investor Skrevet 19. oktober 2009 #21 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg hadde ikke engang tenkt over det om alkohol ble forbudt, selv om jeg skjønner at det aldri kommer til å bli et forbud. Vi hadde sluppet en masse kriminalitet, og jeg tror en god del barn ville pustet lettet ut. Jeg vil påstå din påstand er på tynn is og historieløs. Vi hadde ikke sluppet fått mindre kriminalitet om alkohol hadde blitt forbudt. Se hva som skjedde i USA når alkohol ble forbudt... mer kriminalitet. Mer mafia og smugling!
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #22 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg vil påstå din påstand er på tynn is og historieløs. Vi hadde ikke sluppet fått mindre kriminalitet om alkohol hadde blitt forbudt. Se hva som skjedde i USA når alkohol ble forbudt... mer kriminalitet. Mer mafia og smugling! De fleste lovlydige borgere hadde nok respektert det, det ville i hvert fall blitt mye mindre akseptert å fly rundt i fylla. At kriminalitet har sammenheng med alkoholbruk (og bruk av andre rusmidler) er allment kjent. Med mindre kriminalitet kunne politiet brukt ressurser på de som drev med smugling osv. Tenk også på den helsemessige gevinsten.
Gjest imli Skrevet 19. oktober 2009 #23 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg hadde blitt veldig glad! Hadde det fungert i praksis, ville verden ha blitt et bedre sted. Jeg ville selvfølgelig overholdt den nye loven, drikker ikke alkohol uansett.
Mann 42 Skrevet 19. oktober 2009 #24 Skrevet 19. oktober 2009 Hva tror du ville skjedd om Norge forbø alkojol fra 1 januar neste år? Tror du de fleste nordmenn hadde smuglet og fortsatt og drikke eller hadde de fått samme syn som de fleste nordmenn (tror jeg) at på ulovlige rusmidler? Hva ville du gjort? Hadde du fulgt loven? Da hadde det blitt mange lykkelige kriminelle!! Alkohol kan man jo lage selv! Man behøver ikke å frakte det over landegrenser i sinnrikt konstruerte biler og andre menneskers kroppsåpninger. Og hele landet ville vært avtagere, samtidig som politi og andre myndigheter ville være hardt presset både på ressurser og motivasjon for å stoppe det. Alkoholforbudet i USA skapte dem amerikanske mafiaen.
Larsern Skrevet 19. oktober 2009 #25 Skrevet 19. oktober 2009 De fleste lovlydige borgere hadde nok respektert det, det ville i hvert fall blitt mye mindre akseptert å fly rundt i fylla. At kriminalitet har sammenheng med alkoholbruk (og bruk av andre rusmidler) er allment kjent. Med mindre kriminalitet kunne politiet brukt ressurser på de som drev med smugling osv. Tenk også på den helsemessige gevinsten. Den helsemessige gevinsten er overvurdert. Folk vil ha alkohol. De vet også om konsekvensene alkohol fører med seg men aksepterer dem. Et forbud ville ført med seg vold og kriminalitet.
The Kitten Skrevet 19. oktober 2009 #26 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg hadde smuglet, og ikke brydd meg om den loven i det hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #27 Skrevet 19. oktober 2009 Hva er egentlig det store problemet med å være rusfri? Kan ikke skjønne annet enn at samfunnet ville blitt mye mer velfungerende, voldskriminaliteten ville blitt drastisk senket, og krisesentrene mindre befolket. Tenk på hvor mange barn det er som har det tøft på grunn av foreldre som ikke klarer å kontrollere alkoholbruk. De som er så redde for et forbud trekker inn dette med smugling osv. Vi ville uansett fått et fredeligere samfunn. Og, som sagt tidligere i tråden også: Mange glade barn!
The Kitten Skrevet 19. oktober 2009 #28 Skrevet 19. oktober 2009 Det er ikke et problem i og for seg å være rusfri for meg. Derimot er det et problem at andre mener det har rett til å bestemme hva jeg skal putte i min kropp.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #29 Skrevet 19. oktober 2009 Det er ikke et problem i og for seg å være rusfri for meg. Derimot er det et problem at andre mener det har rett til å bestemme hva jeg skal putte i min kropp. Si det til alle voldsofrene, og til alle barna som hver dag lever under forhold de skulle sluppet.
Larsern Skrevet 19. oktober 2009 #30 Skrevet 19. oktober 2009 Hva er egentlig det store problemet med å være rusfri? Kan ikke skjønne annet enn at samfunnet ville blitt mye mer velfungerende, voldskriminaliteten ville blitt drastisk senket, og krisesentrene mindre befolket. Tenk på hvor mange barn det er som har det tøft på grunn av foreldre som ikke klarer å kontrollere alkoholbruk. De som er så redde for et forbud trekker inn dette med smugling osv. Vi ville uansett fått et fredeligere samfunn. Og, som sagt tidligere i tråden også: Mange glade barn! Tull og tøys. Hva om du ikke fikk kjøre bil eller sykle når det er glatt på veien? Eller kjøpe usunn mat? Høre på for høy musikk? Ha fri tilgang til ulovligheter på internett? Hvor mange barn bør vi få? Alt dette har/kan ha konsekvenser for deg selv og andre. Hvor skal grensen trekkes? Kan det hende at folk innerst inne vet best selv hvordan de skal tas vare på? Vi ville ikke fått et fredeligere samfunn med alkoholforbud. Hvilket apparat skulle isåfall håndhevet dette, politiet som ikke engang makter å holde hasjlangerne vekk fra Akerselva? Tenk bare på narkotikamarkedet i dag, vold og trusler gjennomsyrer hele markedet og det er ikke fordi folk blir voldelige av å ta seg en blås, men fordi det ikke kan foregå åpenlyst. Alkohol han lages av sukker/gjær og 'foredles' med enkle prosesser, det ville vært umulig å gjennomføre et forbud. Forresten så kan du jo lese om spritforbudet i statene på 1930-tallet. Det som er interessant her er at ikke alkohol i sin helhet ble forbudt, bare sprit, men likevel var dette nok til at et illegalt marked blomstret opp og førte med seg kriminalitet. Når forbudet ble opphevet så forsvant mye av denne kriminaliteten som dugg for solen. Gangsterne mistet altså sitt markedsgrunnlag.
Larsern Skrevet 19. oktober 2009 #31 Skrevet 19. oktober 2009 Si det til alle voldsofrene, og til alle barna som hver dag lever under forhold de skulle sluppet. Hva gangner det de barna som ved et eventuelt forbud kanskje har en far som begynner med hjemmebrenning/smugling, med det som følger med, for å forsyne et illegalt marked? Å legge restriksjoner er ikke alltid en løsning på et problem.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #32 Skrevet 19. oktober 2009 Tull og tøys. Hva om du ikke fikk kjøre bil eller sykle når det er glatt på veien? Eller kjøpe usunn mat? Høre på for høy musikk? Ha fri tilgang til ulovligheter på internett? Hvor mange barn bør vi få? Alt dette har/kan ha konsekvenser for deg selv og andre. Hvor skal grensen trekkes? Kan det hende at folk innerst inne vet best selv hvordan de skal tas vare på? Vi ville ikke fått et fredeligere samfunn med alkoholforbud. Hvilket apparat skulle isåfall håndhevet dette, politiet som ikke engang makter å holde hasjlangerne vekk fra Akerselva? Tenk bare på narkotikamarkedet i dag, vold og trusler gjennomsyrer hele markedet og det er ikke fordi folk blir voldelige av å ta seg en blås, men fordi det ikke kan foregå åpenlyst. Alkohol han lages av sukker/gjær og 'foredles' med enkle prosesser, det ville vært umulig å gjennomføre et forbud. Forresten så kan du jo lese om spritforbudet i statene på 1930-tallet. Det som er interessant her er at ikke alkohol i sin helhet ble forbudt, bare sprit, men likevel var dette nok til at et illegalt marked blomstret opp og førte med seg kriminalitet. Når forbudet ble opphevet så forsvant mye av denne kriminaliteten som dugg for solen. Gangsterne mistet altså sitt markedsgrunnlag. Å kalle andres innlegg for tull og tøys kun fordi du ikke er enig i det selv, det er ganske lavmål, Larsern. Når du sammenligner de store konsekvensene rusmidler fører med seg med "å sykle når det er glatt på veien" osv., da melder jeg pass. Jeg mener at vi ville fått et langt fredeligere samfunn uten rusmidler, alle tall (for ikke å snakke om ren logikk) tilsier det. Ta en telefon til politiet, så vil de fortelle deg hva som er bakgrunnen til bråkmakerne og voldsmennene, kone- og barnemishandlerne osv. Jeg skjønner jo at et rusfritt samfunn kun er en utopi, men en må da ha lov til å drømme om det... Så ikke vær redd, Larsern, du vil nok kunne kjøpe alkoholen din på polet i nærmeste fremtid også.
investor Skrevet 20. oktober 2009 #33 Skrevet 20. oktober 2009 De fleste lovlydige borgere hadde nok respektert det, det ville i hvert fall blitt mye mindre akseptert å fly rundt i fylla. At kriminalitet har sammenheng med alkoholbruk (og bruk av andre rusmidler) er allment kjent. Med mindre kriminalitet kunne politiet brukt ressurser på de som drev med smugling osv. Tenk også på den helsemessige gevinsten. Du har noen poeng. Men nå har narkotika vært ulovlig i laaaang tid.. og problemet øker bare i følge tall fra SSB, politiet osv. Å forby er ikke alltid en god løsning.
Larsern Skrevet 20. oktober 2009 #34 Skrevet 20. oktober 2009 Å kalle andres innlegg for tull og tøys kun fordi du ikke er enig i det selv, det er ganske lavmål, Larsern. Når du sammenligner de store konsekvensene rusmidler fører med seg med "å sykle når det er glatt på veien" osv., da melder jeg pass. Jeg mener at vi ville fått et langt fredeligere samfunn uten rusmidler, alle tall (for ikke å snakke om ren logikk) tilsier det. Ta en telefon til politiet, så vil de fortelle deg hva som er bakgrunnen til bråkmakerne og voldsmennene, kone- og barnemishandlerne osv. Jeg skjønner jo at et rusfritt samfunn kun er en utopi, men en må da ha lov til å drømme om det... Så ikke vær redd, Larsern, du vil nok kunne kjøpe alkoholen din på polet i nærmeste fremtid også. Poenget er at det ikke er mulig å finne et fornuftig punkt å trekke en grense. Fordi at noe er farlig for et veldig begrenset mindretall, så blir det fullstendig feil å forby det. Av samme grunn er det feil at et samfunn uten rusmidler ville blitt fredelig. Et samfunn uten et behov for rusmidler hadde kanskje blitt fredelig, men et forbud i et samfunn som ønsker rusmidler fører bare kriminalitet med seg. Du blir kanskje overrasket hvis jeg forteller deg at jeg drikker relativt lite alkohol? Noe drikker jeg selvsagt, men aldri i særlige mengder. Det går for det meste i vin, og jeg kunne gjerne tenkt meg å slippe å kjøpe den på polet.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #35 Skrevet 21. oktober 2009 Det er ikke pistolen, men mennesker, som dreper. Alle ting i verden ligger for våre føtter, men vi har også et ansvar. Hvilke ting som er lovlige eller ulovlige spiller egentlig veldig liten rolle, da det er din oppførsel, moral og samspill med andre mennesker som betyr noe. Det interessante er ofte at mennesker som refererer til "loven" når det diskuteres f.eks cannabis-legalisering, er de samme som sier at de hadde driti i "loven" dersom alkohol ble ulovlig. Jeg lukter hykleri. Det er hverken hasj, alkohol eller biler som dreper folk, slår barn eller kjefter på kona. Det er det uansvarlige folk som gjør.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #36 Skrevet 21. oktober 2009 Du har noen poeng. Men nå har narkotika vært ulovlig i laaaang tid.. og problemet øker bare i følge tall fra SSB, politiet osv. Å forby er ikke alltid en god løsning. Her tar du faktisk feil. Det har vært en oppsiktsvekkende narkotikanedgang i Norge. Det var en økning i siste halvdel av 90-tallet, men nå er det nedgang. Det er en kjensgjerning at Norge ligger godt an sammenlignet med andre land i Europa.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #37 Skrevet 21. oktober 2009 Det er ikke pistolen, men mennesker, som dreper. Alle ting i verden ligger for våre føtter, men vi har også et ansvar. Hvilke ting som er lovlige eller ulovlige spiller egentlig veldig liten rolle, da det er din oppførsel, moral og samspill med andre mennesker som betyr noe. Det interessante er ofte at mennesker som refererer til "loven" når det diskuteres f.eks cannabis-legalisering, er de samme som sier at de hadde driti i "loven" dersom alkohol ble ulovlig. Jeg lukter hykleri. Det er hverken hasj, alkohol eller biler som dreper folk, slår barn eller kjefter på kona. Det er det uansvarlige folk som gjør. Dette skjønner jo alle. Men saken er den at mesteparten av all voldskriminalitet osv. blir utført av mennesker som er ruset. Det hjelper derfor fint lite å si at det ikke er alkoholen sin feil, så lenge kriminaliteten skjer som følge av at mennesker bruker den.
The Kitten Skrevet 21. oktober 2009 #38 Skrevet 21. oktober 2009 Si det til alle voldsofrene, og til alle barna som hver dag lever under forhold de skulle sluppet. La meg formulere meg slik at du også forstår det. Jeg mener at: Alle har rett til å putte inn i sin kropp hva enn de måtte ønske så lenge de ikke er til bry for andre enn seg selv.
waco Skrevet 21. oktober 2009 #39 Skrevet 21. oktober 2009 La meg formulere meg slik at du også forstår det. Jeg mener at: Alle har rett til å putte inn i sin kropp hva enn de måtte ønske så lenge de ikke er til bry for andre enn seg selv. Helt enig! All bruk og besittelse av alle mulige stoffer må være tillatt hvis det er til eget bruk. Alternativt kan man jo begynne å røntgenundersøke mennesker som ankommer på flyplasser. En sånn verden må jo være mye mer behagelig, det sier jo seg selv.
Gjest Da RobotCalle Skrevet 21. oktober 2009 #40 Skrevet 21. oktober 2009 Tull og tøys. Hva om du ikke fikk kjøre bil eller sykle når det er glatt på veien? Eller kjøpe usunn mat? Høre på for høy musikk? Ha fri tilgang til ulovligheter på internett? Hvor mange barn bør vi få? Alt dette har/kan ha konsekvenser for deg selv og andre. Hvor skal grensen trekkes? Jeg vet ikke hvor grensen bør trekkes, men jeg har en ganske klar mening om dynamikken i hvor den i praksis trekkes. Her er en forenklet modell: B = Gjennomsnittlig styrke på barnepiketendenser. C = Gjennomsnittlig styrke på ønske om å selv konsumere noe potensielt skadelig. l= mengde mennesker som konsumerer m = mengde mennesker i befolkningen Hvis l*C > (m-l)*B blir det ikke forbud. Mennesker har ikke moral, fordi moral ikke fins. Vi er bare maskiner, derav navnet mitt, og alt kan beskrives matematisk, jfr pi-samfunnet. Verden er kynisk, og egoistisk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå