Gå til innhold

Idun. Hvorfor har de nesten monopol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor har idun nesten monopol på ketchup og sennep?

Er ikke mye forskjellige ketchup og sennep jeg ser i butikken der jeg bor. Foretrekker selv heinz, men skulle ønske de hadde sennep også, vet ikke om det finnes, men alderi sett det i Norge.

Er vel bare de store butikkene som har mer utvalg av ketchup og sennep?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ikke-liberalist
Skrevet
Hvorfor har idun nesten monopol på ketchup og sennep?

Fordi den teoretiske fordelskonsekvensen av kapitalistisk konkurranse i stor grad er nettopp det, teoretisk. En ideologisk motivert illusjon som ikke representerer virkeligheten.

Skrevet

Det finnes Heinz sennep, hvitløksdressing osv osv.

Jeg er glad det finnes idun, da jeg er allergisk mot Heinz :)

Skrevet
Det finnes Heinz sennep, hvitløksdressing osv osv.

Jeg er glad det finnes idun, da jeg er allergisk mot Heinz :)

Vet du sånn ca hvilken butikker som selger heinz sennep?

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Gjør ikke Kiwi og Meny det? Eller er det bare ketchupen?

Skrevet
Gjør ikke Kiwi og Meny det? Eller er det bare ketchupen?

Ketchuppen har jeg sett i alle butikkene jeg har vært i, selv langt ut på bygda, men aldri sennepen. Heinz sennep selges kanskje bare i de større butikkene og kanskje på litt større steder som byer?

Skrevet (endret)

Det finnes et utall forskjellige sennepstyper - langt flere enn bare Idun og Heinz. Det gjelder å se i andre hyller enn den Idun har betalt for, og de er ikke nødvendigvis i nærheten av hverandre. Skikkelig sennep kommer for øvrig på glass.

Jeg utelukker selvsagt ikke at lavpriskjedebutikker i små lokaler ikke har disse som en del av utvalget, men de fleste butikker som er middels store og oppover burde ha noe.

Endret av Zealuu
Skrevet

det er også mulig å spørre i butikker om de kan bestille det.. :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hjemme hos oss bruker vi bare Heinz' ketchup og skal vi ha tomatbønner, blir det Heinz. Men jeg tror ikke jeg umiddelbart ville juble for Heinz' sennep før jeg har smakt den. Engelskmenn og amerikanere har en litt sånn merkelig sennepssmak.

Det spørs jo hva du skal bruke sennepen til: Skal du bruke den for å lage dressinger, finnes det ikke noe bedre enn fransk Dijon-sennep.

Skal du derimot ha sennep til pølse med lompe eller juleribbe, sylte og lignende, foreslår jeg glassene med Slotts-sennep. De kan også være litt vanskelige å få tak i nå, men Meny, Ica eller lignende har dem.

Skrevet

Sennep er ganske forskjellig i ulike land, så hvis du er ute etter pølse-sennep er det nok Idun som råder.

Ellers er monopol-situasjon kanskje ikke den beste betegnelsen på Idun. Heinz stengte en ketchup-fabrikk for noen år siden pga dårlig lønnsomhet. Denne hadde en produksjonskapasitet på mange ganger den Idun har på sin fabrikk. Tror det var snakk om at de produserte like mye ketchup på 24 timer som Idun produserer på en uke (husker ikke helt tallene, mulig det var enda lenger).

Gjest nextlife
Skrevet

Desverre er det blitt mer og mer slik at industrien kjøper seg plass i butikkene.

Disse avtalene som blir gjort mellom industrien og de ulike innkjøpsgruppene blir gunstigere jo mer av konkurrerende produkter som blir fjernet fra hyllene.

Dette innebærer at vi som forbrukere får mindre valgmuligheter når det gjelder utvalg, og at de store aktørene på markedet overtar mer og og mer hylleplass og varelinjer.

Gjest Gjest_Kate_*
Skrevet

Jeg har vokst opp med Idun. Ble bare sånn at jeg fortsatte å kjøpe det. Ergo så vokste mine barn opp med Idun de også.

Aftenposten hadde en test av ketchup og da var det denne som vant: Pølsemaker Bergbys ketchup. Etter å ha prøvd den så blir det aldri mer Idun på meg.

http://dinmat.aftenposten.no/Annet/Tester/...-ketchup-testen

Jeg kjøper på Meny.

Ser at de også har sennep, men siden jeg ikke har sans for det så har jeg ikke testet den ut.

Gjest Grafica
Skrevet

Bergbys-sennepen er nydelig! Søt sennep, som uten tvil er den beste på pølser. Til alle andre bruk, derimot, foretrekker jeg "ordentlig" sennep på glass...

Gjest Miljøtenkeren...(ja, pris også)
Skrevet

Og hvor ble det av Mills?

Har vel egentlig ikke noe mot Idun, men savner større forpakninger. Med stor familie er flaska tom kort tid etter at den er tatt i bruk. Og med liten emballasje kaster man jo like mye rester som med ei stor flaske, bare oftere.

Har heller ikke sans for de digre plast-lokkene på sånne flasker.

Idun har hatt store flasker, men har ikke sett dem på en stund...

Gjest Hanne Maren
Skrevet

Var innom en ganske tilfeldig Kiwi-butikk i går, og da kikket jeg på sennep-utvalget. De hadde fire forskjellige merker; Idunn, Bergby's og to andre jeg ikke husker. Dessverre ikke Heinz, men definitivt litt å velge mellom.

Gjest Chiffon
Skrevet

Bunnpris. Ikke sikkert det gjelder alle Bunnpriser, men de vi har her i byen selger den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...