Gå til innhold

kvalitet på babyull

Anbefalte innlegg

Gjest en som lurer
Skrevet

Hei

Jeg har et spørsmål angående babyull. Er det egenligt noen forskjell på garn man kjøper som er f.eks Dale babyull i forhold til babyull kjøpt på Sparkjøp sånn kvalitetsmessig?

Videoannonse
Annonse
Gjest en som lurer
Skrevet

Babyullen fra sparkjøp er fra Gjestal tror jeg

Skrevet

Det kan være forskjell, men det trenger ikke å være det. Det eneste jeg har merket er at det kan være en tendens til flere knuter (skjøter) i billiggarnet, men det forekommer mye av det i dyrere garn også.

Skrevet

Jeg synes Dale babyull er mykere enn Sparkjøp sin, og ville kanskje ikke brukt det rett på huden til en baby.

Skrevet

Har ikke prøvd Sparkjøp sin, men et par andre: Syns babyull fra Nille er tynn, sliter lett og har mange skjøter på nøstet. Er veldig fornøyd med Europris sin babyull, men liker aller best Dale babyull og bruker den til de mest spesielle plaggene.

Skrevet

Jeg liker også babyullen til Dale best. Babyull er så tynt, så det tar tross alt litt tid å strikke plaggene. Så da spanderer jeg et godt garn, det er ikke så mange kronene å spare på det likevel.

Skrevet

Bruker også mye dale sin babyull, men aller best liker jeg sandesgarn sin babyull som heter lanett. Utrolig myk og deilig!

Skrevet

Bruker Dale babyull på litt "finere" ting, men har brukt babyull fra Europris hvis jeg har strikka med dobbelt garn. Har strikka en babyjakke med hette flere ganger, dobbelt garn, tykke pinner og blir utrolig myk, varm og god. Har dessuten strikket noen ullbukser i dobbelt babyull fra Europris, de ble også veldig bra.

Gjest faerytale
Skrevet

Babyull fra Sparkjøp/Nille/Europris synes jeg er hard og kløete... dessuten så loer den veldig fort og holder seg ikke fin i vask. Den fra Rauma og Idena er helt grei, men gjerne litt hard den også, men den holder seg mye finere. Lanett fra Sandnes er min nr. 2, men den loer gjerne lettere. Myk og god er den da og god å strikke med. Den jeg bruker aller mest er Dale sin. Den er deilig og myk og kjempegod å strikke med!

Når man først skal strikke et plagg så legger jeg heller ut de ekstra kronene. Hvis man skal strikke en babyjakke bruker man gjerne ikke mer enn tre nøster og det blir jo bare rett over hundrelappen. Det bruker jeg med glede :) Og siden det holder seg så fint så kan man jo gjerne bruke den til flere!!

Skrevet

Babyullen fra Gjestal (selges på SparKjøp) er ikke like myk som Sandnes og Dale sine, men den er jo myk. Ville valgt den til plagg som trøyer og bukser og jakker som ikke må rett på huden i hvertfall. 16.50 eller noe for nøstet :)

Skrevet

Jeg har strikka et teppe med garn fra europris og et likt teppe i lanett fra sandnesgarn og det er veldig stor forskjell. Det fra europris er stivere og stikker mer! Det er vel ikke bare merke man betaler for tror jeg!

Gjest faerytale
Skrevet
Det er vel ikke bare merke man betaler for tror jeg!

Helt sant! :jepp: Det er jo en grunn for at man må på garnbutikker for å kjøpe garn fra Dale og Sandnes :)

Skrevet
Babyull fra Sparkjøp/Nille/Europris synes jeg er hard og kløete... dessuten så loer den veldig fort og holder seg ikke fin i vask. Den fra Rauma og Idena er helt grei, men gjerne litt hard den også, men den holder seg mye finere. Lanett fra Sandnes er min nr. 2, men den loer gjerne lettere. Myk og god er den da og god å strikke med. Den jeg bruker aller mest er Dale sin. Den er deilig og myk og kjempegod å strikke med!

Når man først skal strikke et plagg så legger jeg heller ut de ekstra kronene. Hvis man skal strikke en babyjakke bruker man gjerne ikke mer enn tre nøster og det blir jo bare rett over hundrelappen. Det bruker jeg med glede :) Og siden det holder seg så fint så kan man jo gjerne bruke den til flere!!

Helt enig.

Jeg strikker for salg via nettbutikken min i ca 10 år og har totalt 30 års erfaring med strikking. (totalt 25 år med salg)

95% av det jeg har er garn fra Dale og Sandnes.

Har bare fått gode tilbakemeldinger fra kundene når jeg har brukt Dale Babyull og Sandnes Lanett. (og ellers garn fra Dale og Sandnes)

Plaggene blir vesentlig mykere, holder bedre fasongen i vask og nupper mye mindre en billig garnet.

Et håndstrikket produkt tar tid å lage. Da synes jeg også at kvaliteten på garnet skal være bra. Både for den som strikker og den som skal bruke plaggene etterpå.

Har etter ønske fra kundene også strikket av typisk billig garn. Selvfølgelig for å få totalprisen mest mulig ned.

Min erfaring med billig garnet er at jeg veldig fort har fått brannsår på fingrene når jeg strikker av det. Enkelte garntyper har også gitt meg kløe og utslett også. Er litt usikker på hva det kommer av. Garnet er stivere\ ruere og det er ikke uvanlig at jeg har funnet fliser, knuter og nesten avrevet tråd flere steder bare i ett nøste.

Tilbakemeldingene fra kunden etter en tid med bruk er at fargen på garnet ser ut til å blekne, fasongen holder ikke etter vask og lite bruk siden plaggene er stive i utgangspungtet og blir værre etter vask.

Så jeg sverger helt til garn fra Dale og Sandnes. Det er et garn jeg kan gå god for som selger av baby plagg. Prisen blir jo en del høyre pga dette. Men de som ønsker god kvalitet både på garn og et mykt og godt plagg til de små, samtidig et plagg som holder lenge betaler gjerne det det koster.

De som værdsetter kvaliteten både på garn og arbeid synes prisen er veldig gunstid.

Det eneste jeg bruker billig garn til nå er for å gi kundene et bredere utvalg i flere prisklasser. Er nok av de som selger av billig garn på nett. Jeg kjører kvalitet fra A til Å

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg merket det selv nå når jeg begynte å strikke en babyjakke i garnet fra Sparkjøp.. Det var ikke like mykt som babyullen fra Dalegarn. Så det egner seg nok best til ting som ikke skal være i kontakt med huden slik det ble nevnt tidligere i tråden.

• 7 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jaja, denne tråden skulle jeg gjerne funnet i går. Gikk akkurat til innkjøp av Gjestal sitt baby garn. Men ser må st jeg skulle kjøpt dale/sandes.

Hva synes dere er forskjellen på disse to? 

Anonymkode: 508ac...4bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...