Gjest Gjest_Ingrid_* Skrevet 14. oktober 2009 #1 Skrevet 14. oktober 2009 Katten er plutselig så matlei, vil ikke ha noe annet enn Sheba luksusmat, og det blir dyrt...Har også prøvd med ren fisk og kjøtt, pluss selvsagt alle mulige varianter med katteboksemat. Det har aldri vært problemer før, hun har alltid tatt for seg av tørrmat kjøpt i dyrebutikk. Jeg kunne jo bare la henne "sulte" helt til hun tar tørrmaten, men hun sutrer og bærer seg så fælt! Pus er tre år og fikk ormekur for ikke lenge siden. Hun liker seg også best innendørs når det er kaldt, som nå. Derfor blir det ikke mye musespising heller. Er det noen som har tips om mat til en kresen katt?
Gjest Gjest_Stine_* Skrevet 14. oktober 2009 #2 Skrevet 14. oktober 2009 Tap av matlyst bør undersøkes hos dyrlege. Ikke for å virke negativ, men det kan være sykdom som ligger bak,og da er det viktig å få det utredet tidlig. Ellers er det med dyr som med mennesker, de blir bare matlei av og til. Forhåpentligvis går det over etterhvert. Det er ihvertfall min erfaring.
Ella_Grey Skrevet 14. oktober 2009 #3 Skrevet 14. oktober 2009 Kylling! Har ikke sett en katt som takker nei til kyllingfilet. Meeen det blir dyrt det. Tror det beste er å la henne sulte litt, så spiser hun nok tørrforet. Men du er sikker på at hun ikke har vondt i munnen/ tenner? Da tigges det etter mat over en lav sko, og så spises det ikke noenting
Tabris Skrevet 14. oktober 2009 #4 Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Du kan jo prøve en gradvis avvenning. Kjøpe en type tørrfòr (boksemat bør ikke være hovedbestanddelen av kattens daglige matinntak) du vet hun likte før og bland det med Sheba. Etterhvert tynner du ut og har mindre og mindre Sheba opp i tørrfôret. Så lenge du vet at hun egentlig liker tørrfôret og i tillegg tar en gradvis avvenning, så får hun bare sutre. Edit: Ja, mitt råd var selvsagt forutsatt at katten er frisk. Endret 14. oktober 2009 av Tabris
pulverheksa Skrevet 14. oktober 2009 #5 Skrevet 14. oktober 2009 Se i munnen på henne, hun kan ha betent tannkjøtt eller andre tannproblemer. Katter slutter å spise hard mat når de har vondt i munnen. Det er ikke så lett å se, men friskt tannkjøtt skal være klart og rosa. Hvis ikke er en tur til vetrinæren på sin plass.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2009 #6 Skrevet 14. oktober 2009 Kyllingfilet er dyrt, men kjøp en dypfryst høne og kok den noen timer. Det er ganske billig og du kan blande kylling og litt ris /middagsrester som kokt gulrot/brokkoli el.lign med Sheba. Forutsatt at katten er frisk. Okselever er også billig, og kan blandes med yndlingsmaten.
Aurora M. Skrevet 14. oktober 2009 #7 Skrevet 14. oktober 2009 Hvis hun spiser Sheba, men ikke kjøtt og fisk regner jeg med det ikke er noe i veien med tennene. Du kan prøve å bløte opp tørrforet i vann og se om hun spiser det for å være på den sikre siden. Gjør hun det ikke så er du iallefall helt sikker på at det er smaken hun har gått lei av. Da er det bare å smøre seg med tålmodighet og prøve litt forskjellig som du har fått tips om over her. Ellers er det vanlig at katter går litt matlei innimellom, og også at de spiser mindre når de er mindre aktive.
Dr_ag_on_86 Skrevet 14. oktober 2009 #8 Skrevet 14. oktober 2009 Hvor gammel er katten din? Katter får VELDIG ofte tannstein (selv om veldig få katteeiere er klar over dette problemet) og en katt som bare spiser våtfor har ofte enda større problemer med tannstein. Når katten får endel tannstein vil dette gå utover tannkjøttet som blir betennt og smertefullt... Så jeg vil anbefale deg å dra til vetrinæren å få sjekket munnhulen til katten i første omgang, og mens du er der vil jeg også anbefale deg å kjøpe kvalitetsmat til katten, ja, den er dyrere, men også MYE bedre med mye mindre salt, noe katter absolutt ikke skal ha for mye av! Mine katter fores med Hills c/d, + at de får Hill`s T/D (spesielt for for og forebygge og til en viss grad motvirke tannstein, og i tillegg er de inne til tannrens omtrent 1 gang i året.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2009 #9 Skrevet 14. oktober 2009 Kvalitetsför blir ikke dyrere fordi katten/hunden spiser mindre for å få de samme næringstoffene. Jeg har sett eksempler på hunder og katter som har fått billigfor - da har de spist mye. Straks de fikk kvalitetsfor, var de fornøyd med mindre. Det står på pakken hvor mye de skal ha etter vekt og aktivitet. Har man dyr, må man sørge for at de får kvalitetsmat.
Dr_ag_on_86 Skrevet 14. oktober 2009 #10 Skrevet 14. oktober 2009 ja, selvfølgelig:) gikk litt fort i svingene her... koster mer når du kjøper, men sekken varer lengre, og ikke minst at katten har mye bedre av det.
Gjest Gjest_Ingrid_* Skrevet 26. oktober 2009 #11 Skrevet 26. oktober 2009 Takker for alle svar! Katten hadde faktisk vært til helsjekk hos veterinær rett før jeg skrev innlegget, alt i orden. Har nå funnet ut at hun likevel kan nedlate seg til å spise skalldyr og kokt fisk, men ikke kylling.... Hun får nesten bare tørrmat (kvalitets-). Ellers er det en litt sær pus (som alle puser), og hun vil veldig gjerne ha maten sin servert i 2. etasje, der spiser hun mer enn gjerne tørrmat. Forklaringen er vel at vi fikk en ny pus for noen uker siden, og hun har ikke så lyst til å dele matfat med den nye.
Tabris Skrevet 26. oktober 2009 #12 Skrevet 26. oktober 2009 Ja, det kan være forståelig, at hun vil ha sitt eget matfat. Så lenge hun spiser tørrmat, så gjør det ikke noe om det er enkelte typer fersk kjøtt eller fisk hun ikke liker. Et annet tips er å strø kattemynte over maten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå