Gå til innhold

Hvis alkohol ble forbudt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva tror du ville skjedd om Norge forbø alkojol fra 1 januar neste år?

Tror du de fleste nordmenn hadde smuglet og fortsatt og drikke eller hadde de fått samme syn som de fleste nordmenn (tror jeg) at på ulovlige rusmidler?

Hva ville du gjort? Hadde du fulgt loven?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hva tror du ville skjedd om Norge forbø alkojol fra 1 januar neste år?

Tror du de fleste nordmenn hadde smuglet og fortsatt og drikke eller hadde de fått samme syn som de fleste nordmenn (tror jeg) at på ulovlige rusmidler?

Hva ville du gjort? Hadde du fulgt loven?

Mer smugling, mer hjemmebrenning, mer vold og mer bruk av andre rusmidler.

Skrevet

Folk flest ville ikke respektert loven, noe som er det første skrittet mot katastrofe, for det fører til at flere andre (viktige) lover blir brutt.

Videre ville organiserte kriminelle nettverk kjempet om kontroll over et gigantisk, lukrativt marked.

Omtrent som med narkotikasituasjonen altså, bort sett fra at etterspørselen ville vært uendelig mye større, og konsekvensene derfor enda større.

Skrevet

Da hadde det vel blitt som det var i USA da det var alkohol forbud der på 20 tallet.

Men jeg hadde ikke brydd meg om det hadde blitt alkhool forbud

Skrevet

Hadde nok ikke fulgt den loven nei... :skaal:

Gjest Gjest_30+_*
Skrevet

For min egen del ville ikke alkoholen blitt særlig savnet. Jeg kan godt ta en øl eller et glass vin i ny og ne, men da er det fordi andre har kjøpt og byr meg på det. Selv føler jeg meg aldri fristet til å kjøpe alkohol.

Men jeg kjenner mange som ville savnet alkoholen sårt (har en del vinkjennere i omgangskretsen), og de ville nok smuglet dyrebar vin over grensa tipper jeg.

Skrevet

Vi har jo hatt forbudstid i Norge også. Folk drakk som gale.

Skrevet

Straffene måtte sidestilles med narkotika.

Ikkeno vandelsattest, glattcelle og håndjern, avlyttning av telefoner, tilfeldige ransakalser, angiveri og tysting, utelukkelse av sikkerhetsklareringer som utelukker deg fra en mengde jobber, urinprøver, bøter og varetektsfengslinger.

Skrevet

Hadde ikke spilt noen rolle for meg, av to simple grunner:

1) Bor ikke i Norge

2) Drikker ikke alkohol

Gjest negasjon
Skrevet (endret)
Straffene måtte sidestilles med narkotika.

Ikkeno vandelsattest, glattcelle og håndjern, avlyttning av telefoner, tilfeldige ransakalser, angiveri og tysting, utelukkelse av sikkerhetsklareringer som utelukker deg fra en mengde jobber, urinprøver, bøter og varetektsfengslinger.

Med andre ord et totalitært regime? Beklager at jeg ler, jeg vet...klarte ikke ...ikke la være, å le. For jeg ville svart nesten det samme, men kanskje brukt noen andre og mildere ord.

Dette var dagens beste innlegg på kg. Dagens :dagens-rose: går til deg. ho ho ho.

Du glemte trønderan, dem lager jo eget.

Jeg svarte og begynte å le fordi jeg har vært utsatt for narkojaget fra øverste hold. Som tenåring. Det er jo ikke no å le av, men i grunnen skulle jammen alkoholen blitt sidestilt. Da hadde vi fått noe å le av.

Endret av negasjon
Skrevet

Les litt om Norge på 20-tallet/30-tallet, så tror jeg vi hadde sett hvordan det hadde vært. Men kanskje kommunikasjonen hadde vært litt annerledes, med tanke på alt man har nå til dags... *rister med stokken* :gjeiper:

Skrevet
Les litt om Norge på 20-tallet/30-tallet, så tror jeg vi hadde sett hvordan det hadde vært. Men kanskje kommunikasjonen hadde vært litt annerledes, med tanke på alt man har nå til dags... *rister med stokken* :gjeiper:

Liisemor, på 20-30 tallet var cannabis, opium, morfin og kokain legalisert og fritt tilgjengelig i norge.

Den gjennomsnittelige forbruken av morfin på midten av 1900-tallet var omkring 2.3 gr pr voksen person.

Skrevet

Mellomkrigsårene skulle det være.

Den tredje verden idag mangler morfin fordi at vesten forbruker 4/5 av all lagret av morfin. Ikke rart usa ønsker å brenne valmueåkerne i afghanistan i stedet for å la valmueharpiksen utvinnes til morfin. Slik at all bruk ble legalisert, og vi ble kvitt en verdenskrig som involverer styrker fra 38 land!

Uten krig i afghanistan og dersom vi kjøper morfinen våres fra kabul istedet for england og australia så kanskje det hadde blitt litt mer fred og rettferdighet på denne jord.

Skrevet
Al Capone 2.0

mhm.. Tenk om noen en eller annen gang klarer å lære av historien.

Alkohol forbud fungerte ikke i USA. Når skal man finne ut at narkotika forbud ikke fungerer det heller?

Gjest Gjest_Transe_*
Skrevet

Kan godt unnvere alkoholen bortsett fra rødvin, den må jeg ha.

Skrevet

jeg hadde fulgt den. Er ikke langt unna nå heller. Kjøpte alkoholfri vin på polet, har ikke drikki den ennå, og har høye forventninger.

Er teit at så mange ikke kan dra på hyttetur, se en fotballkamp eller spise et skikkelig måltid UTEN alkohol...

Skrevet (endret)
Er teit at så mange ikke kan dra på hyttetur, se en fotballkamp eller spise et skikkelig måltid UTEN alkohol...

Er minst like teit at andre skal bry seg om hva folk drikker.

Man må vel få lov å drikke hva man selv vil? Når man er på hyttetur, ser en fotballkamp eller spiser et skikkelig måltid.

Endret av investor
Gjest Gjest_Kine_*
Skrevet
jeg hadde fulgt den. Er ikke langt unna nå heller. Kjøpte alkoholfri vin på polet, har ikke drikki den ennå, og har høye forventninger.

Enig.

Jeg hadde ikke engang tenkt over det om alkohol ble forbudt, selv om jeg skjønner at det aldri kommer til å bli et forbud.

Vi hadde sluppet en masse kriminalitet, og jeg tror en god del barn ville pustet lettet ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...