Gjest Frustrert mor Skrevet 14. oktober 2009 #1 Skrevet 14. oktober 2009 Hva er kritetiene for at en mor krever fult forelderansvar alene? Pappaen ga blaffen og flyttet til utlandet (jeg kan ikke dokumentere det, nei). Dette er viktig for meg for jeg skal studere i utlandet i ett aar og vil ta med barna, men han kan lage problemer for meg naar han finner ut av det, selv om han ikke bryr seg stort om barna ellers. Er takknemlig for tilbakemelding!
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2009 #2 Skrevet 14. oktober 2009 Men om han ikke ønsker å delta i ungenes liv, hvorfor vil han ikke gi deg fullt foreldreansvar? Kansje du bør gå rettens vei, og komme i gang snart for slikt tar vel tid?
Gjest regine ii Skrevet 14. oktober 2009 #3 Skrevet 14. oktober 2009 i utgangspunktet er det veldig vanskelig å få foreldreansvaret alene, selv om far ikke bryr seg døyten om å følge opp. Dersom far nekter å gi fra seg foreldreansvaret, så må du gjennom retten for å få det. Og det er ikke gitt at du vinner fram der, selv om et år ute kan være en berikelse både for små og store. Første skritt er uansett at du kontakter far, og ber om at han godkjenner deres utenlandsopphold. Vær vellvillig i den forstand at du sier deg villig til å betale ungenes hjemreiser o.l. Dersom far ikke godtar dette, er din eneste mulighet å gå rettens vei. Da begynner du med å skaffe deg advokat, og innkaller til mekling. Og så ruller det. dessverre er det ingen enkel måte å løse det på, dersom far ikke ser at dette også er en mulighet for ungene til å oppleve noe annet.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2009 #4 Skrevet 14. oktober 2009 Juridisk, så er nok ikke dette god nok grunn til å frata en forelder foreldreansvaret. Det skal veldig mye til. Husk at de fleste foreldre som har mistet daglig omsorg for barna sine pga omsorgssvikt, (og barnevernet har overtatt daglig omsorg (barna som regel i fosterhjem)), fortsatt har foreldreansvaret. I noen tilfeller har barnevernet også overatt dette, men det er sjelden. Det skal EKSTREMT mye til å miste foreldreansvaret, med mindre du frasier deg det selv. Mister du foreldreansvaret, har du ingen rettigheter i forholdt til barnet ditt. Du får ikke informasjon om barnets helse, fra sykehus etc. Du får heller ingen informasjon fra skole, og har ingen rett til å bestemme noe i forhold til barnet ditt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå