Gå til innhold

Om barneoppdragelse.

kit-kat

Anbefalte innlegg

Til dere som har barn fra ei som ikke har barn;

Vi skal ikke ha barn før om ca. en tre års tid. Vi vil vente til vi er ferdige med utdannelsen vår og er i jobb (dvs. da vi blir 25 år). Det jeg lurer på er hvor stor påvirkningskraft foreldre har på barna sine i dag? Vi er veldig aktive på ski og ellers i idrett, og synes selv vi har sunne verdier. Vil dette smitte over på barna våre? Drømmen er jo barn som VIL bli med på tur. Det hadde vært koselig! For å si det rett ut; skrekken er at barnet skal sitte klistret foran tv og pc og gameboy, og være totalt uinteressert i fysisk aktivitet og frisk luft.. Vi vil vise barna våre hvor flott det er å være på tur, på fjellet, på ski osv. Er det vanlig å ha slike drømmer for barna sine, men at det ikke blir slik? 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke barn, men dette minner meg om min egen barndom.

Mamma vile gå på ski, jeg HATET det. Fikk helt noia bare hun nevnte ski. Men på tur skulle jeg. Jeg husker den fæle følelsen av å ikke fomme opp bakken og lua som stakk i den svette panna mi!

Jeg hater fortsatt å gå på ski! Jeg husker fremdeles hvordan det var! Men jeg likte å spille håndball og stå slalåm.

Moralen er: tving aldri barna til noe de ikke vil! Men oppmuntre dem til å drive med aktiviteter de liker!

Kanskje ikke svar på spørsmålet, men jeg husket plutselig hvorfor jeg hater langrennski!!!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er som voksne - forskjellige. En del av personligheten er nok arvet, men ikke bare fra foreldrene, og dermed er de jo nokså forskjellige. Det er vel ikke mulig å forutsi om barna kommer til å like å gå på ski eller ikke, men press vil aldri føre noe godt med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

Lea - det var interessant å lese. Du var en sånn unge jeg ikke vil ha. icon_smile.gif (håper du tåler en spøk!) icon_wink.gif Nei, det var såklart bare tull. Men hva var det i utgangspunktet moren din gjorde "feil" med tanke på at hun ikke klarte å få deg interessert i skigåing? Vet du hvorfor det ble som det ble? 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he.. jeg vet ikke!

Tror egentlig at det var en kombinasjon av dårlig smørning og liten interesse.

Det lå liksom ikke for meg å gå på ski!

Husker ikke helt, men det er mulig at jeg ble dratt ut på litt for lange turer også. Husker bare at jeg lå i en snøhaug og hyyylte!

Jeg synes at du skal la dine barn dyrke sine egne interesser. Det trenger ikke å være gameboy heller... kanskje det er en annen idrett barnet liker bedre.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har hørt om foreldre som skal ha unger som er akkurat slik de selv vil ha dem, ellers er de ikke interessert i ta seg av ungene. Det være seg at ungene deltar i barnemodellkonkurranser, at de presses i en form for idrett, eller at de presses til å spille et spesielt instrument. Det finnes mange eksempler.

Om det er dette som er viktigst for deg ved å få barn, og du ikke kan sette pris på barnet slik det blir - uansett om det liker best å gå på ski eller spille sjakk, egner kanskje en hund seg bedre? De er så vidt jeg vet alltid glad i gå på tur... icon_lol.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke gitt at dine barn vil gå på ski pga. du syns det er toppers. Det kan komme til å like alt annet av aktiviteter, men bare ikke det.

Unger må prøve mye før de finner si greie. De begynner og slutter. Miljøet de er påvirker dem i stor grad. Har dere et aktivt liv med sport/friluft, og deres omgangskrets det samme, da blir det en naturlig del for barna også.

Svømming var alltid min greie, men det ble det ikke for barna. Der ble det ski. Jeg sliter fortsatt med den.

De ungene jeg ser/kjenner i dag er barn av foreldre med en aktiv barndom selv. Noen av de er ikke ute i skog og mark, sykler, svømmer eller går på ski.

Søndagstur foregår i en bil som ender opp på Mc D.

Skulle tro de viste hva det betydde for barnet siden de selv var vant med friluftsliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er helt umulig å si hva et barn vil like.Har selv barn, og vi nektet konsekvent å kjøpe videospiller, tv-spil, game boy etc.

Nå etter mange år har vi en del av disse tingene i hus, men ungene er ikke overdrevent intressert i det, og jeg vil tro det er fordi de liker så mye annet.

Vi har sett det som viktig at barna kommer seg ut, finner på ting å leke selv, vi har også tatt det med en del ut i skog og mark, på badeturer, soppturer, og helt normale spaserturer icon_smile.gif

To av barna synes dette er gøy, men et av barna liker det ikke uansett.

Hun er litt "lat" av seg. icon_smile.gif

Hun sitter ikke og glor på tv dagen lang, hun liker bare å gjøre andre ting rett og slett.

Men sjangsen er jo mye større for at du får med deg fremtidige barn på sunne aktiviteter, hvis de lærer seg å like det.

Men igjen...kanskje du får en litt bedagelig unge også, icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror foreldre kan få barn til å misslike aktiviteter med for eksempel å ta dem med ut på alt for lange skiturer i lite motiverende terreng. Det er viktig at de aktiviteter en ønsker at barna skal få et lystbetonet forhold til ikke oppfattes som slit. Hvem husker ikke barndommens skiturer med baklatte ski, hvor det de siste to timene var "bare litt igjen"? Kanskje det holder med litt skigåing i begynnelsen, mens resten av turen består av kakaodrikking og apelsinspising. La for all del barna få bestemme hvor fort og hvor langt man skal gå...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste jeg ser er sporty fedre (eller mødre) som har med 5-6 åringen på skitur. Faren forran i supertempo og ungen bak med tårer i øynene. Har opplevd å se foreldre som kjefter og smeller mens ungen strever seg opp bakkene. Det gjør vondt å se på.

Vær for all del forsiktig hvis du vil at ungen din skal like slike ting. Eller la barnet få bestemme aktiviteten dere skal drive med.

Hvis du selv ikke liker å spille fotball, men noen tvinger deg og du føler at du ikke mesterer dette er det ikke særlig gøy hva?

Vi er alle forskjellige. Gå heller på skitur alene hvis ikke barent liker slike turer. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ungene er stort sett med på alt foreldrene foreslår så lenge det går på barnas premisser. dvs skituren blir kanskje ikke lenger enn 30 meter fordi det skal være litt sjokoladepauser og så må man ha litt å drikke og så er det tid for mat. og dette gjelder alt annet også.

så lenge dere innser at aktiviteter må foregå på barnas premisser og at de har det gøy - så vil dere få barn som er sunne og glade..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...