Gå til innhold

Tidlig graviditet og bukser

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_fortvilt_*
Skrevet

Hei!

Jeg er gravid i uke 5-6, og har allerede problemer med klær. Bruker vanligvis dongeribukser, og nesten alle mine bukser er allerede for små pga oppblåst mage og bredere hofter. Har lagt på meg 1-2 kg, selv om jeg spiser sunt og trener. Er ingen sylfide fra før, men heller ikke overvektig.

Er det noen som har tips til hva slags bukser jeg kan gå til innkjøp av nå? Vil ikke bruke "gravidbukser" allerede, men er så fortvilt. Joggebukser, treningsklær og tights er ikke særlig aktuelt. Trenger jobbklær :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei fortvilet gjest!

Jeg har samme problem som deg, er like langt på vei. Blir skremt av at jeg vokser så mye allerede. Går nå kun med kjoler, skjørt og lange topper. Føler det lyser gravid av meg. Men føler meg ok i jobbkjoler.

Hvis du ikke liker å gå med kjoler må det jo bli bukser med strekk i. Jeg håper du finner ut av det, lykke til.

Skrevet

Det finnes en type "skjøt" du kan sette inn i vanlige bukser, et trekantet stoffstykke du setter inn i gylfen slik at buksen utvider seg litt. Har ikke kjøpt sånne selv, men spør på steder som selger mammaklær, så finner du det sikkert. De ser jo ikke spesielt lekkre ut, så du må ha en lang topp over for å skjule den.

Ellers kan jeg berolige med at det sannsynligvis ikke er grvidmagen som har begynt å vokse enda. Det er vanlig å være oppblåst i starten, og dette går over om et par uker. Er dere førstegangsfødende er det mulig at dere ikke trenger mammaklær før dere nærmere dere halveis, men klarer dere med vanlige klær som er en størelse eller to større en dere vanligvis bruker.

Gjest Gjest_fortvilt_*
Skrevet

Førstegangs, ja :)

Vet det er oppblåsthet - i alle fall noe av grunnen. Lurte i grunnen mest på om jeg må kjøpe bukser i store størrelser, eller om noen har tips om noen som har smarte løsninger i livet. Som er litt løse, har strikk e.l. Uten at det er gravidbukse, altså. For tidlig for det ennå.

Skrevet

Det aller enkleste man kan gjøre er å feste en gummistrikk i knappehullet på buksen og feste den over knappen. Da får man litt romsligere linning på buksen. Krever jo lang overdel over. Men har du fått bredere hofter er vel ikke dette mye til hjelp.

Type dressbukser har jo ofte litt løsere snitt, så om du kjøper dette i evt. en størrelse større burde du ha litt plass til å vokse.

Skrevet

Håper det er greit at jeg stiller et lignende spørsmål i denne tråden. Jeg er 13+2 og har det samme problemet. Dere som har erfaring med gravidbukser, hvordan ser de ut hvis magen ikke fyller dem ut? Ser det bare dumt ut? Jeg vet jo at magen kommer etter hvert uansett, og da føles det bortkastet å bruke penger på bukser som holder i et par måneder for så å kjøpe gravidbukser. Kjenner at de vanlige buksene mine ikke holder så mye lenger selv om jeg ikke har gått opp i vekt, men jeg har ikke turt å ta med meg mammaklær inn i prøverommet på hm når det ikke synes at jeg er gravid :sjenert:

Skrevet
Håper det er greit at jeg stiller et lignende spørsmål i denne tråden. Jeg er 13+2 og har det samme problemet. Dere som har erfaring med gravidbukser, hvordan ser de ut hvis magen ikke fyller dem ut? Ser det bare dumt ut? Jeg vet jo at magen kommer etter hvert uansett, og da føles det bortkastet å bruke penger på bukser som holder i et par måneder for så å kjøpe gravidbukser. Kjenner at de vanlige buksene mine ikke holder så mye lenger selv om jeg ikke har gått opp i vekt, men jeg har ikke turt å ta med meg mammaklær inn i prøverommet på hm når det ikke synes at jeg er gravid :sjenert:

Jeg gikk til innkjøp av mammabukser rundt uke 14 tror jeg det var. Utrolig deilig å få noe som ikke strammet over magen, og jeg og så heller ingen hensikt å kjøpe klær i en størrelse større for å ha en måneds tid. Mammabuksene mine fungerer helt greit selv om magen ikke presser ut tøydelen over magen ennå!

Gjest gjest<3
Skrevet

Om du ikke vil gå inn på prøverommet på hm kan du bestille på nett... prøve de hjemme, sende de i retur om du ikke liker de :)

Evnt bare komme over terskelen å ta med klær inn på prøverommet.. kan jo hende de du stresser over ikke ser at det er en gravidbukse engang.. ;)

Jeg liker best buksene med bred strikk jeg får over magen, evnt tightser som går nesten under puppene. Kanskje ikke så sexy, men veldig behagelig!! Og jeg slipper å føle at magen blir hengende over eller velter ut osv...

Lykke til med å finne klær :)

Skrevet

Jeg kjøpte mammaklær veldig tidlig pga kjøpe større størrelser syntes jeg var bortkastet penger da man får brukt de klærne bare en kort periode.

Og større størrelser blir jo større over hele, og det var lite kledelig på meg iallefall :ler:

Det som er litt kjedelig nå er at mammaklærne jeg kjøpte da begynner og bli for trange da jeg hittil har lagt på meg 10kg.

Mammaklærne skal jo kjøpes i din vanlige størrelse,så når man da legger på seg over baken og lårene blir jo klærne for små.

Er jo normalt og legge på seg på de stedene,så hvorfor mammaklærne skal være så akkurat over der er litt dumt syns jeg :nei:

Skrevet
Det aller enkleste man kan gjøre er å feste en gummistrikk i knappehullet på buksen og feste den over knappen. Da får man litt romsligere linning på buksen. Krever jo lang overdel over. Men har du fått bredere hofter er vel ikke dette mye til hjelp.

Jeg kjørte dette trikset en stund, men måtte over på mammabukser (HM dongrin med et stoffstykke øverst) allerede i uke 15.. Hadde sommerferie fra uke 12 til 15, og da gikk jeg i 3/4 stoffbukser med bredt strikk over magen så var reddet da.. men har gått med mammadongri siden uke 15 - har ikke hatt sjangs til noe annet! Stoffstykket så ikke dumt ut under en lang topp... ble bare som et ekstra lag med stoff.. som en singlet eller noe under genseren..

Magen min gikk utover helt fra skambeinet - så ikke mulighet til vanlige bukser. Ble helt feil i fasongen og veldig ubehagelig å gå med.

Skrevet

Kappahl har noen stretch-olabukser med strikk i livet som er "vanlige", ikke mammabukser nå. Jeg har kjøpt meg 2, er også 5uker på vei og oppblåst... :o)

Gjest Gjest_fortvilt_*
Skrevet

Tusen takk for KappAhl-tipset! Skal definitivt sjekkes ut! :)

Skrevet

Vero Moda har noen lignenden stretchdongeribukser med strikk i livet til 250 kr. Jeg hadde liten tro på dem (så for meg at de var skikkelig stygge), men de funker helt fint synes jeg. Kjøpte noen i går, og jeg tror jeg skal kunne bruke dem i ganske lang tid (Jeg er 15 uker på vei).

Skrevet

Jeg brukte stretchdongeri fra Vero Moda med smal linning, glidelås og knapp (koster 200 kroner, går som tights, men er mer ordentlige i stoffet) helt fram til fødselen. :) Jeg kjøpte dem i svart og mørk blå, og var veldig fornøyd.

Gjest Inger Lise
Skrevet

Jewg fødte i september så var høygravid i den varme årstiden. Brukte bare kjoler hele tiden og det passet meg.

Skrevet

Jeg kjøpte en gravidbukse som bare var lav i livet på en måte. Uten slikt strikkbelte over magen.

Ellers synes ikke det strikkbeltet under klær, så å kjøpe det så tidlig vil nok egentlig ikke være noe problem sånn sett.

Ellers er det kjempegreit å bruke kjoler og tykke strømpebukser en del uker fremover nå da. Det er jo både pent, praktisk og moderne :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...