet
Dersom dere ikke kommer med noen ønsker kommer dere til å få ufattelig mange lysestaker. :gjeiper: Har inntrykk av at det er det mange ender opp med å gi dersom de ikke finner på noe annet. Hva med å ønske seg noe mer utradisjonelt som telt e.l. Eller ønske seg nytt av ting man kanskje har, men som er kjøpt på studentbudsjett og kanskje kunne byttes ut (sengetøy, håndkler, kasseroller osv.)

Hilsen gjesten som ikke liker å gi penger

Lysestaker ja! Da blir sambo glad, han simpelten eeeeeelsker og tenne lys på kvelden :gjeiper:

Ellers takk for nyttige gavetips! Skjønner at ikke alle er komfortable med og gi penger, var også derfor jeg startet denne tråden, siden jeg var såpass i tvil :sjenert: Men håper jo at noen ser at penger til bolig er nyttig og noe vi garantert får bruk for, boligen ser de jo hver gang de er på besøk - lysestakene blir nok kanskje stående litt i et skap også ;)

Skrevet

Vi ønsket oss en del ting, men også penger (stod på egen konto) og gavekort til f.eks ikea. Ulempen var at vi fikk ca 6000 kr i gavekort på kun glasmagasinet. (mest fordi de akkurat da hadde salg og ingen av varene vi ønsket oss var tilgjengelig noen steder) Vi fikk kontanter og i konto. De fleste likte det at det var muligheter for å sette inn penger på en konto istedenfor at det stod kontanter på bordet som fort kunne ha blitt borte. Uansett hva man ønsker seg får man alltid ett eller annet fra en tante med elendig smak som er umulig å bytte ut (grøss...)

Gjest rutinert bryllupsgjest
Skrevet

Jeg synes penger og kontonr er helt greit!

De fleste har bodd sammen i mange år og har det meste.

Men oppgi gjerne hva pengene skal gå til (bryllupsreise, oppussing, tempursent osv).

Det enkle er ofte det beste!

Det gjør det jo lettere for oss gjester også, lettere å føre inn penger på en konto og kjøpe ett pent kort, enn å fly rundt for å finne ting på gavelista (som ofte ikke er oppdatert og de får mange av de samme tingene)

Dessuten så oppgis jo prisen på gavene i listen også, så det spiller da ingen rolle om dette er "ting" eller penger som skal brukes noe noe brudeparet ønsker!

Skrevet

Ei jeg kjenner ønsket seg penger. De fikk 80 000 og fikk betalt nesten hele bryllupet.

Greit nok det, men jeg syntes det ble litt dumt da hun foran gavebordet (noen hadde kjøpt spesielle gaver) uttalte ganske høyt at hun håpte det ikke ble flere gaver, for hun hadde kalkulert med å betale bryllupet!

Skrevet
Ei jeg kjenner ønsket seg penger. De fikk 80 000 og fikk betalt nesten hele bryllupet.

Greit nok det, men jeg syntes det ble litt dumt da hun foran gavebordet (noen hadde kjøpt spesielle gaver) uttalte ganske høyt at hun håpte det ikke ble flere gaver, for hun hadde kalkulert med å betale bryllupet!

:overrasket:

Da hadde i allefall jeg angret på at jeg gav penger!

Skrevet

Vi kommer til å ønske oss penger i tillegg til gaver fra Glassmagasinet (bruker bryllupslisten deres), så kan folk velge.

Vi ønsker oss penger til bryllupsreise. Hos oss er det uansett vanlig at nærmeste familie gir penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...