Joplaya Skrevet 15. august 2003 #1 Skrevet 15. august 2003 Er nok av press på barna fra før av. Om hvilke klær som er de rette, hvor tynn man skal være, hvilken sminke og hårfarge som er in, frisyre, musikk osv. Hvor skal det stoppe? Når skal barn få være barn? Nå får de til og med reklame slankereklame i posten :evil: . http://www.ba.no/Innenriks/article725670.ece
Miew Skrevet 15. august 2003 #2 Skrevet 15. august 2003 Ååårh, det er det samme som 13 åringer som fikk tilsendt reklame om sextjenester via telefon, med 18 års grense...nei, nei, nei. Slankereklame i posten til en 8 åring, jaha. Jo, jeg ville nok anmeldt det om det var min 8 åring som fikk det tilsendt. FY, til alle reklamefolka som burde skjerpe seg BIG-time. Kanskje de burde slanke bort litt av ideene sine om hva god reklame er. Det er dårlig reklame å bli kjent for å sende ut slik reklame til barn Dette burde de tenke litt mer over...
*Lavendel* Skrevet 15. august 2003 #3 Skrevet 15. august 2003 Når skal barn få være barn? Jeg tror barn får lov til å være barn når de voksne lar barna være barn....
Bettie Skrevet 15. august 2003 #4 Skrevet 15. august 2003 Veldig enig med deg, Lavendel. Vi som er voksne får sette opp et filter og luke vekk det vi ikke mener barn bør utsettes for.
Fiola Skrevet 15. august 2003 #5 Skrevet 15. august 2003 Det burde ikke være slik at voksne må luke vekk for barna sine. Jeg har stoppet for all uadressert reklame. Det kom jo et lass til dagen. Trodde jeg skulle savne det å sitte å kikke gjennom reklamen, men jeg gjør ikke det .
Gjest Anonymous Skrevet 17. august 2003 #6 Skrevet 17. august 2003 Kom igjen så boikotter vi reklamefirmaene! Bruker litt tid på å beskytte barna våre mot all den dårlige påvirkningen! Noen som vil være med å starte en organisasjon? Synes dette har gått alt for langt!!!
MarianneE Skrevet 17. august 2003 #7 Skrevet 17. august 2003 Jeg tror barn får lov til å være barn når de voksne lar barna være barn.... Godt sagt!
Redhead Skrevet 18. august 2003 #8 Skrevet 18. august 2003 Jeg tror barn får lov til å være barn når de voksne lar barna være barn.... Helt enig!!
Gjest Alive Skrevet 18. august 2003 #9 Skrevet 18. august 2003 Jepp, det var godt sagt!! Det er vi som foreldre som står med et normt ansvar her, det er ikke lov til å bare skylde på samfunnet. Hvis foreldre lar barna sine få lov til å gå med hva de vil, så er det ikke så rart at det blir som det blir. Har en niese på 11 år som får lov til å gå med sminke og bar mage...jeg blir helt dårlig jeg...Stakkars jenta er absolutt ikke moden for den oppmerksomheten det gir!!! :evil:
Gjest Shertz Skrevet 27. august 2003 #10 Skrevet 27. august 2003 Kan du fortelle meg hvorfor ei på 11 ikke kan få lov til å se bra ut? Dummeste jeg har hørt, du er en sånn som skal bestemme alt, ville du likt å bli rettet på hele tiden? Det skader da for F ingen som helst, kan godt hende mange behandler henne bedre og alt, tenk nå litt da... Det er bedre at de lærer å ta vare på seg å se bra ut, enn at de er trille runde og kledd i kjeledress som noen innpakkede 3åringer på vinteren. At unger stapper i seg alt de ser og blir feite late og usporty får de godt merke senere, de blir missfornøyde med seg selv og det kan ødelegge dem helt, er ikke snakk om å ha no godt fint liv da. For all del ikke press dem med på no håndball eller fotball det er det værste dere kan gjøre, de blir aldri gode i noe de ikke vil være med på og da blir de plaget av de som ER gode. Ta vare på ungene til de er 15 og forklar dem at det blir værst for dem om de holder på som de gjør hvis de har feil holdning.
*Lavendel* Skrevet 27. august 2003 #11 Skrevet 27. august 2003 En 11-åring kan godt få lov å se bra ut, men bør ikke pådyttes diverse av foreldre/voksne som ikke tar hensyn til alderen til barnet. Det var det jeg mente med det jeg skrev tidligere. En 11-åring er et barn og forblir det hvis de voksne lar vedkommende være et barn! Jeg fastholder mitt utsagn: Barn får lov til å være barn når de voksne lar barna være barn!
Gjest Coolaid Skrevet 27. august 2003 #12 Skrevet 27. august 2003 Syns reklame rettet mot barn burde være ulovlig, både i skolen og gjennom media. Før var man barn, nå er veldig mange, jenter spesielt, små kopier av voksne. Vi kan skylde på media og de som lager reklamen, men hvor er foreldrene oppi alt dette. Det trenger ikke være sånn at vi skal godta alt som blir slengt etter våre barn.
Gjest Shertz Skrevet 28. august 2003 #13 Skrevet 28. august 2003 De må lære TIDLIG å håndtere dagens verden, fatter ikke at dere ikke skjønner det, dere er idioter hvis dere ikke tror utseende og alt sånnt har noe å si og folk går etter karakter og det indre - Bullcrap
manji Skrevet 28. august 2003 #14 Skrevet 28. august 2003 Tror vår gode Shertz her vil ha oppmerksomhet jeg. :D Poste masse "kraft-innlegg" for å etterpå sitte å se på reaksjonene. Og jeg "knegger" som vanlig. Kan du fortelle meg hvorfor ei på 11 ikke kan få lov til å se bra ut? Så det du sier er at ei helt normal, frisk og gla ungjente på 11 i allværsjakke og støvler på en regnværsdag midt på høsten ikke ser bra ut? Det skader da for F ingen som helst' date= Rødt; Mange av de som følger mainstreamen til det ytterste er som regel overfladiske og har minimalt med selvstendige tanker. Selv ville jeg satt mer pris på at mine barn hadde funnet seg venner som verdsetter personen de er. Ikke pga Flava og Versace klærene deres i klesskapet. Det er bedre at de lærer å ta vare på seg å se bra ut, enn at de er trille runde og kledd i kjeledress som noen innpakkede 3åringer på vinteren. Så det du gir uttrykk for her er at det er viktigere å se bra ut i henhold til og få seg venner (?) - enn å finne en praktisk løsning på hva å ha på seg hvis været tilsier det? Tror mine venner ville sett rart på meg hvis jeg skulle tatt på meg noen av de lette, stilige Versace klærene mine en dag hvor det var kaldt ute. Du må vel innrømme at de som klær seg jordnært tjener på det? Tenker da også på "vanlige" dager. Ikke bare kalde regnværsdager. At unger stapper i seg alt de ser og blir feite Rødt; Det er vel da vi som foreldre skal sysselsette dem i noen aktiviteter som de selv liker, er det ikke? Alle mennesker liker og holde på med noe aktivt. Alt ifra orienterings løp og svømming, til speideren og kor. Menneske kroppen er laget for å være aktiv, da dette er noe den/vi tjener på både fysisk og psykisk. I de enkelte tilfellene hvor barn nøler med hva de vil holde på med gjelder det å prøve å få de interisert i noe. F.eks, ta de med en fotballkamp for å vise det (a good time) - ville nok bidratt med å øke interessen. Hadde sønnen min kommet til meg og fortalt at han ville begynne på ballett, og datteren min på bryting, så ville jeg ikke tenkt noe spesielt over det. Bare fint at det finner ting de vil holde på med. Tror de fleste foreldre vil ta vare på barna sine hele livet jeg. Men en gylden grense kommer når de fyller 18. Da vet jeg i hvert fall at mine barn skal ut av huset. Flyttet ut selv når jeg var 18, og det er noe jeg har tjent bra på. Nå skal det legges til at jeg er enig med deg når det kommer til det å utsette ungene for litt "real-life", og ikke beskytte dem hele tiden. Det er viktig at ungene får seg et "trøkk-i-trynet" enkelte ganger, men med foreldrene i ryggen. Hvis foreldrene uteblir så vil det kunne skape usikkerhet, reddsel og misnøye med foreldrene. Samt ungen kan begynne å gi generelt litt mer "faen". Virker som du trenger en klem. :enig_animasjon: :kysse:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå