Gå til innhold

Fødselsattest for å reise med fly innenlands!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp! Skal ut å reise i morgen tidlig og skrev nettopp ut flybillettene. Ser nå at det står at man må ha med fødselsattest på barn. Stemmer dette? Jeg viste ikke om dette og har aldri hørt om lignende innenlands. Og rotete som jeg er så husker jeg ikke hvor attesten er, og har egentlig ikke tid til å leite i hele huset.. Er det noen som har reist uten attest?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ingen som vet? Barnet er forresten 3 år.↲Trenger så sårt hjelp med dette..

Skrevet
Hjelp! Skal ut å reise i morgen tidlig og skrev nettopp ut flybillettene. Ser nå at det står at man må ha med fødselsattest på barn. Stemmer dette? Jeg viste ikke om dette og har aldri hørt om lignende innenlands. Og rotete som jeg er så husker jeg ikke hvor attesten er, og har egentlig ikke tid til å leite i hele huset.. Er det noen som har reist uten attest?

Det har jeg aldri hørt noe om....:) Og jeg har flyet MYE!

Skrevet

Aldri trengt fødselsattest før. Vi har reist mye med fly, sist gang i forrige uke.

Skrevet
Aldri trengt fødselsattest før. Vi har reist mye med fly, sist gang i forrige uke.
↲Tusen takk for svar. Fikk virkelig panikk her
Skrevet

Vi har reist mye og aldri blitt spurt om noe. Naboen holdt på å ikke komme med flyet da de ikke hadde det - etter det har de alltid hatt det med. Og vi også. Alle passasjerer skal ha gyldig legitimasjon med seg, det gjelder også små. Vi har reist med pass vi.

Skrevet

Og sånn btw (meg som var gjest over her også) - når det står på flybilletten så er det vel frotrinnsvis det man skal rette seg etter, ikke noen som svarer på et tilfeldig internettforum.

Neida, vi visste det heller ikke før vi fulgte ikke med. Nå vet vi. Og nå vet du også. Da er det jo bare å ta med.

Gjest Gjest_Caro_*
Skrevet

Man må da ikke vise legitimasjon når man reiser innenlands?

Har flydd x antall ganger tur retur Stavanger/Oslo de siste årene, både med og uten barn. Ingen av oss har måttet vise noe noengang.

Men altså, har en treåring pass så holder det - fremfor fødselsattest.

Skrevet

Har flydd x antall ganger tur retur Stavanger/Oslo de siste årene, både med og uten barn. Ingen av oss har måttet vise noe noengang.

Tuller du? Selvsagt skal man vise legitimasjon! Har aldri opplevd å IKKE bli spurt!

Skrevet

Har aldri blitt spurt om å vise fødselsattest når jeg har reist med ungene. Men har alltid hatt de med og holdt de klar. Alle har vel fødselsattet på ungene sine...eller...

Skrevet (endret)

Jeg har alltid hatt med fødselsattesten til barna fordi de har lov til å spørre om legitimasjon også for små barn. Jeg har derimot aldri til dags dato måttet vise attestene frem, bortsett fra da vi reiste utenlads og hadde med pass til gutten vår.

Endret av Caramba
Skrevet

Klart man må det!!! Ikke opplevd å ikke måtte vise legitimasjon ved innsjekking OG ved gaten de siste 5-10 årene. Men vi har sluppet for barnet men har alltid med siden vi også har hørt om noen som ikke fikk fly da de ikke hadde med.

Skrevet

Merkeligste utsagnet jeg har hört - at man ikke trenger å vise legitimasjon ved innenlandsreiser.

Så du mener hvem som helst kan sette seg på et fly uten å bevise hvem de er, bare fordi det er innenfor landets grenser?

Skrevet

Man må vise legitimasjon om man reiser utenlands OM man sender bagasje. Slik fungerer det i allefall med SAS. Er ikke helt sikker på andre selskap. Barn slipper vanligvis å vise legitimasjon, men om barn reiser ALENE er det veldig lurt å ta med pass/fødselsattest, for da sender de gjerne bagasje, og om biometrien (finger-id som vi bruker hos SAS) ikke virker, må man vise legitimasjon. Om det står i billetten, hvorfor ikke bare ta med? Du har nå vel attesten på barnet ditt. Du får ta en kopi til neste gang, også tar du med en kopi med et stempel fra for eksempel rådhuset e.l.

Det er lurest å bare gjøre det som står på papirene :)

Skrevet

TS: Ja, du må ha med enten fødselsattest eller pass til barnet/barna for å kunne legitimere dem. Er ikke sikkert du må vise det frem, men utrolig kjipt å måtte stå igjen på bakken når flyet flyr avgårde uten dere.

Gjest Gjest_Linn_*
Skrevet

Merkelig...

Ungene mine var på ferie med faren sin i sommer. Det var meningen at de skulle kjøre hjem til Oslo men så ble det til at de skulle fly istedenfor. Barna (14 og 16 år) hadde ikke med seg hverken bankkort eller pass på ferieturen, var jo bare på besøk hos familie i Trondheim. Hadde kjørt bil dit og skulle ikke bruke bankkort/ta ut penger av egne kontoer. Både pass og bankkort var hjemme hos meg i Oslo

Det var ikke noe problem for dem å sjekke inn og ta fly fra Trondheim til Oslo uten legitimasjon. Faren var med på flyplassen og de fløy med Norwegian.

Skrevet
Merkelig...

Ungene mine var på ferie med faren sin i sommer. Det var meningen at de skulle kjøre hjem til Oslo men så ble det til at de skulle fly istedenfor. Barna (14 og 16 år) hadde ikke med seg hverken bankkort eller pass på ferieturen, var jo bare på besøk hos familie i Trondheim. Hadde kjørt bil dit og skulle ikke bruke bankkort/ta ut penger av egne kontoer. Både pass og bankkort var hjemme hos meg i Oslo

Det var ikke noe problem for dem å sjekke inn og ta fly fra Trondheim til Oslo uten legitimasjon. Faren var med på flyplassen og de fløy med Norwegian.

Det store spørsmålet da er ofte: Har ungene bagasje eller ikke?

Gjest Gjest_Liv_*
Skrevet

Jeg var ute og reiste med barn i sommer, og ble veldig usikker på dette selv. Først dro jeg og barnet med fly sammen, og så tok barnet fly i retur sammen med noen andre senere. Jeg fikk beskjed om at så lenge barnet reiste sammen med en voksen (i flyselskapenes språk betyr vel det 16 år eller eldre) som legitimerte seg så trengte ikke barnet legitimasjon. Men dersom barnet reiser alene måtte man ha legitimasjon.

Skrevet

Dette sier SAS:

Til utlandet må alle passasjerer vise ID. Ved reise innen Norge må barn over 12 år som reiser alene vise ID dersom de reiser med bagasje. Når barn under 12 år reiser alene og uten ID må foresatt kunne verifisere identiteten ved sjekk inn.

Skrevet

...og detter sier Norwegian:

Billettbestillingen og reisen med Norwegian er personlig og kan ikke overføres av kunden til en annen reisende. Norwegian forbeholder seg retten til å avvise kunder som på oppfordring ikke kan legge frem gyldig legitimasjon. Som identifikasjonspapirer regnes: Gyldig pass, gyldig bank/kredittkort med personlig bilde, gyldig førerkort, militært ID, identifikasjonskortet Kongeriket Norge og Luftfartsverkets ID-kort for lufthavnene m/bilde. Vi anbefaler at man ved innsjekking av barn under 2 år uoppfordret fremviser fødselssattest på reiser innenlands. På reiser til og fra Norge må barn fremvise eget pass.

For reiser utenfor Norge er gyldig pass eneste offentlige godkjente legitimasjonspapir for norske statsborgere. Barn må ha eget pass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...