Gjest Bianca26 Skrevet 14. oktober 2009 #1 Skrevet 14. oktober 2009 er det noen her som har en god oppskrift på eplepai. har lyst å prøve å lage
Gjest Gjest_Tussi_* Skrevet 14. oktober 2009 #2 Skrevet 14. oktober 2009 Marit R Westlie skriver utrolig gode og "brukbare" oppskrifter: http://www.mrw.no/kaker/eplepai.html
Gjest Bianca26 Skrevet 14. oktober 2009 #3 Skrevet 14. oktober 2009 Marit R Westlie skriver utrolig gode og "brukbare" oppskrifter: http://www.mrw.no/kaker/eplepai.html takk:) har du prøvd oppskriften selv?
Gjest Gjest_Tussi_* Skrevet 14. oktober 2009 #4 Skrevet 14. oktober 2009 takk:) har du prøvd oppskriften selv? Jeg har ikke det. Jeg lager vanligvis en eplekake som ofte kalles Kalles eplekake. Du spurte om eplepai, så jeg fant en som jeg utifra erfaringer med andre av forfatterens oppskrifter, mente jeg kunne stå inne for. Det går an å lage eplepai med smuldrelokk, da. Det er veldig lett, og du kan lage den på gefylen. Epler nederst med sukker, kanel, rosiner, nøtter etc. Så et lokk av smuler eller mel blandet med smør. Bestemor Ducks megahøye eplepaier med lokk med mønster på er kanskje drømmekaka Men den har jeg aldri sett norske oppskrifter på. Noen andre?
Gjest Bianca26 Skrevet 14. oktober 2009 #5 Skrevet 14. oktober 2009 Jeg har ikke det. Jeg lager vanligvis en eplekake som ofte kalles Kalles eplekake. Du spurte om eplepai, så jeg fant en som jeg utifra erfaringer med andre av forfatterens oppskrifter, mente jeg kunne stå inne for. Det går an å lage eplepai med smuldrelokk, da. Det er veldig lett, og du kan lage den på gefylen. Epler nederst med sukker, kanel, rosiner, nøtter etc. Så et lokk av smuler eller mel blandet med smør. Bestemor Ducks megahøye eplepaier med lokk med mønster på er kanskje drømmekaka Men den har jeg aldri sett norske oppskrifter på. Noen andre? ja det må vel være et amerikansk fenomen hehe. har smakt smuldreeplepai da den var kjempegod, men det er vel samme deigen som brukes som i vanlig pai?
PiriPiri Skrevet 14. oktober 2009 #6 Skrevet 14. oktober 2009 Noen som sa Bestemor Duck? Eplepai med lokk Tid: 3-4 timer OPPSKRIFT DEIG 350 gram hvetemel 1 teskje salt 2 spiseskjeer sukker 226 gram usaltet smør, kaldt og kuttet i terninger ½-1 dl kaldt vann OPPSKRIFT EPLEFYLL 1,1 kg epler, skrellet, renset og kuttet i båter (skal veie ca 900gram når dette er gjort) 50 gram sukker 50 gram brunt sukker 1 spiseskje sitronsaft En liten teskje kanel ¼ teskje muskat ¼ teskje salt 2 spiseskjeer usaltet smør 1 spiseskje + 1 teskje maismel Slik gjør du Bland mel, salt og sukker i en foodprocessor. Tilsett smøret i terninger til det er smuldret inn i melblandingen (det skal ta ca 15 sekunder). Tilsett først en ½ dl vann mens du rører rundt i ca et halvt minutt til det blir en deig som akkurat henger sammen. Hvis nødvendig, tilsett mer vann. Legg deigen over på kjøkkenbenken og form den rund. Del den i så i to, flat ut delene og dekk dem med plastfilm og putt dem i kjøleskapet i 1 time. Mel kjøkkenbenken og legg den ene deigen på melet. Kjevle den ut til en sirkel med 30cm i diameter. Brett sirkelen til en halvmåne og legg den i en paiform på rundt 24 cm i diameter. Trykk halvmånen ut til den fyller formen. Børst bort eventuelt overflødig mel, dekk formen med plast og legg den i kjøleskapet. Ta den andre paideigen ut av kjøleskapet, kjevle den ut til en 30cm sirkel, legg den på et bakepapir og dekk med plastfilm, legg den kaldt. Putt eplebåtene i en stor bolle sammen med brunt og hvitt sukker, sitronsaft, kanel, muskat og salt. La dem ligge slik og bløte seg opp i romtemperatur i 2 timer. Sett ovnen på 220 grader. Sett et dørslag over en bolle, hell eplene i dørslaget og la dem renne av seg i 15-30 minutter, eller til du har over en desiliter saft i bollen. Hell i saften fra eplene i en liten kjele sammen med 2 ss usaltet smør, kok på middels varme til saften er redusert til litt under en desiliter og væsken er litt karamellisert. Ha eplene tilbake i bollen og bland dem med 1 ss og 1 ts maismel. Hell deretter den kokte karamelliserte væsken over eplene og bland godt. Ha eplefyllet i paiformen. Fukt paikanten med litt vann, legg pailokket over og ”lim” sammen kantene. Brett kantene på lokket innunder bunnen, og lag ”bølger” av kanten (som i Donald). Bruk en skarp kniv til å lage 5 snitt på 5 cm som skal gå fra midten og ut i en stjerne på pailokket. Dette gjør at dampen kan komme ut. Hvis ovnen ikke er varm, dekk paien med plastfilm og sett kaldt i mellomtiden. Paien skal stekes på rist på nederste rille i 45-55 minutter. OBS! Ha et bakepapir på risten siden det kan lekke ut eplesaft. Når paien er ferdig skal eplene være møre, ikke moste. Dette kjenner du med en kakepinne, på samme måte som vi vanligvis sjekker at andre kaker er stekte. OBS Hvis du ser at lokket er brunt og fint etter 30 min, dekk paien med aluminiumsfolie for å hindre at lokket blir overstekt/brent! Avkjøl paien på rist en stund (helst et par timer)før servering. Server gjerne med vaniljeis
Gjest Frosk Skrevet 14. oktober 2009 #7 Skrevet 14. oktober 2009 ja det må vel være et amerikansk fenomen hehe. har smakt smuldreeplepai da den var kjempegod, men det er vel samme deigen som brukes som i vanlig pai? Jeg lager smuldredeig på en annen måte enn vanlig paideig - jeg syns det er kjempegodt med havregryn og hakkede mandler i smuldredeigen Lager smuldredeig sånn (ikke eplesmuldrepai, men blåbær - men smuldredeigen kan jo brukes til hvasomhelst)
Gjest Bianca26 Skrevet 15. oktober 2009 #8 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg lager smuldredeig på en annen måte enn vanlig paideig - jeg syns det er kjempegodt med havregryn og hakkede mandler i smuldredeigen Lager smuldredeig sånn (ikke eplesmuldrepai, men blåbær - men smuldredeigen kan jo brukes til hvasomhelst) mm den hrtes jo kjempegod ut. kan man bruke frosne bær også eller bør de helst være ferske? jeg tenker jo at det er jo ikke bærsesong nå
Gjest Frosk Skrevet 15. oktober 2009 #9 Skrevet 15. oktober 2009 mm den hrtes jo kjempegod ut. kan man bruke frosne bær også eller bør de helst være ferske? jeg tenker jo at det er jo ikke bærsesong nå Har laget med frosne bær, og det funker helt fint. Men du kan jo bruke epler (eller hvasomhelst) i smuldrepai, hvis du har lyst på noe annet enn blåbær
Gjest Bianca26 Skrevet 15. oktober 2009 #10 Skrevet 15. oktober 2009 Har laget med frosne bær, og det funker helt fint. Men du kan jo bruke epler (eller hvasomhelst) i smuldrepai, hvis du har lyst på noe annet enn blåbær men legger man bare epleskiver eller må man mose eplene først?
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 16. oktober 2009 #11 Skrevet 16. oktober 2009 Dumt spørsmål... men skiller dere melom "eplekake" og "eplepai", eller går det for det samme? Viestad i Dagbladet har hatt flere gode eplekaker. Min favoritt ser ikke ut til å være på nett, derimot er det en ufattelig lett en her: Kake for folk som ikke baker Enda så lett det er, er jeg ennå ikke komfortabel med å bake min egen kake. Når jeg må være nøye med å måle opp ingredienser, blir det et tiltak, og jeg ender bare opp med å bake når jeg har masse tid og energi til overs. Ikke så ofte, med andre ord. Denne lettvintkaka med butikkkjøpt butterdeig er ikke noe dårligere enn en mer ordentlig kake, selv om den er gjort i en fei. Jeg bruker like ofte pære som eple. Litt safran gjør kaka pen å se på, samtidig som den gir god smak. Litt kanel gjør nok mest av det siste. 1 plate butterdeig 2 pærer 1/4 gram safran, eller 1/4 kanelstang, knust 2 ss sukker 1 ts smør Det eneste du trenger å lage her, er en enkel karamell, og heller ikke det er strengt nødvendig. Du kan bare strø over sukkeret og vente på karamelliseringen. Varm smør og litt sukker i en panne og stek til det får en svak brunfarge. Ha i resten av sukkeret og 2 ss vann. Kok opp og sett til side. Varm ovnen til 200 grader. Kjevle ut butterdeigen og legg den i en paiform. Skjær pærene i tynne skiver og legg dem utover deigen. Strø over safranen. Hell over litt karamell. Stek i ovnen ved 180 til 200 grader i 15-20 minutter, helst bare med undervarme, sånn at butterdeigen blir sprø og god mens eplene fortsatt er litt friske. ( http://www.dagbladet.no/dinside/2001/10/06/286055.html )
Gjest Bianca26 Skrevet 16. oktober 2009 #12 Skrevet 16. oktober 2009 Dumt spørsmål... men skiller dere melom "eplekake" og "eplepai", eller går det for det samme? Viestad i Dagbladet har hatt flere gode eplekaker. Min favoritt ser ikke ut til å være på nett, derimot er det en ufattelig lett en her: Kake for folk som ikke baker Enda så lett det er, er jeg ennå ikke komfortabel med å bake min egen kake. Når jeg må være nøye med å måle opp ingredienser, blir det et tiltak, og jeg ender bare opp med å bake når jeg har masse tid og energi til overs. Ikke så ofte, med andre ord. Denne lettvintkaka med butikkkjøpt butterdeig er ikke noe dårligere enn en mer ordentlig kake, selv om den er gjort i en fei. Jeg bruker like ofte pære som eple. Litt safran gjør kaka pen å se på, samtidig som den gir god smak. Litt kanel gjør nok mest av det siste. 1 plate butterdeig 2 pærer 1/4 gram safran, eller 1/4 kanelstang, knust 2 ss sukker 1 ts smør Det eneste du trenger å lage her, er en enkel karamell, og heller ikke det er strengt nødvendig. Du kan bare strø over sukkeret og vente på karamelliseringen. Varm smør og litt sukker i en panne og stek til det får en svak brunfarge. Ha i resten av sukkeret og 2 ss vann. Kok opp og sett til side. Varm ovnen til 200 grader. Kjevle ut butterdeigen og legg den i en paiform. Skjær pærene i tynne skiver og legg dem utover deigen. Strø over safranen. Hell over litt karamell. Stek i ovnen ved 180 til 200 grader i 15-20 minutter, helst bare med undervarme, sånn at butterdeigen blir sprø og god mens eplene fortsatt er litt friske. ( http://www.dagbladet.no/dinside/2001/10/06/286055.html ) jeg skiller egentlig mellom kake og pai men eplekake er godt det også. hørtes iallefall god ut den du sa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå