Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2009 #1 Skrevet 14. oktober 2009 Hei Jeg trenger noen ærlige meninger her.. Jeg og kjæresten min vurdere å flytte sammen etterhvert.. Vi har vært sammen rundt 8 mnd, kjent hverandre 1 år.. Jeg er 21, han 32. Har egentlig bodd sammen de 8 mnd i hans hus. Selv eier jeg leilighet, som jeg ikke har brukt på den stunda omtrent, har bare vært innom å henta posten Det som er litt dumt da, er jo at jeg betaler mitt lån og fellesutgifter, og han sitt lån. Det som hadde vært praktisk er jo om jeg hadde selgt mitt og kjøpt meg inn i hans hus. Saken er den, at han har 900.000 i gjeld, han gav 850 for huset da han kjøpte det og har pussa det opp fra egen lomme.. Nå er huset verdt rundt 1,7 mill.. Hvis jeg kjøper meg inn på halvparten så sitter jeg med 850.000 i lån, og han nesten ingen ting da:) +at han tjener 100.000 mer enn meg i året. Hvordan har andre her inne gjort det i slike tilfeller? Ang andre utgifter som strøm, mat osv..?
Krista83 Skrevet 14. oktober 2009 #2 Skrevet 14. oktober 2009 Hva med å leie ut den leiligheten du har for en stund? Bare til dere har vært sammen enda litt lenger og forholdet er blitt sterkere enn det det er nå etter såpass kort tid...
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 15. oktober 2009 #3 Skrevet 15. oktober 2009 Ja, det hadde vært en god idè. Jeg har tilsammen 760.000 i gjeld, betaler 3300 imnd + 2000 i fellesutgift, altså 5300,-. Det er en liten leilighet, og folk jeg har spurt som har erfaring med å leie ut mener jeg kan ta 4000/4500 i mnd... Det blir jo billigere for meg å leie ut da, istedet for å sitte med hele lånet.. Hvordan vil dere ha gjort det i den situasjonen? At jeg f.eks betaler litt leie til han også og at jeg f.eks kjøper mat? hmm Takk for svar!
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #4 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg flyttet inn til min mann før vi giftet oss for å "prøvebo" litt først. Da leide jeg ut min leilighet (fikk nok til å både betale lånet mitt og husleien). Så betalte jeg husleie til ham sm dekket halvparten av hans renteutgifter og husleien. Pengene som gikk til nedbetaling av hans lån betalte han selv siden han fikk hele verdistigningen da leiligheten ble solgt. For oss var det ikke noe alternativ å bli boende i noen av leilihetene, så etter et halvt år solgte vi begge leilgihetene og kjøpte hus sammen (betalte halvparten hver). Men vi hadde like mye egenkapital og tjente like mye derfor var det enkelt å dele på to. Når vi bodde i hans leilighet delte vi på de daglige utgiftene.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2009 #5 Skrevet 16. oktober 2009 Når vi flyttet sammen tok vi takst av huset, jeg spyttet i det jeg tjente på salget av min leilighet også delte vi det lånet som var igjen. Avtalen er at vi ved et evt brudd skal ta utgangspunkt i taksten den gangen + en ny takst, også dele beløpet mellom + det jeg spyttet i... Altså: Taksten på huset i 2003: 2,1 mill. Lån: 900.000 Jeg spyttet i: 150.000 900.000-150.000: 750.000 Delt lån: 375.000 på hver. Ved evt brudd nå, takst: 3,4 mill Endret takst: 1,3 mill Jeg får da: 1,3 mill/2: 650.000 + 150.000.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #6 Skrevet 19. oktober 2009 Tusen takk for svarene! Det vi lurer på nå er at jeg leier ut min leilighet en periode, og han og meg spleiser på renovasjon, strøm og mat. Er dette en fin løsning, eller bør jeg betale leie til han også? Jeg mener at jeg ikke skal betale noe leie, da det blir som å betale for hans "sparepenger" Etter 6 mnd tid tenkte vi kanskje at jeg kunne kjøpe meg inn på 40% av huset hans.. Er dette en fin eller "frekk" løsning? Setter stor pris på ærlige svar og råd fra dere!
punkyB Skrevet 19. oktober 2009 #7 Skrevet 19. oktober 2009 Det blir vel litt urettferdig at du skal ha null utgifter på din leilighet hvis du leier den ut mens han skal betalel alle utgifter på lån o.l. til sin leilighet.
Gjest regine ii Skrevet 19. oktober 2009 #8 Skrevet 19. oktober 2009 Tusen takk for svarene! Det vi lurer på nå er at jeg leier ut min leilighet en periode, og han og meg spleiser på renovasjon, strøm og mat. Er dette en fin løsning, eller bør jeg betale leie til han også? Jeg mener at jeg ikke skal betale noe leie, da det blir som å betale for hans "sparepenger" Etter 6 mnd tid tenkte vi kanskje at jeg kunne kjøpe meg inn på 40% av huset hans.. Er dette en fin eller "frekk" løsning? Setter stor pris på ærlige svar og råd fra dere! Hvorfor skal du bo gratis hos han? Du skal selvsagt ikke betale avdragene eller del av det, men du bør betale iallfall litt husleie. Han skal selvsagt ikke "tjene" på at du bor der, men samtidig skal vel ikke du bo gratis heller. Å kjøpe seg inn etterhvert er lurt,ellers opparbeider jo du og egenkapital når du har din leilighet. Det høres ellers lurt ut at dere deler fellesutgiftene, uavhengig av husleie. Om dere deler helt likt, eller han betaler noe mer fordi han tjener bedre, må dere bli enige om. Det er en typisk damefelle at hun betaler alle løpende kostnader mens han tar de faste. Og hva skjer ved brudd?? jo, HAN har rett til ting (hvitevarer/hus oa), mens hun kun har oppbrukt dopapir og oppspist mat. Enkelt å se hvem som greier seg best da.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #9 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg ser absolutt poenget ditt. men uansett så tjener han på det på denne måten også, om vi bare spleiser på utgiftene. Hvis jeg skal betale leie til han, så er det jo det samme om jeg har min leilighet å betaler på den eller betaler leie til han? Dvs at han blir enda rikere hvis jeg betaler leie også, mens jeg ikke tjener noe som helst på det, men heller må ut med mer enn det jeg bataler idag.. Synes jeg kan kjøpe meg inn hvis jeg skal betale på lånet.. Flere meninger?
Gjest regine ii Skrevet 19. oktober 2009 #10 Skrevet 19. oktober 2009 Du skal selvsagt IKKE betale på hans lån! Derimot være med å dekke evt husleie (kommunale avgifter, f.eks. er del av det) og kanskje litt rentekostnader. Men hvor mye du skal betale må dere nesten snakke om, og bli enige om. Det er en selvfølge at du ikke skal betale hans lån, men det er vel en like stor selvfølge at du ikke skal bo gratis.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #11 Skrevet 19. oktober 2009 Men jeg bor ikke gratis hvis jeg betaler (nesten all) mat, halve renovasjon, halve strømregningene, halv tv lisens, internettabo,og ved blandt annet? Eller? Vil jo ikke være frekk med han heller, men om jeg bataler leie i tilegg så må jeg betale enda mer enn det jeg gjør på mitt lån idag.. (Han tjener jo mye på det uansett:))
Gjest regine ii Skrevet 19. oktober 2009 #12 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg har sagt det før, men kan godt si det igjen: Hold boutgifter og andre, løpende utgifter adskilt! Løpende utgifter (som du ramser opp: mat, renovasjon, strømregningene, halv tv lisens, internettabo, og ved) bør dere dele mer el. mindre likt på, inkludert mat. Evt. justert ifht. at han tjener mer enn deg. Utenom dette bør du betale noe husleie, som selvsagt ikke skal være en andel av hans avdrag. Dette er ikke reelle summer, men bare sånn "tenk på et tall": Han betaler 5000 i mnd på lån, hvorav avdrag utgjør 2500. Da er 2500 renter, og det er det rettferdig at du betaler en andel av. Enten halvparten (enklest) eller justert for at han får rentefradrag pga dette. Dersom dette er de eneste utgiftene han har på huset, så får du en liten husleie. For meg ville det uansett hvor jeg sto, vært uaktuelt å ikke betale/kreve noe husleie. Iallfall så lenge det er helt klart mitt/ditt hus. Kjøper man seg inn/kjøper noe felles blir det annerledes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå