Mayami Skrevet 14. oktober 2009 #1 Skrevet 14. oktober 2009 Vi skal egentlig gifte oss 10.juli 2010. Har begynt så smått å planlegge, og blir sjokkert av hva ting koster!! Bare lokale blir fort 10 000kr, for ikke å snakke om mat og sånt.. vi skulle bare ha 20 gjester, men fant ut at vi må regne med å bruke MINST 50 000, sannsynligvis mer.. Så, nå har vi beynt å revurdere det hele. Vi tenker nå å gifte oss i utlandet, uten slekt og venner tilstede, bare oss og forlovere. Familien til sambo har sagt at de synes det er en god ide, og de har ikke no imot det. Jeg har ikke fortalt det til min familie enda, men har noen tanter/onkler som planlegger å komme fra utlandet til bryllupet vårt. Vi har ikke invitert noen enda, men datoen har "lekket ut"! Er det noen andre som har giftet seg uten foreldre/søsken/slekt tilstedet? Hvordan var det? Hva syntes de om det? Er veldig usikker...
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 14. oktober 2009 #2 Skrevet 14. oktober 2009 Dette er ikke råd om å gifte seg i utlandet, men råd om hvordan man kan skjære ned på utgifter: Endel losjer, foreninger og liknende disponerer ofte fine bygg/lokaler. Disse lokalene er fullt utstyrt med servise og slikt til MANGE personer, og kan være svært pene innvendig. Ofte leies disse lokalene ut for en rimelig penge. Min søster gifter seg snart, og jeg tror hun betaler 2000,- totalt (vi vasker selv). Ulike familiemedlemmer (særlig bestemødre og tanter etc) kan besitte fabelaktige bakeevner. La dem bidra med kake - erfaringsmessig er de glade for å kunne bidra, og det kutter også kostnader dramatisk. Ang. antrekk, så kan det være familie eller venninner jobber som frisør, blomsterdekoratør, servitør, hva enn. Det er lov å høre om de ønsker å bidra også. Det er klart du må betale noe, hvertfall reelle tgifter, men det kan også hende de ønsker å gi dette til deg som bryllupsgave, og dette kan senke utgiftene. Hva angår dekorasjoner, kan dette gjøres enkelt. Tenkt stilrent og stort. Store, hvite duker med sesongens blomster/blader, stilrent og enkelt servise, masse levende lys, sånne ting. Utgifter du ikke kommer utenom, er antrekk, ring og ev. middag til mange gjester. Ringene slipper du ikke unna, men det er klart at antrekk og matutgifter er LANGT lavere om du velger å gifte deg i utlandet. Det er ikke uvanlig å invitere med seg foreldre og ev. søsken i enkle vielser utenlads, men det er også vanlig å dra alene og heller holde en dempet fest i etterkant. Dere kan jo varsle med en gang at selve vielsen er privat, men at dere tar det igjen i et familieselskap senere?
Gjest Gjest_P_* Skrevet 14. oktober 2009 #3 Skrevet 14. oktober 2009 Enig med ovenstående, men vil legge til at om du finner tak i en "bygdekokke" og noen elever fra kokk og servitør til å servere kan du komme ganske lavt i kostnad til middagen. Feks rekecoctail-svinefilet-karamellpudding får du fint for 4000 til 20 pers. Kokke og to servitører burde du kunne få for 3-4000. Med lokale av typen forrige innlegg beskriver kommer du mye billigere fra det, uten at det blir skralt. Min søster kjørte det opplegget med rekecoctail-kalvestek-iskake(hjemmelaget) og endte med omtrent det halve av anslaget her. I tillegg blir et sånt lokale mer personlig og intimt enn resturant.
Tante Skrevet 14. oktober 2009 #4 Skrevet 14. oktober 2009 Vi har klart å planlegge bryllup for 60 personer til 60000, altså 1000,- per person. - Lokalet med personell, all mat, opprydning og bar kommmer på 40000, det er den største utgiften, men billig ift. hotell o.l. - Mine klær koster 3000,- med alt (kjole, slør, sko, underskjørt) E-bay er en genial plass å spare penger på. - Vi skal ikke ha noen profesjonelle innblandet, bruker venner til underholdning i kirka, fotografering, toastmaster +++ - Vi skal ikke pynte, fordi lokalet er så pent i seg selv. - Vi lager invitasjonene selv Jeg ville aldri giftet meg uten familie og nære venner tilstede, men folk er forskjellig. Å gifte seg intimt og enkelt i utlandet kan sikkert være en perfekt opplevelse om det er det du virkelig vil, men jeg ville ikke rådet deg til å gjøre det bare fordi bryllup er dyrt.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #5 Skrevet 15. oktober 2009 Et bryllup blir hva dere gjør det til selv. Det er fullt mulig å ha et bryllup med 20 personer til under 50 000! Å bruke så mye penger når dere har så få gjester vil jeg si er ganske uvanlig. Hva i alle dager er det dere har regnet pengene på?? Man MÅ ikke ha brudekjole til 15 000. Ei heller må man ha enorme blomsteroppsatser på enhver ledig overflate. Det finnes en mellomting mellom å ha det overdådig og å "stikke av" til utlandet. Og når det er så få personer, kan dere ikke ha det hjemme hos noen da? Om dere ikke har plass selv, så har kanskje foreldrene deres enebolig med litt plass?
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #6 Skrevet 15. oktober 2009 Vi var i underkant av 30 stykker, og brukte ca. 20000. Leide bydelshus og laget koldtbord og bakte kaker selv.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #7 Skrevet 15. oktober 2009 Vi skal egentlig gifte oss 10.juli 2010. Har begynt så smått å planlegge, og blir sjokkert av hva ting koster!! Bare lokale blir fort 10 000kr, for ikke å snakke om mat og sånt.. vi skulle bare ha 20 gjester, men fant ut at vi må regne med å bruke MINST 50 000, sannsynligvis mer.. Så, nå har vi beynt å revurdere det hele. Vi tenker nå å gifte oss i utlandet, uten slekt og venner tilstede, bare oss og forlovere. Familien til sambo har sagt at de synes det er en god ide, og de har ikke no imot det. Jeg har ikke fortalt det til min familie enda, men har noen tanter/onkler som planlegger å komme fra utlandet til bryllupet vårt. Vi har ikke invitert noen enda, men datoen har "lekket ut"! Er det noen andre som har giftet seg uten foreldre/søsken/slekt tilstedet? Hvordan var det? Hva syntes de om det? Er veldig usikker... Budsjettet vårt er på 30.000,- og inkluderer alt som skal til for et bryllup på 60 personer, også brudekjole og antrekk til brudgommen. Vi har ikke et storslått bryllup, men vi har heller ikke valgt de billigste alternativene. Så sååå dyrt trenger det faktisk ikke være. Jeg lurer litt på hvordan de 50.000,- skulle brukes?
Sunshine Skrevet 15. oktober 2009 #8 Skrevet 15. oktober 2009 Pris per person går ned jo fler personer det er. Det er fordi man regner med priser på blomster, klær og lokale i totaltprisen. Man må derfor regne med å bruke mer per pers jo færre man er hvis man ikke vil kutte på disse tingene.
Tante Skrevet 15. oktober 2009 #9 Skrevet 15. oktober 2009 Budsjettet vårt er på 30.000,- og inkluderer alt som skal til for et bryllup på 60 personer, Oi! Kan du si litt om hvordan budsjettet ser ut. Lager dere maten selv kanskje? Vi skal ha 60, men har dobbelt budsjett.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #10 Skrevet 15. oktober 2009 Egentlig så synes jeg ikke at 50 000 er så himla mye for et bryllup, det er jo mye som koster like mye uansett hvor mange gjester man har. Lokale, bil, fotograf, klær, frisør, sminke, brudebukett osv osv. Vi har et budsjett på 150 000 og det høres jo latterlig mye ut, men pengene ruller fort ja! Vi skal ha 80 gjester og utvalget av lokaler hvor man kan ha med mat og drikke selv er veldig lite her, maks 2-3 steder og kun et av stedene har mulighet til å dekke til et så stort selskap som vi skal ha. For oss er det ikke aktuelt å kutte ned på gjestelisten og vi vil også ha et fint lokale, derfor blir bryllupet dyrt. Hadde vi valgt å ha det på det lokalet hvor vi kan ha med mat og sånt selv så kunne vi fått prisen ned på 90 000.
Mayami Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter #11 Skrevet 15. oktober 2009 Takk for pengesparingstips! Vi har faktisk bestemt oss for å "stikke av" utenlands med et vennepar, også ha en stor grillfest hjemme i sommer!
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #12 Skrevet 15. oktober 2009 Oi! Kan du si litt om hvordan budsjettet ser ut. Lager dere maten selv kanskje? Vi skal ha 60, men har dobbelt budsjett. Vi har et lokale som laget trerettes middag, vasker ut, står for servering og pynting. Dette betaler vi 20.000,- for. Vi er veldig heldige med dette. Ellers får vi låne bryllupsbil av bekjente, har en nær venn som toastmaster, venner som spiller i band, familie som driver kakefirma, så vi sparer veldig ved å bruke venner å bekjente. Kjole og dress er kjøpt brukt fra finn.no, brudesko til 50,- på restesalg. Alkohol er ikke aktuelt da vi er avholds, og flere i familien har et alkoholproblem. Min far er proff fotograf. Ellers handler vi pynt fra Ebay. Jeg har selvsagt glemt å føre opp blomster og brudebukett, så dette kommer i tillegg. Vet selvsagt at ikke alle er like heldige når det gjelder hjelp fra venner å bekjente, men det er fullt mulig å arrangere et billigere bryllup likevel.
La Luna Skrevet 16. oktober 2009 #13 Skrevet 16. oktober 2009 Vi bestiller hovedretten fra catering, litt over 4000 for 20 personer. Forrett og dessert lager vi selv dagen før. Kaker baker bestemor/mamma/søstre/svigerinner. Kjole og dress er kjøpt billig i utlandet, ringene også. Alkoholen blir kjøpt i utlandet. Selskapet skal vi ha hjemme hos et familiemedlem. Så jo, det kan gjøres billig.
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 16. oktober 2009 #14 Skrevet 16. oktober 2009 Takk for pengesparingstips! Vi har faktisk bestemt oss for å "stikke av" utenlands med et vennepar, også ha en stor grillfest hjemme i sommer! Helt ærlig, det er sånn jeg har lyst til å gifte meg også. Tror det blir en fabelaktig, intim stemning, et øyeblikk bare du og din kjære deler. Noen vil kanskje si det er egoistisk, men samtidig kommer det nok av familieselskap i fremtiden (dåp, konfirmasjon, runde år, whatever). Håper dere får en fabelaktig tur!
Tante Skrevet 16. oktober 2009 #15 Skrevet 16. oktober 2009 Vi har et lokale som laget trerettes middag, vasker ut, står for servering og pynting. Dette betaler vi 20.000,- for. Vi er veldig heldige med dette. Der er det nok, for vi betaler dobbelt så mye for samme avtale i vårt lokale
Mayami Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter #16 Skrevet 16. oktober 2009 Helt ærlig, det er sånn jeg har lyst til å gifte meg også. Tror det blir en fabelaktig, intim stemning, et øyeblikk bare du og din kjære deler. Noen vil kanskje si det er egoistisk, men samtidig kommer det nok av familieselskap i fremtiden (dåp, konfirmasjon, runde år, whatever). Håper dere får en fabelaktig tur! Har snakket med nærmeste familie på både min og sambo sin side, og de er veldig positive til ideen. De har ikke mulihet til å bli med. Et annet "problem" vi hadde med å ha tradisjonelt bryllup i Norge, er at vi ikke kunne invitere alle slektninger og venner, og derfor hadde vi måttet velge ut noen "heldige". Ved å ha en hagefest (riktignok i ettertid), kan vi be alle som vil komme! Everybody wins! Det er sikkert noen som synes det kan være en egoistisk måte å gifte seg på, men vi gifter oss for vår egen del - ikke for alle andre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå