Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men kan du begrunne din mening?

Eller bare slenger du ut enstavelses kommentarer i hytt og pine uten å forklare hvorfor du mener som du gjör?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
I mitt hode burde dette vært straffbart ved lov - og vi menn blir beskyldt for å være både kyniske og egoistiske. Er dere virkelig så dumme? Skam!

Jeg er helt enig med deg i at dette er absolutt forkastelig, og jeg kunne aldri respektert en som gjorde dette.

Straffbart kan det ikke bli. Det er like lovlig for kvinner å ha ubeskyttet sex som det er for menn.

Når en mann ejakulerer i en kvinne, overlater han full kontroll over ejakulatet til henne. Han kan vanligvis ikke vite 100% sikkert at hun bruker prevensjon, og bruker den på en sikker måte. Unntak er hvis han har sett p-sprøyte bli satt, eller kjent p-implantatet. Risikoen for at hun har løyet om p-pillen, eller glemt en pille, eller har hatt et mageonde som påvirker opptaket av pillen, eller tilhører den lille gruppen kvinner som ikke er godt nok beskyttet av p-piller som tas til punkt og prikke, er alltid tilstede. Og den risikoen aksepterer mannen om han har sex uten kondom. Risikoen ved at en kvinne som har ons ikke har tenkt på prevensjon engang, er også tilstede.

At menn prioriterer å ikke bli forstyrret av å sette på kondom like før samleiestart, og max følsomhet i samleiet, kan noen ganger koste dem svært dyrt på mange nivåer. I de aller fleste tilfellene ved uhell som rammer kvinnen mye hardere enn det rammer ham, men noen ganger ved kynisk beregning fra kvinnen.

Når mannen velger å ikke beskytte seg, velger han å også å være overgitt til kvinnens integritet og de medisinske forhold som hun har mer eller mindre kontroll over.

Å ha ons uten kondom er usigelig dumt, på samme måte som det er dumt å kjøre uten bilbelte. Hvis konsekvensen inntreffer, er det for sent å ombestemme seg eller klage på veien og andre trafikanter.

I et forhold må en også ta stilling til om en aksepterer risikoen for slurv, medisinsk prevensjonssvikt eller bevisst luring fra den andre, eller om en vil ha kontroll selv. Som jente har jeg det samme valget når vi praktiserer hoppe av i svingen. Jeg vet at han vil ha barn, men jeg velger å stole på at han trekker seg ut. Han har makt til å lure meg, og gjør han det, må jeg leve med konsekvensene. I mitt tilfelle betyr det barn, fordi jeg er imot abort av samvittighetsgrunner, i andres tilfeller betyr det at de blir påført barn eller å gjennomleve avslutting av graviditeten og å leve med ansvaret for det. Jeg har vurdert risikoen for at partner vil forråde min tillit, og jeg har ansvar for at jeg har vurdert risikoen som akseptabel. Lurer han meg, kan jeg ikke bevise det, og han kan ikke straffes, tvert imot belønnes han med baby.

Sånn er livet. Loven trer ikke inn alle steder hvor folk oppfører seg bedritent.

Skrevet

Kvinner som gjør slikt med å lure menn - på ONS eller i et forhold - har usedvanlig slett moral, er kynisk og egoistiske.

Menn på ONS for for f... ta ansvar for pikken sin å kle på den etter forholdene. En dame som ligger rundt som en tøs kommer ikke bare til å pådra seg masse skit, men spre den også. Tråden burde også vært printet i Vi Menn eller noe sånn - til skrekk og advarsel.

Jeg vet slike ting som TS skisserer her er dessverre ikke uvanlig, men jeg kan ikke på NOEN måte forsvare eller stille meg bak en slik tankegang.

Og jeg er ikke i mot alenemødre, kan forstå at man stresser med slik sykdom - men Stork er et godt alternativ. Og som andre sier, synes du det er dyrt og styrete, kanskje du skal droppe barnetanken - i sin helhet.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hvorfor? Litt greit å forklare hva du mener når du skriver en slik påstand.

Utnytte en mann mot er jo noe helt annet enn å dra til Danmark.

På en måte ja, på en annen måte nei. Hvis vi holder alt annet utenfor, blir spørsmålet likevel: Hvem skal forsørge det farløse barnet. Du og jeg? Hun med morsønsket har jo tydeligvis så dårlig råd at hun klarer ikke forsørgerbyrden alene.

Skrevet

Jeg ble gravid etter flere ons på rad med samme fyren... om man kan kalle det det? Han viste jeg ikke brukte prevansjon - og han trodde at vi skulle bli kjærester om jeg ble gravid... Jeg var deppa og drakk mye...ingen unskyldning - men en forklaring på hvorfor jeg var "bevistøs" i hjerningsøyeblikket.

Begge elsker vi barnet vårt

men:

-det å gå gravid med barnet til en du ikke elsker, samtidig som du føler at han trenger seg på - ja det er helt JÆVELIG!

Nå har det gått noen år, alt er bra den dag i dag - men jeg har slitt skikkelig med kvalme følelse overfor faren i lang tid.

Heldigvis ser vi likt på de fleste ting, så samarbeidet går veldig bra. Men så flaks kan man ikke garantere!

Jeg synes hele ideen din er SYK!

Gjest Gjest_stine_*
Skrevet

Eller bare slenger du ut enstavelses kommentarer i hytt og pine uten å forklare hvorfor du mener som du gjör?

Umoralsk fordi:

Alt 1. Bevisst lure et menneske til å bli far til et barn

- ikke ok

Alt 2. Kjøpe sæddonor i Danmark

- utvelgessamfunnet. Sæddonor er fri for sykdommer, riktig iq, utdanning/yrke, riktig uteseende, hudfarge osv.

- gjennom kjøp og salg lager man et nytt liv.

- man fratar barnet rett til å ha en far/vite hvem far er

- pålegger staten å betale farsbidrag

Skrevet
Umoralsk fordi:

Alt 1. Bevisst lure et menneske til å bli far til et barn

- ikke ok

Alt 2. Kjøpe sæddonor i Danmark

- utvelgessamfunnet. Sæddonor er fri for sykdommer, riktig iq, utdanning/yrke, riktig uteseende, hudfarge osv.

- gjennom kjøp og salg lager man et nytt liv.

- man fratar barnet rett til å ha en far/vite hvem far er

- pålegger staten å betale farsbidrag

Enig bortsett fra på ett punkt her

- utvelgelssamfunnet : det er jo bra at de gode genenen føres videre, det er jo slik menneskeheten har utviklet seg gjennom tidene!

Skrevet

Man fratar ikke nödvendigvis barnets rett til å vite hvem faren er.

Min venninne valgte åpen donor, dvs at barnet kan oppsöke sin "far" når det selv vil.

Gjennom kjöp og salg så lager man et nytt liv; Hva med alle som ikke kan få et barn på noen annen måte? Har ikke de rett til å ha et barn som de kan elske og oppdra til flotte mennesker?

- pålegger staten å betale farsbidrag; her er jeg enig med deg. Får man barn gjennom bruk av spermdonor, så skal man heller ikke ha farsbidrag i mine öyne - dette kunne jo blitt forandret på.

Velger man å ha barn uten far, så skal man heller ikke ha rett til disse pengene.

Gjest Gjest_stine_*
Skrevet
Man fratar ikke nödvendigvis barnets rett til å vite hvem faren er.

Min venninne valgte åpen donor, dvs at barnet kan oppsöke sin "far" når det selv vil.

Gjennom kjöp og salg så lager man et nytt liv; Hva med alle som ikke kan få et barn på noen annen måte? Har ikke de rett til å ha et barn som de kan elske og oppdra til flotte mennesker?- pålegger staten å betale farsbidrag; her er jeg enig med deg. Får man barn gjennom bruk av spermdonor, så skal man heller ikke ha farsbidrag i mine öyne - dette kunne jo blitt forandret på.

Velger man å ha barn uten far, så skal man heller ikke ha rett til disse pengene.

Hvorfor skal staten betale farsbidrag når man har det svart på hvitt hvem som er far til barnet? Hvorfor skal ikke far ta sitt økonomiske ansvar for at han er med på å sette barn til verden?

Når ble det en "rett" at hvem som helst skal kunne lage barn? Og hva er argumentet for at alle ha denne "retten"?

Skrevet

Les hele innlegget mitt.

Jeg skriver at jeg ikke syns at staten skal betale farsbidrag når man tar dette valget.

Gjest Gjest_stine_*
Skrevet
Les hele innlegget mitt.

Jeg skriver at jeg ikke syns at staten skal betale farsbidrag når man tar dette valget.

Så du mener sæddonor også burde betale for barnet han er med å sette til verden? Hvor mange sæddonore tror du det hadde fantes da?

Jeg stilte flere spørsmål, du har lov til å svare på dem også.

Skrevet
Men jeg er heller ikke enig i at noen mener det er bedre bedre at hun drar til Danmark da. Barnet får aldri vite hvem far er.

Mm, for det er mye bedre når barnet får vite at far verken ønsket eller visste om at det var planlagt et barn... Jada!

Mye bedre for barnet å leve i den uvissheten!

Skrevet

Jeg mener at alle har rett på et barn selvom man ikke kan få det naturlig.

Har ikke noe langt og teoretisk riktig begrunnelse til deg hvorfor jeg mener det, jeg bare syns det.

Er selv i en situasjon, hvor muligheten til å få et barn på den naturlige måten kan väre närmest umulig, men jeg har likevel et sterkt önske om barn med min samboer. Om vi kommer til å velge spermdonor eller adopsjon er ennå uvisst ... det finnes jo en sjans for at jeg kan få det naturlig også, den er bare ikke så stor.

Har aldri sagt at spermdonorer skal betale farsbidrag. Jeg sa bare at jeg ikke syns staten skal gjöre det når en alenemamma velger å få barn gjennom en donor.

Har man med viten og vilje valgt å få barn gjennom en donor, burde man heller ikke få farbidrag.

Gjest Gjest_stine_*
Skrevet
Jeg mener at alle har rett på et barn selvom man ikke kan få det naturlig.

Har ikke noe langt og teoretisk riktig begrunnelse til deg hvorfor jeg mener det, jeg bare syns det.

Er selv i en situasjon, hvor muligheten til å få et barn på den naturlige måten kan väre närmest umulig, men jeg har likevel et sterkt önske om barn med min samboer. Om vi kommer til å velge spermdonor eller adopsjon er ennå uvisst ... det finnes jo en sjans for at jeg kan få det naturlig også, den er bare ikke så stor.

Har aldri sagt at spermdonorer skal betale farsbidrag. Jeg sa bare at jeg ikke syns staten skal gjöre det når en alenemamma velger å få barn gjennom en donor.

Har man med viten og vilje valgt å få barn gjennom en donor, burde man heller ikke få farbidrag.

Joda, du kan jo gjerne synes at alle skal ha rett til å få barn, men det hadde jo vært veldig kjekt om du ga en saklig begrunnelse om hvorfor du mener det(som du også ba meg om i tidligere innlegg).

Forresten, hvordan skal man "avsløre" de som har fått barn gjennom en sæddonor og si at disse skal ikke få hjelp av staten? De fleste alenemødre ønsker/trenger vel øknonomisk hjelp, og mødrene kan jo glatt si at barnet kom til ved en ons og at man ikke aner hvem faren er. Skal de da få støtte?

Skrevet

Jeg ba deg ikke om en saklig begrunnelse, jeg bare lurte på hvorfor du skrev "kynisk" og ikke noe mer, jeg lurte på om det var noe du syntes, eller om det var en annen spesiell grunn til det.

Jeg har ikke svar på alt, jeg vet ikke hvordan man skal kunne holde styr på alle som får barn av ukjent far eller barn av spermdonor, men uansett så er det iallefall en tanke man kan spinne videre på.

Skrevet

Vettu, du fortjener så mye bedre. Å ha sex med fremmede uten følelser og mede risiko for kjønnsykdommer. Dette høres for meg ut som en form for selvskading. Du har ikke dårlig tid de fleste får ikke barn før de er 30år. Du fortjener at du får orden på deg selv før du kan ta ansvar for noen andre. Ville sterkt anbefale deg å få tak i en god psykolog som kan hjelpe deg med alt dette du sliter med. Det er selvdestruktiv handling, hvorfor ønsker du deg selv så vondt? Hvorfor tror du ikke at du kan bli elsket og etablere et godt parforhold til en mann?

Hvis du ender opp med å skulle få barn uten kjæreste. Hadde jeg sterkt vurdert å ta kontakt med et homofilt par som ønsker seg barn og som hadde en stabil og god barndom å tilby barnet. Da kunne de ha hatt samvær med ungen. Det å sitte med en unge helt alene uten avlastning er utrolig slitsomt. Da kommer du ihvertfall til å ha det vanskelig med å møte mannen i ditt liv.

Gjest Gjest_stine_*
Skrevet

Jeg ba deg ikke om en saklig begrunnelse, jeg bare lurte på hvorfor du skrev "kynisk" og ikke noe mer, jeg lurte på om det var noe du syntes, eller om det var en annen spesiell grunn til det.

/quote]

Tror du snakker litt imot deg selv. Men, men. Trenger ikke utbrodere det noe mer.

:roll:

Gjest Gjest_stine_*
Skrevet

Tror du snakker litt imot deg selv. Men, men. Trenger ikke utbrodere det noe mer.

Skrevet

Jeg må si Marlo kommer heldigst ut av denne lille disputten her.

Også jeg stusset på hvorfor du bare slang ut av deg de korte setningene du gjorde, uten å forklare hva du egentlig mente. Kanhende du tenkte resten av utsagnet i hodet ditt, men det er ikke like lett for oss andre å forstå hva som menes, vet du...

Men godt å se at du KAN forklare deg!

Skrevet

Jaja, föler at diskusjonen kan ende opp i krangling istedenfor diskusjon, så jeg trekker meg heller stille ut, hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...