Gå til innhold

Når legge en toåring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når legger/la dere toåringen deres?

Han er plutselig ikke interessert i å legge seg klokka sju lenger, selv om han er oppe sju om morgenen og har kuttet ut dagsoving.

Burde han få være oppe til halv åtte? Trodde han skulle legge seg sju mye lengre...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sju eller halv åtte er ikke store forskjellen da. Prøv, så ser du hva som fungerer best.

Skrevet

Barn og søvn er et langt og morsomt tema som man aldri finner helt ut av og plutselig er de 20 år... :fnise:

Min erfaringer at når ungene ikke vil legge seg i den alderen så sover de for mye på dagen?

Skrevet

Det samme tenkte jeg Karry, så vi kuttet ut soving på dagen. Etter det gikk det bra noen uker. Men nå er det vill vest igjen. Han er ikke sur eller noe, han er bare strålende blid og LYS VÅKEN :fnise:

Jeg ser jo at forskjellen mellom sju og halv åtte ikke virker så mye, Lottomillionæren, men mamma er enda litt grådig på alenetid med storesøster og for å være ærlig så koser jeg meg når freden senker seg. Så jeg er litt skuffet... :sjenert:

Skrevet

Hei. Min to åring legger seg mellom 8 og halv 9, sover til 7 på morningen...

Men hun sover mellom 1-2timer om dagen da ...

Har prøvd å legge henne fra 7 til 9 og 7 fungerer apsolutt ikke.

I seng kl 8 så sovner hun innen halv 9.

Skrevet
Det samme tenkte jeg Karry, så vi kuttet ut soving på dagen. Etter det gikk det bra noen uker. Men nå er det vill vest igjen. Han er ikke sur eller noe, han er bare strålende blid og LYS VÅKEN :fnise:

Jeg ser jo at forskjellen mellom sju og halv åtte ikke virker så mye, Lottomillionæren, men mamma er enda litt grådig på alenetid med storesøster og for å være ærlig så koser jeg meg når freden senker seg. Så jeg er litt skuffet... :sjenert:

Kan han ikke være i senga si da? Med noen leker eller noe? Mine barn har brukt det, og mini (som er snart 7) leker fremdeles i senga og legger seg senest 20, men er ofte våken til 20:30-21:00 og holder på med sine ting på rommet.

Skrevet

Søvnbehov er ikke lett å styre ut fra våre ønsker. Da datteren min var to år la hun seg samtidig med meg klokken 22.30 og sto opp med meg kl07.00, UTEN å sove på dagen. Om jeg var sliten??? Gjett da!!!

Skrevet (endret)
Hei. Min to åring legger seg mellom 8 og halv 9, sover til 7 på morningen...

Men hun sover mellom 1-2timer om dagen da ...

Har prøvd å legge henne fra 7 til 9 og 7 fungerer apsolutt ikke.

I seng kl 8 så sovner hun innen halv 9.

Ok. Min sover ikke lengre på dagen, så jeg har ikke noe å gå på der.

Spørs om vi skal prøve halv åtte da *motvillig*

Endret av salma
Skrevet

Stakkars deg, gjest. Halv elleve uten soving på dagen, da hadde jeg gått på veggen tror jeg.

Skrevet

Ikke barebare med soving i denne alderen!! Min to åring legger seg etter barne tv, noe hun vil selv, men ligger ofte og småprater eller leser litt en halvtime/time før hun sovner. Sover på dagen hvis hu må opp tidlig (når jeg skal på jobb tidlig).

Skrevet

min sønn (som nå er tre) blir lagt kl 19 og det har han blitt siden han var baby. Han får ha med seg bamsem sin og to biler i sengen. Hvis han er trøtt sovner han med en gang, hvis ikke ligger han i sengen å leker litt. Han får ikke komme opp igjen etter at han er lagt.

Han har hatt kortere perioder hvor han ikke har sovnet før kl 21. Han har som du beskriver vært blid og lys våken. Da har han måttet være i sengen sin, og etter en kortere periode har han begynt å sovne normalt igjen.

Tror det er vanlig at søvnbehovet varierer litt, men jeg ser ikke noe galt i at barn må legge seg til samme til for det. Barn trenger mye søvn og det er viktig at de voksne legger til rette for det. Sen legge tid kan fort bli en dårlig vane, og hvis man først begynner å gi etter kan det fort skli helt ut.

Nå som han er tre prøver han seg innimellom med at han ikke er trøtt og at han vil være lengere oppe. Da har jeg fortalt han at det ikke går fordi han trenger å slappe av, og fordi vi voksne trenger voksentid, men at jeg gleder meg til vi skal være sammen neste dag. Dette pleier han å godta uten flere protester.

Gjest Eurodice
Skrevet
Ikke barebare med soving i denne alderen!! Min to åring legger seg etter barne tv, noe hun vil selv, men ligger ofte og småprater eller leser litt en halvtime/time før hun sovner. Sover på dagen hvis hu må opp tidlig (når jeg skal på jobb tidlig).

Du har jamen en fremmelig toåring, du :ler:.

Skrevet

Min toåring legger seg 19.30 som regel. Sover et par timer på dagen og er ikke klar for å slutte med den.

Gjest No wonder woman
Skrevet

Vi legger kl.1900 og har aldri hatt problemer, selvfølgelig er det ganger barnet ikke vil legge seg, men det er vi som bestemmer og som regel går det fort over.

Skrevet

I fjor sommer var min lille gutt 2 år. På ferie leste jeg boken "ditt kompetente barn" av Jesper Juul. Et stykke ut i boken påstår han at barn ikke trenger leggetider bestemt av mor og far men at barn helt fra de er nyfødte evner å kontroller søvnbehovet selv. Behov for søvn skal være like medfødt som behovet for mat, drikke, nærhet.

Jaja tenkte vi. Den mannen må jo være litt gal.... men siden det var ferie lot vi det stå til. Resultatet var at gutten fortsatt løp rundt på rommet etter at vi hadde krøpet i seng selv.....

Men så skjedde det noe. Etter to ukers tid hadde han liksom skjønt poenget. Vi legger til rette (pusser tenner tar på pysj osv) men når han skal legge seg styrere han selv.

Han legger seg selv på helt eget intiativ en gang mellom 1830 og 2000. Han står opp i 8 tiden på morningen.

Det er kun om vi har vært lenge borte og han er overtrøtt at jeg må ta litt styringen. Da klarer han det ikke så godt selv.

Men jeg synes i allefall de er helt fantastisk å ikke ha disse kampene for å få gutten i seng.

Skrevet

Jøss, det var ikke verst, Snuppelure! Min er nok ikke så interessert i senga... Han legger seg gjerne til å sove, men da i mammas fang. Mammadalten min :kgbaby:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...