Gå til innhold

Bruktbil


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på å kjøpe min første bil og lurer litt på hvordan jeg skal prise ulike ting når jeg ser i annonsene.

Bensin vs diesel? Jeg betaler gjerne mer for en diesel, men hvor mye?

Tidligere leasingbil vs. privateid? en eller flere eiere?

kmstand? hvor mye er 10000km verdt?

servicehistorikk kontra ikke? Full historikk kontra bare servicehistorikk?

metallick vs vanlig lakk?

Lettmetalfelger? AC? EU kontroll? Byttet slitedeler? Jevnlige oljeskift?

Er det noe man bør styre unna? Er det lurt å kjøpe fra forhandler med garanti eller er det flere gode kjøp privat? Vanskelig dette, noen som har greie på det og kan gi meg noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...
Gjest mekaniker
Jeg lurer litt på å kjøpe min første bil og lurer litt på hvordan jeg skal prise ulike ting når jeg ser i annonsene.

Bensin vs diesel? Jeg betaler gjerne mer for en diesel, men hvor mye?

Tidligere leasingbil vs. privateid? en eller flere eiere?

kmstand? hvor mye er 10000km verdt?

servicehistorikk kontra ikke? Full historikk kontra bare servicehistorikk?

metallick vs vanlig lakk?

Lettmetalfelger? AC? EU kontroll? Byttet slitedeler? Jevnlige oljeskift?

Er det noe man bør styre unna? Er det lurt å kjøpe fra forhandler med garanti eller er det flere gode kjøp privat? Vanskelig dette, noen som har greie på det og kan gi meg noen tips?

Nr 1:hvorfor betale mer for en diesel?????Er nesten ingenting å hente på å kjøre diesel mere.Moderne bensinmotorer er like bra som diesel.

Nr 2:Skal du kjøpe bil privat,bør du vite hva du holder på med.Svært mange luringer dær ute.Kjøp heller bil med garantier hos forhandler så slipper du de store problemene når du får feil.

Utstyr er det bare du som kan bestemme.Hva har du bruk for??

Om bilen har vært priv.eid eller ikke,spiller ikke så stor rolle.Det er bilens tilstand som har noe å si.Servicehefte er en stor fordel.Litt nyere biler går lett 100`km,200 også for den saks skyld alt etter hva den er brukt som.Ville vel ikke kjøpt en bruk firmabil som har den kms,mens en privateid,pen bil ikke ville være noe problem.

Til slutt er det jo prisen som bestemmer hva du får.Hiver du 150`på bordet,får du en rimelig bra bil-250`så får du en kjempebil......Biler som ligger på ca 40-70`er stort sett dritt som du vil bli plaget med nesten garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bilgæren

Hadde jeg skulle ha kjøpt min første bil om igjen ville jeg:

1 Kjøpt diesel. Elsker lyden av dieselmotoren.

2.Kjøpt privat, du får mer for pengene, MEN ta med deg en som har peil på bil!!

3.Jeg ville brukt lenger tid på å finne meg en passende bil.

Min bil kostet meg 60 000. Og den er i god stand. Ikke hatt noe som helst problem med den, bare bytta vanlige slitedeler!

Som "mekaniker" over her sier, så er ikke jeg enig i at det er bedre å kjøpe av forhandler, det gjorde nemlig jeg, så fort de var kvitt bilen og hadde fått pengene sine, så var de ferdig med meg som kunde......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som "mekaniker" over her sier, så er ikke jeg enig i at det er bedre å kjøpe av forhandler, det gjorde nemlig jeg, så fort de var kvitt bilen og hadde fått pengene sine, så var de ferdig med meg som kunde......

1. Jeg ville kjøpt diesel, uten tvil. Kjøpte dieselbil i sommer og nå kjører jeg 3 uker på en tank, mot den forrige bensinbilen der jeg måtte fylle hver uke. Bilen jeg kjører nå er dessuten en mye større og tyngre bil, bare så det er sagt.

2. Det er uten tvil bedre å kjøpe hos forhandler, men forutsetningen er at du sjekker at det er et seriøst firma. (Sjekk i Brønnøysundregisterene.) Grunnen til at det er bedre å kjøpe hos forhandler er at for det første er lettere å skulle reklamere overfor et firma, enn overfor en privat person. For det annet, vil du, hvis du handler som privatperson hos en forhandler, ha en absolutt reklamasjonstid på 5 år, kontra kun to år hvis du kjøper av en privatperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på å kjøpe min første bil og lurer litt på hvordan jeg skal prise ulike ting når jeg ser i annonsene.

Bensin vs diesel? Jeg betaler gjerne mer for en diesel, men hvor mye?

Tidligere leasingbil vs. privateid? en eller flere eiere?

kmstand? hvor mye er 10000km verdt?

servicehistorikk kontra ikke? Full historikk kontra bare servicehistorikk?

metallick vs vanlig lakk?

Lettmetalfelger? AC? EU kontroll? Byttet slitedeler? Jevnlige oljeskift?

Er det noe man bør styre unna? Er det lurt å kjøpe fra forhandler med garanti eller er det flere gode kjøp privat? Vanskelig dette, noen som har greie på det og kan gi meg noen tips?

Slitedeler må byttes "hele tida". Det finnes hundrevis av det man kan kalle slitedeler og man bytter etter hvert som det går i stykker.

Det viktigste er at oljen er skiftet ofte nok. Produsenten har angitt minimum skifteintervall. I tillegg skal bremsevæsken skiftes hvert andre år fordi den suger opp vann og mister sine gode egenskaper etter hvert. Resten av servicen er mindre viktig etter min mening, men folk må få bruke penger på hva de vil.

Hva metallic lakk og lettmetallsfelger er verdt for deg kan bare du selv svare på. Bilen blir trolig penere å se på, men hvor mange kroner er du villig til å betale for det må du avgjøre selv.

Diesel eller bensin er hipp som happ å kjøre med. Inni bilen merker du svært liten forskjell. Bensinbiler bruker gjerne 30-50% mer drivstoff pr km og i tillegg er bensin 10-20% dyrere. Du bør sette opp et regnestykke og se på hvilken kjørelengde det lønner seg å betale merprisen for en dieselmotor.

Angående forhandler vs privat. For de pengene man sparer ved å handle privat (10 000 - 20 000 kr) så kan man eventuelt repararere en god del og fortsatt ha penger til gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ingeniøren

-Bensin vs diesel? Jeg betaler gjerne mer for en diesel, men hvor mye?

Umulig å svare, motorer er forskjellige.

- Tidligere leasingbil vs. privateid? en eller flere eiere?

kmstand? hvor mye er 10000km verdt?

Få eiere, privateid. Hvor mye 10 000km er verd varierer. Det er vesentlig forskjell på 5 000km og 15 000km, men 160 000km og 170 000km betyr mindre. Hvor mye du kjører spiller også inn.

-servicehistorikk kontra ikke? Full historikk kontra bare servicehistorikk?

Full pakke

- metallick vs vanlig lakk?

Er igrunn bare hvite biler som ikke har metallic, samt noen få røde. Uansett er moderne lakk noe myke greier lett mottagelig for riper, metallic eller ikke

- Lettmetalfelger? AC? EU kontroll? Byttet slitedeler? Jevnlige oljeskift?

Alufelger har null bruksverdi, AC har stor verdi, EU-kontroll sier lite, slitedeler må alltid byttes, olja skal være skifta jevnlig ja.

- Er det noe man bør styre unna?

Alle biler som ikke er kjørt av eier m/familie, alt som er stylet og alt som er chipet(trimma).

- Er det lurt å kjøpe fra forhandler med garanti eller er det flere gode kjøp privat?

Jeg synes privatkjøp er greit. Man kan spare endel penger og garantien er ikke så voldsomt mye verd. Går noe galt så er det "sorry, men slikt kan skje med gamle biler". Reklamasjoner på brukte biler er vanskelig. Sikkerheten ligger primært i at solide forhandlere(seriøse bruktforandlere samt merkeforhandlere) ikke holder tilbake vesentlig informasjon. Private kan holde kjeft om noe og selv om du etter loven da har rettigheter er det ett helvete i realiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...