Gå til innhold

Barns utforskning av kropp og sex

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste tråden om moren som hadde fersket sin 12 år gamle datter, og tenkte at jeg ville starte en egen tråd om dette.

Jeg tenker først og fremst på barn fra 5- 10 år, altså før puberteten setter inn. Har både "førstehånds" erfaring og erfaringer som mor med at barn finner på litt av hvert.

Som mor fikk jeg for noen år siden en hysterisk telefon fra moren til en jevnaldrende kompis av min sønn, de var vel 7-8 år da. Guttene hadde kledd av seg på underkroppen, sett på tissene til hverandre, tatt tissen til den ene inntil rompa på den andre, og en av guttene hadde kysset den andre på rompa.

Jeg ble så klart flau og satt ut av å høre om det, men da jeg fikk summet meg ga jeg allikevel uttrykk for at dette vel er en del av hva barn synes er spennende å utforske og at det egentlig ikke er unormalt. Det virket som moren syntes jeg var helt gal som kunne si noe sånt, så jeg la til at vi selvsagt skulle snakke med sønnen vår om grensesetting og din og min kropp. Skikkelig ekkel opplevelse- den andre moren er sikkert 15 år eldre enn meg og hun fikk meg til å føle det som om jeg var løsaktig eller umoralsk.

Jeg husker også at fetteren min og jeg skulle "pule" da vi var 6-7 år, vi kledde av oss og la tissene inntil hverandre. Det var en skamfull hemmelighet gjennom hele barndommen, og jeg har aldri fortalt det til min mor.

Men altså, er ikke slike episoder, og liknende utforsking, egentlig normalt? Eller er jeg virkelig gal og umoralsk?

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet
Men altså, er ikke slike episoder, og liknende utforsking, egentlig normalt? Eller er jeg virkelig gal og umoralsk?
Jeg tror det er helt normalt, og at du ikke er gal. :)
Skrevet

Det er veldig normalt og det bør ikke nektes.

Men du må selvsagt lære barna dine til å kunne si nei hvis de ikke vil og lære de til å sette en grense. Men aldri forby dem.

Selv lekte jeg slike leker med to av mine guttevenner eg ei vennine (ikke samtidig) da jeg var 8 og 10 år. Det var ganske så uskyldig.

Skrevet

Helt normalt :) Hadde både doktorleker og "sex" ala ligge nakne under dyna med tissene inntil hverandre :ler:

I den tråden du snakker om, er det dette som blir viktig:

Men du må selvsagt lære barna dine til å kunne si nei hvis de ikke vil og lære de til å sette en grense. Men aldri forby dem.

Ikke normal utforskning :)

Skrevet
Helt normalt :) Hadde både doktorleker og "sex" ala ligge nakne under dyna med tissene inntil hverandre :ler:

Nå ble jeg litt usikker på hva du mener :klø:

Skrevet (endret)
Jeg leste tråden om moren som hadde fersket sin 12 år gamle datter, og tenkte at jeg ville starte en egen tråd om dette.

Jeg tenker først og fremst på barn fra 5- 10 år, altså før puberteten setter inn. Har både "førstehånds" erfaring og erfaringer som mor med at barn finner på litt av hvert.

Som mor fikk jeg for noen år siden en hysterisk telefon fra moren til en jevnaldrende kompis av min sønn, de var vel 7-8 år da. Guttene hadde kledd av seg på underkroppen, sett på tissene til hverandre, tatt tissen til den ene inntil rompa på den andre, og en av guttene hadde kysset den andre på rompa.

Jeg ble så klart flau og satt ut av å høre om det, men da jeg fikk summet meg ga jeg allikevel uttrykk for at dette vel er en del av hva barn synes er spennende å utforske og at det egentlig ikke er unormalt. Det virket som moren syntes jeg var helt gal som kunne si noe sånt, så jeg la til at vi selvsagt skulle snakke med sønnen vår om grensesetting og din og min kropp. Skikkelig ekkel opplevelse- den andre moren er sikkert 15 år eldre enn meg og hun fikk meg til å føle det som om jeg var løsaktig eller umoralsk.

Jeg husker også at fetteren min og jeg skulle "pule" da vi var 6-7 år, vi kledde av oss og la tissene inntil hverandre. Det var en skamfull hemmelighet gjennom hele barndommen, og jeg har aldri fortalt det til min mor.

Jeg har nesten lik opplevelse som deg ;)

Da jeg gikk i 2 klasse så var fetteren min og jeg sammen, han gikk i 3 klasse. Vi kyssa osv. Plutselig spurte han om vi skulle ha sex. Jeg ante ikke hva det var så jeg sa ja. Vi gikk ned i kjelleren, begge kledde av seg undertøyet siden han ba om det. Så tok han tissen sin inni min. Etter den dagen har jeg hatt det som min dyperste hemmelighet. Har ikke sagt det til en sjel. Jeg sa det heller ikke til han, jeg var redd for at han hadde glamt det. Først for et år siden spurte jeg han om husket det. Det gjorde han.

Men har hatt litt problemer etter at vi gjorde det vi gjorde da jeg gikk i 2 klasse for jeg har alltid vært redd for at jeg skulle bli gravid. Så jeg har gått i flere år å trodd jeg kom til å bli gravid :snurt: Spurte ofte besteforeldre, foreldre osv om når man ble gravid hvis man hadde sex, var så redd for at jeg kom til å bli det..

Så i dag har jeg på en måte et stort problem.. jeg er redd for å bli gravid hele tiden.. i dusjen bruker jeg masse såpe på undelivet sånn at jeg ikke skal få sæd inn i kjeden. Er redd for at det er sæd over alt. Jeg står når jeg er på do, redd for at det er sæd på skålen og at jeg får det inni meg. Hvis pappa kommer nær mer når han står i truse forter jeg meg til dusjen og bruker MASSE såpe! Og jeg bruker en hæv av dopapir sånn at jeg blir tørr nedtil når jeg har vært på do sånn at jeg er sikker på at jeg ikke har sæd der...

Uff :trist:

Endret av Caylee
Skrevet

Nå ble jeg litt usikker på hva du mener :klø:

Hahaha, jepp, ser at den kan misforstås :ler:

Dine doktorleker = helt normale.

I tråden du refererer til, har jeg sitert en annen for å understreke hva som er poenget i den tråden, ikke hva som er normal utforskning eller ikke, men det å lære barn å sette grenser.

Ble det bedre? :fnise:

Skrevet
Jeg har nesten lik opplevelse som deg ;)

Da jeg gikk i 2 klasse så var fetteren min og jeg sammen, han gikk i 3 klasse. Vi kyssa osv. Plutselig spurte han om vi skulle ha sex. Jeg ante ikke hva det var så jeg sa ja. Vi gikk ned i kjelleren, begge kledde av seg undertøyet siden han ba om det. Så tok han tissen sin inni min. Etter den dagen har jeg hatt det som min dyperste hemmelighet. Har ikke sagt det til en sjel. Jeg sa det heller ikke til han, jeg var redd for at han hadde glamt det. Først for et år siden spurte jeg han om husket det. Det gjorde han.

Men har hatt litt problemer etter at vi gjorde det vi gjorde da jeg gikk i 2 klasse for jeg har alltid vært redd for at jeg skulle bli gravid. Så jeg har gått i flere år å trodd jeg kom til å bli gravid :snurt: Spurte ofte besteforeldre, foreldre osv om når man ble gravid hvis man hadde sex, var så redd for at jeg kom til å bli det..

Så i dag har jeg på en måte et stort problem.. jeg er redd for å bli gravid hele tiden.. i dusjen bruker jeg masse såpe på undelivet sånn at jeg ikke skal få sæd inn i kjeden. Er redd for at det er sæd over alt. Jeg står når jeg er på do, redd for at det er sæd på skålen og at jeg får det inni meg. Hvis pappa kommer nær mer når han står i truse forter jeg meg til dusjen og bruker MASSE såpe! Og jeg bruker en hæv av dopapir sånn at jeg blir tørr nedtil når jeg har vært på do sånn at jeg er sikker på at jeg ikke har sæd der...

Uff :trist:

:(

Hvis du mener dette alvorlig, synes jeg du skal snakke med fastlegen din og få hjelp. Dette er ikke normalt, og du trenger ikke å ha det sånn!

Håper du unner deg selv å bli kvitt de dumme tankene, for sånn skal man ikke gå rundt og ha det!

:klem:

Skrevet

Dette er helt normalt, alle barn tror jeg er nysgjerrig på sånt og vil utforske sin seksualitet!

Husker selv da jeg var en 5-6 år og fetteren min et år eldre; jeg hadde ingen aning, men han fortalte meg noe spennende og nytt, nemlig å "pule", dvs ligge nakne oppå hverandre.. Så vi kledde av oss, jeg underst og han la seg oppå meg. Så lå vi nå der da, og skjønte ikke helt hva dette skulle være for noe..

Dog; mamma holdt på å besvime da jeg kom hjem og hun spurte hva jeg hadde styrt med idag... "Nja, har ligget i hagen og pult Kjetil" var 5-åringens eminente svar til sin sjokkerte mor...ler bare jeg tenker på den episoden!

Skrevet

Husker at på morgnen pleide jeg og en gutt i barnehagen å gå ned i kjelleren, ta av oss bukser og undertøy, la kjønnsorganene så vidt komme borti hverandre, kle på oss, og gå opp igjen. :ler: Aner faktisk ikke hvorfor, hvordan det ble til at vi gjorde det eller hvor mange ganger, har bare et kort minne av det. Aldri fortalt til noen. Tror det var ett slags rituale vi hadde... unger altså. :fnise:

Utforskning av egen kropp er helt naturlig. :)

Gjest Mann 25
Skrevet

Jeg har også hatt en sånn fetter og kusine-episode da jeg var liten.

Hadde også mange leker med vennene mine som gjerne involverte penis og rumpe. Ingen følte seg tvunget, og vi sluttet med det lenge før puberteten.

All forskning viser at dette er helt normalt. Det eneste man må forsikre seg om er at barna vet at de bestemmer over sin egen kropp og at det er lov å si nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...