Gå til innhold

Ulik eierandel i bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner man seg underlegen hvis man har kun en lav eierandel i bolig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Det er mulig det kommer an på hvor stor forskjell det er, men i prisippet vil jeg si at medeier er medeier. Jeg hadde selv 30% av felles bolig med min tidligere samboer. Det som var viktig for meg var at jeg heller ville være medeier, enn å være hans "leieboer". Det å være medeier gav meg en balanse i forholdet, det var ikke viktig at det skulle være 50/50. Det ble denne fordelingen fordi han hadde egenkapital noe jeg ikke hadde. Vi hadde 50/50 ansvar for lånet i husbanken.

Dette fungerte helt bra, fram til det ble slutt på samoberforholdet.

Det er viktig å ha en klar samboerkontrakt. Lykke til!

Skrevet
Det er mulig det kommer an på hvor stor forskjell det er, men i prisippet vil jeg si at medeier er medeier. Jeg hadde selv 30% av felles bolig med min tidligere samboer. Det som var viktig for meg var at jeg heller ville være medeier, enn å være hans "leieboer". Det å være medeier gav meg en balanse i forholdet, det var ikke viktig at det skulle være 50/50. Det ble denne fordelingen fordi han hadde egenkapital noe jeg ikke hadde. Vi hadde 50/50 ansvar for lånet i husbanken.

Dette fungerte helt bra, fram til det ble slutt på samoberforholdet.

Det er viktig å ha en klar samboerkontrakt. Lykke til!

Enig.

Vi har også kontraktfestet at jeg med tiden skal kunne øke min eierandel i samboers bolig (fra idag 20%), til dagens takst, har ordnet dette ved hjelp av advokat. I tillegg betaler jeg en lavere andel av fellesutgiter, slik at jeg heller kan betale ned på boliglånet. På den måten utjevner vi den økonomiske ulikheten mellom oss. Vi har felles barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...