Gjest Gjest_ine_* Skrevet 13. oktober 2009 #1 Skrevet 13. oktober 2009 Jeg har ett stort bur fra en kanin jeg hadde før. Jeg har hatt kaniner før, og nå ønsker jeg meg en kanin og ett marsvin i samme bur. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg ønsker en kanin eller ett marsvin så da har jeg lyst på en av hver. Og i dyrebutikker er jo ofte kaniner og marsviner i samme bur. Så da må de jo gå bra sammen. Er det noe jeg bør huske på? Bør jeg ha to av samme kjønn, vet jo at de ikke kan parres siden det er to forskjellige dyr. Lønner det seg å kjøpe begge to samtidig fra samme bur i dyrebutikker fordi da vet jeg jo at de går bra sammen. Eller lønner det seg først å kjøpe feks. en kanin og vente i ett par måneder før jeg kjøper ett marsvin? Lønner det seg å kjøpe begge samtidig eller med noen måneder forskjell? Og passer to hunndyr sammen best eller to hanndyr eller en av hver? Jeg har aldri hatt masrvin og lurer på hva marsvin trenger? Vet at de skal ha c-vitaminer noe som ikke kaniner trenger, men er det farlig å gi kaniner ekstra c-vitaminer. Er det c-vitaminer i drikkevannet marsvin skal ha? Eller? Og trenger marsvin noe annet som ikke kaniner trenger? Vet at kaniner skal ha en saltstein, og en kalkstein, gnagestein som de sliper tenner på og de trenger nytt vann hver dag og kanin mat fra dyrebutikken og alltid tilgang på høy. Jeg har jo hatt kaniner før så jeg vet om de, men det er noen år siden men jeg husker jo litt da. Og da jeg var barn hadde jeg en kanin og venninna mi hadde marsvin og vi lot kaninen min og marsvinet hennes gå i samme bur ofte. Og det gikk veldig bra det, de var gode venner så det ut som. Og den gangen jeg var barn eller ungdom så hadde jeg så lyst på ett marsvin i tillegg til kaninen men fikk ikke lov av foreldrene mine. Men nå er jeg jo voksen og bor i min egen leilighet så da må jeg få bestemme selv. Hva bør jeg se etter når jeg velger en kanin og ett marsvin i dyrebutikken? :rødme: :rødme: Og kan marsvin og kaniner "krangle eller være uvenner"? Hva skal jeg gjøre for å unngå dette? Lønner det seg å kjøpe ett marsvin og en kanin fra samme bur i dyrebutikken samtidig? Sånn at de er venner der og større sjanse for at de er venner også senere. Er det noen her som har både en kanin og ett marsvin i samme bur og går dette bra? Jeg klarer nemlig ikke selv å velge enten å ha kanin eller marsvin fordi jeg vil ha begge to. Også har jeg liten leilighet så det hadde vært så greit å hatt de i samme bur. Og det buret jeg har er stort. Og det er jo koselig for kaninen og marsvinet og å ha selvskap i hverandre. Jeg skal kose med de noen ganger begge to og andre ganger hver for seg siden de skal vite at de er bra nok og at jeg er glad i hver og en av de. Jeg er veldig glad i dyr og jeg gleder meg og ser fram til å ha to nye gode firbente hårete venner. :rødme: :rødme:
Gjest Gjest_ine_* Skrevet 14. oktober 2009 #2 Skrevet 14. oktober 2009 Jeg er trådstarter. Fant fram på dyrlegenett på internett at det går ann å ha kanin og marsvin i samme bur: Det står dette: En kanin og et marsvin kan også gå godt sammen, men ikke to hanner her heller. Så da må jeg kjøpe en ho kanin og en ho marsvin jeg da :D Bra de passa sammen da :D Denne linken her står det: http://www.dyrlegenett.no/%C3%85%20ha%20ka...0chinchilla.htm Kult. Da skal jeg kjøpe meg både en kanin og ett marsvin snarest mulig. Skal til dyrebutikken i morra så da får vi se om det blir en kanin og ett marsvin på meg. :rødme: :rødme: Men skal jeg kjøpe de sammen og i fra samme bur i dyrebutikken da? Siden da er de større sjanse på at de er venner senere også?
Gjest Gjest_ine_* Skrevet 14. oktober 2009 #3 Skrevet 14. oktober 2009 fant noe mere : Generelt går kaniner godt sammen med marsvin, og noen ganger kan disse to leve fredelig sammen i samme bur. Det er lettest å venne dem til hverandre hvis begge to anskaffes samtidig. Man bør likevel være forsiktig, for hvis de begynner å sloss, kan kaninen skade marsvinet alvorlig. http://www.dyrewebben.no/faktasidene/kanin...huset/index.htm Er redd de skal sloss da siden de kan skade hverandre, håper ikke det skjer. Så da fikk jeg også svaret på at de begge to bør anskaffes samtidig :rødme: :rødme:
la Flaca Skrevet 14. oktober 2009 #4 Skrevet 14. oktober 2009 Kanin og marsvin skal ikke under noen omstendighet gå i samme bur: http://www.kanin.org/kanin_og_marsvin For det første så er kaniner bærere av flere bakterier som marsvinet kan dø av, dersom det kommer i kontakt med kaninavføring (noe som er unngåelig). Marsvinfór er også skadelig for kaninen, og på toppen av det snakker de ikke samme språk(!) - noe som ofte resluterer i frustrasjon. Ofte mobbing fra kaninen, og de kan gjøre ganske mye skade med både tenner og klørne på bakbeina. Det er mye uvettig hold av kanin og marsvin, ikke minst i dyrebutikkene som holder dem sammen av praktiske grunner. Derfor var det fornuftig av deg å undersøke dette på forhånd!
Trampe Skrevet 14. oktober 2009 #5 Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Nei, du skal ikke ha kanin og marsvin i samme bur. I dyrebutikken er dyrene små, unge, ikke kjønnsmodne og sammen for en kort periode. Hjemme hos deg må de bo sammen resten av livet, og det er på langt nær det samme. Det er flere grunner til at de ikke skal være sammen. De kan skade hverandre, de er ikke like godt selskap som en fra samme art, de spiser ikke samme foret og trenger forskjellig stell. I dyrebutikken vil de såklart si at det går heeeelt fint, de vil jo selge dyrene til deg. De sier også at man kan ha gullfisk i boller. Det er skummelt hvor lite kompetanse det finnes i mange dyrebutikker. Det finnes historier om kaniner og marsvin som har levd helt fint sammen, men det betyr jo ikke at det er riktig å ha dyrene sammen av den grunn. Hvorfor kan du ikke ha to marsvin i stedet? Eller to kaniner? Må du skaffe deg en av hver må du skaffe deg et ekstra bur. Endret 14. oktober 2009 av Trampe
Jenta21 Skrevet 14. oktober 2009 #6 Skrevet 14. oktober 2009 Nei, for all del, ha ikke kanin og marsvin i samme bur!
Gjest Simbelmynë Skrevet 14. oktober 2009 #7 Skrevet 14. oktober 2009 Føyer meg til de andre her. Kaniner og marsvin skal ikke gå sammen. Les kanin.org-artikkelen som la Flaca linket til. Dette skrev jeg nettopp om samme tema i en annen tråd: Dyrebutikken er IKKE stedet å lete etter folk som har kunnskap. Der selger de dyrene i altfor ung alder, med elendig fôr og direkte feilinformering om artene de selger. Synd, men sant. Kaniner og marsvin snakker ikke samme språk. Det fører til konfliter mellom dem som er subtile og vanskelige for oss å oppfatte. Selv om det tilsynelatende går bra, betyr det ikke at de har det fint sammen. Både kaniner og marsvin har det helt klart best med artsfrender, for med dem kan de kommunisere uten problemer og forstå hverandres signaler og tegn. Som regel tar kaninen styringen og regelrett mobber marsvinet systematisk. Og nei de spiser ikke samme mat. De skal ha mat som er tilpasset deres art. De er to ulike arter og har ikke lik krav til dietten. I tillegg til dette er mange kaniner bærere av en bakterie som heter Bordatella, som ikke er farlig for kaninen, men som kan være livsfarlig for marsvinet. En veterinær jeg har snakket med som har lang erfaring med smådyr har ofte fått inn syke marsvin som har luftveisinfeksjoner og som bærer preg av langvarig mobbing fra kaninens side. Disse har vært i så dårlig form at de ofte må avlives. Så at man i det hele tatt gidder å risikere dyrenes helse og livskvalitet med å sette dem sammen kan jeg ikke begripe.
Gjest Gjest_ine_* Skrevet 17. oktober 2009 #8 Skrevet 17. oktober 2009 Ok. Men kan jeg ha to kaniner eller to marsvin i samme bur da? Hvilket kjønn lønner det seg å ha da? Og om de da er søsken ol.kanskje de går bedre om de er søsken? Jeg spurte i dyrebutikken og de sa at kaniner trives best alene. Men gjelder dette også marsvin? To marsvin av samme art?
Gjest Simbelmynë Skrevet 17. oktober 2009 #9 Skrevet 17. oktober 2009 Marsvin er flokkdyr og skal alltid være to. Kaniner er ikke like avhengige av en venn av samme art, men de har det best når de er to. Allikevel krever det en del å ha to kaniner. De burde begge kastreres (også jentene) også trenger de stor plass å bevege seg på. Et bur av vanlig størrelse er for lite. I tillegg må man alltid introdusere kaniner på et område ingen av dem har vært før. Kaniner som blir introdusert feil og puttet i et bur sammen kan drepe hverandre, så det er viktig at man gjør det riktig. Les mer her. Du burde slutte å spørre dyrebutikken om råd. De har ikke den nødvendige kunnskapen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå