Gå til innhold

Hvis alkohol ble forbudt

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Robotkalle_*
Skrevet

Bare legge til at barnepiketendenser handler om hvem man ser seg mest tjent med å støtte, noen må være med i frelsesarmeen for å ha venner, noen må sette "samfunnet" høyest for å ha seg venner, man forsøker å tilpasse seg forventningene til de man ønsker kontakt med. Dette er egoisme like mye som annen egoisme. Alt er egoisme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hva tror du ville skjedd om Norge forbø alkojol fra 1 januar neste år?

Tror du de fleste nordmenn hadde smuglet og fortsatt og drikke eller hadde de fått samme syn som de fleste nordmenn (tror jeg) at på ulovlige rusmidler?

Hva ville du gjort? Hadde du fulgt loven?

les historien om tiden rundt forbudstiden

Skrevet

Den andre delen av befolkningen som ennå ikke har feriebolig i Spania ville fått det.

Skrevet

Folk ville nok ha omdefinert sitt syn på hva et ulovlig rusmiddel er. ;)

Tviler sterkt på at de som er glad i en øl eller et glass vin til maten ville blitt like strenge mot seg selv som de er på den som røyker seg en bønne i ny og ne.

Skrevet

Jeg er og har alltid vært en nykter. men om den loven hadde kommet hadde jeg stukket av raskere enn lynet! :skratte: jeg synes at folk skal bestemme selv hva de vil gjøre så lenge det ikke skader noen andre. Og hvis det sakte men sikkert blir fritt med valg å ta. vil ingen vite hvem de er lenger, fordi at det er valgene man tar som gjør en den man er. Tenk hvor overfylte fegslene ville vært?! langt over halvparten av norges befolkning liker å ta seg en drink nå og da. og til slutt tror (og håper) jeg at de ville kjempe for det de mener er rett, og så ville vi fått oss en borgerkrig folkens!! (noe jeg ikke vil ha) :regn:

Skrevet

Jo altså nå var det jo en tid alkohol var forbudt i USA og folk brydde seg ikke noe om det. De hadde hemmelige pubber rund om hvor folk kunne få kjøpe drikke, mens folk holdt vakt. Om politiet kom å raida plassen forsvant flaskene ned i en slaks hemmelig renne ting der de knuste og alle bevisene ble borte :jepp:

Jeg kan tenke meg at det ville vært det som hadde skjedd her også om det noen gang hadde blitt ulovelig.

Skrevet
Straffene måtte sidestilles med narkotika.

Ikkeno vandelsattest, glattcelle og håndjern, avlyttning av telefoner, tilfeldige ransakalser, angiveri og tysting, utelukkelse av sikkerhetsklareringer som utelukker deg fra en mengde jobber, urinprøver, bøter og varetektsfengslinger.

Ja, skal det være, så skal det være... ;)

Vi hadde sluppet en masse kriminalitet, og jeg tror en god del barn ville pustet lettet ut.

Med det sier du at du tror at et forbud ville hjulpet dem med seriøse alkoholproblemer? Nei du, lillemor Kine - de ville brent hjemme og blitt kriminelle i tillegg til alkoholikere.

Hva er egentlig det store problemet med å være rusfri?

Kan ikke skjønne annet enn at samfunnet ville blitt mye mer velfungerende, voldskriminaliteten ville blitt drastisk senket, og krisesentrene mindre befolket.

Tenk på hvor mange barn det er som har det tøft på grunn av foreldre som ikke klarer å kontrollere alkoholbruk.

De som er så redde for et forbud trekker inn dette med smugling osv. Vi ville uansett fått et fredeligere samfunn. Og, som sagt tidligere i tråden også: Mange glade barn!

Sier det samme til deg som til Kine over. Du tar det for gitt at et forbud ville fjernet problemet. sånn som under forbudstiden på 30-tallet da, eller sånn som med narkotikaproblemet i dag?

Her tar du faktisk feil. Det har vært en oppsiktsvekkende narkotikanedgang i Norge. Det var en økning i siste halvdel av 90-tallet, men nå er det nedgang.

Det er en kjensgjerning at Norge ligger godt an sammenlignet med andre land i Europa.

Link?

Oslo er en av de verste byene i verden når det kommer til rusmisbruk. Det er jo faktisk laget en egen dokumentar om det, av utenlandske medier...

Gjest Gjest_Synne_*
Skrevet

Sånn som dere får piggene ut over dette! Skulle tro det var verdens undergang om dere ikke får alkoholen deres. Stakkars folk.

Drikk i vei, men ikke kom og klag over kriminalitet og dritt som blir gjort i ruset tilstand. Ikke bry dere med de barna som har foreldre med rusproblemer og som daglig har et helvete.

For det hadde jo blitt så fryktelig mye verre om vi hadde sluppet rusmidler. Skjønner overhodet ikke hva som er problemet deres.

Skrevet
Sånn som dere får piggene ut over dette! Skulle tro det var verdens undergang om dere ikke får alkoholen deres. Stakkars folk.

Drikk i vei, men ikke kom og klag over kriminalitet og dritt som blir gjort i ruset tilstand. Ikke bry dere med de barna som har foreldre med rusproblemer og som daglig har et helvete.

For det hadde jo blitt så fryktelig mye verre om vi hadde sluppet rusmidler. Skjønner overhodet ikke hva som er problemet deres.

La oss si at noen tok ifra deg rettighetene dine litt etter litt, kanskje rettigheter du i utgangspunktet ikke benytter deg av, når skal man sette grensen?

Skrevet

Kjære deg, det er ikke det det handler om - les hva vi skriver da.

Folk vil ikke slutte å drikke fordi det blir forbudt. I hvert fall ikke de som allerede har et problem med alkoholen, og det er vel barna av disse som lider, ikke alle andre...

Det har noe med å se realitetene i situasjonen og ikke tro på ideologier om et rusfritt samfunn.

Tror du seriøst at alkoholproblemene ville bli borte med et forbud? hvordan forklarer du i såfall de alvorlige problemene vi har med rusgifter i andre former, som jo faktisk er forbudt og har vært det i snart femti år?

Skrevet

Gjest Synne. Dersom vi ikke hadde funnet opp etanolen så kunne vi heller aldri funnet opp fossilbrenselmotoren.

Med andre ord, vi hadde levd i middelalderen enda...

Gjest Gjest_Synne_*
Skrevet
Gjest Synne. Dersom vi ikke hadde funnet opp etanolen så kunne vi heller aldri funnet opp fossilbrenselmotoren.

Med andre ord, vi hadde levd i middelalderen enda...

Waco, du blir stadig mer kreativ.

Skrevet
Hvorfor trenger dere alkohol?

Hvorfor trenger vi biler som går over 100km/h, eller lønninger som dekker mer enn det nødvendigste? Hvorfor trenger vi klær som er motedesignet? Hvorfor trenger vi flere typer pålegg? Hvorfor trenger vi å velge utdannelse selv, staten kunne jo heller bestemt hva vi skal utdanne oss til.

Jeg trenger alkohol fordi jeg liker det, og til mitt bruk så oppveies de negative sidene av de positive.

Vi trenger enkelt og greit frihet.

Skrevet

Noen av oss setter pris på et godt glass vin til god mat, for eksempel. Det er ikke det at MÅ ha det nødvendigvis, men det vinglasset blir en viktig del av helheten i måltidet som et glass vann aldri vil kunne bli på samme måte. Liker du ikke vin, så skjønner du ikke hva jeg mener.

Skrevet

Becuase I love it :lur:

Jeg drikker ikke mye... så jeg kan ikke fatte hva problemet skulle være. Jeg respekterer avholdsmennesker og tenker aldri at man ikke er kul om man ikke drikke :nei:

Enkelte mennesker burde holdes vekke fra alkohol mener nå jeg. Jeg ser på meg selv som en ansvarlig person som vet hvor grensen går og av og til kan jeg krysse den grensen og så blir det litt tull og tøys. Men de som blir voldelig når de drikker og ikke greier å kontrolere seg selv de bør holdes vekke.

Tenk på dem som slår folk ned i fylla og skade dem skikkelig. Da føler de seg vel passe dum senere :goodbye:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...