Gå til innhold

Endelig har vi kommet i gang med sparing! Noen flere?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

Etter at det nå er tre år siden samboeren og jeg var ferdige med studier, har vi funnet ut at det jaggu er på tide å spare litt egenkapital slik at vi får kjøpt oss egen bolig en gang i fremtiden. Vi leier veldig billig, og har derfor hatt begrenset behov, men man kan jo ikke gjøre det til evig tid. Det eneste vi har spart til nå er BSU og en liten buffer på brukskontoen.

Så nå sparer vi tilsammen 10 000 hver måned øremerket EK til bolig. Vi har lite faste utgifter - tilsammen cirka 5 000 hver måned for husleie, forsikringer, strøm, telefon, aviser, internett (de tre siste betalt av våre arbeidsgivere). Setter også inn tilsammen 10 000 på felles matkonto hver måned. Forventer å gå i pluss der, og derfor rent faktisk spare 13-15 000 hver måned. I tillegg kommer "rest" på brukskontoer hver måned.

Håper vi klare å holde dette nå da. Det føles i alle fall bra å ha laget en plan! Noen andre som har kommet igang med sparing og vil skryte av seg selv? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer! Synes dere har vært kjempeflinke her! Keep up the good work sier jeg bare. Det vil dere være veldig, veldig glad for om noen år.

Og; sørg for å ha sparepengene på en "vanskelig" tilgjenglig konto med god rente (helst i en annen bank enn den dere vanligvis bruker - og helst uten for gode muligheter til å ta ut penger!).

Skrevet

Ja, jeg sparer. Jeg begynte samtidig med at jeg begynte å jobbe etter studiene. Jeg lever billig og sparer til egenkapital til hus, udefinert fondssparing, og til diverse andre ting. Alt i alt så sparer jeg ca 60 % av inntekten min hver måned.

Skrevet

Ja, er først no i det siste eg og har hatt litt til overs å sette av til sparing i grunnen. Er 26 år, har jobba 100% dette året, men berre 70 og 80 % prosent tidlegare år. Dette, i kombinasjon med at var stor lånegjeld (2,5 mill, 2 barn i barnehage (4500,-)og studielån, har eg ikkje hatt moglegheit til å spare før. Men no, har eg i prinsippet moglegheit til å spare ca 2000,- i mnd. Det gjekk ikkje denne mnd. då, men frå neste mnd av SKAL eg greie det kvar mnd!! I år har eg spart opp 20 000,- på BSU, så dei 2000,- har gått inn på vanleg sparekonto. Etter nyttår vil 1500,- gå på BSU og ca 500,- på sparekonto. Er dyrt å ha 3 barn også, så trur neppe eg har meir å spare i mnd ;)

Skrevet (endret)

Jepp, med ny jobb har jeg allerede satt inn 7000 kr denne måneden på ulike sparekontoer - en til bolig, en til bryllup, en til ferie og en til annet (f. eks uforutsette utgifter). Blir nok mer, men vil se an hvordan det går ift utgifter. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet (endret)

Bra! Det er fornuftig å spare av mange grunner. Man bør alltid ha kapital til å dekke uforutsette utgifter osv.

Selv om bankrenter ikke er noe særlig når man har inflasjon og formueskatt.

Kan forøvrig legge til at sparing er noe av det gøyeste jeg vet. Se penger gro er deilig.

Endret av investor
Skrevet
Bra! Det er fornuftig å spare av mange grunner. Man bør alltid ha kapital til å dekke uforutsette utgifter osv.

Selv om bankrenter ikke er noe særlig når man har inflasjon og formueskatt.

Kan forøvrig legge til at sparing er noe av det gøyeste jeg vet. Se penger gro er deilig.

Jeg har ikke helt skjønt det. Selvfølgelig hvis man sparer til noe spesielt eller for alderdommen er det bra. Men jeg har faktisk opplevd eldre folk som sparer bare for å spare. Unner ikke seg selv noen ting. Så lar de noen skittunger, som ikke har vist at dem brydde seg når gamlemor7far levde arve. Og det har oppstått et helvetes uvennskap mellom søskene etter begravelsen.

Nei takk. Jeg har spart noe oppgjennom livet, men jeg har også unnet meg livets goder. Ny bil osv. Barna får huset når jeg dør. Nok å krangle om

Skrevet

Nå sparer jeg for det meste i likvide aktiva som aksjer ol. som er spennende! Jeg sparer også i eiendom og har fullfinansierte leiligheter i 8 land. Alle bør spare i minst 1 kilo gull.

Selvfølgelig skal man unne seg livets goder. Har også spart opp nok falsker vin til å ta meg en hver helg og noen glass nå i kveld. Sparing gjør det mulig :)

Man må også spare til etterkommerne som du (paul) peker på.. nå har jeg ingen.. enda.. Jeg tror dine familie ikke er nok sammensveiset om dere har slike arveproblemer... min familie har gjennom generasjoner aldri hatt slike problemer, men så har vi nok til alle også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...