Gå til innhold

Om oppsigelse og betaling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Jeg har tenkt å si opp rommet jeg leier så fort jeg finnet et annet sted å bo. Jeg har 2 måneders frist til å komme meg ut etter at jeg har sagt opp. Men det jeg ikke forstår er om jeg også er pliktig til å betale de to månedene om jeg ikke bor der i den tiden. I min kontrakt står det, helt ordrett

" men kan i leietiden sies opp av begge parter med 2 måneders frist til fraflytting ved utløpet av den kalandermåned fristen utløper i".

Utover dette står det ingenting annet om oppsigelse i hele kontrakten, som jeg har gått nøytaktig igjennom. Spør du meg, sier den setningen der bare at etter at jeg har sagt opp, har jeg 2 måneder å komme meg ut på. Men en fyr jeg kjenner påstår innbitt at jeg må betale, selv om jeg ikke bor der.

Hva er riktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må betale. Eventuelt kan du finne en annen leietager som kan ta over for deg.

Skrevet

Du skal såklart betale ut oppsigelsetiden selv om du flytter ut før tiden har løpt ut (de 2 mnd). Du kan finne noen andre til å ta over rommet den dagen du flytter ut hvis du har mulighet. Se diskusjon.no under jussforumet. Der finner man haugevis av tråden som omhandler det samme

Skrevet

Hva hvis huseier ikke har tenkt å bruke leiligheten til å leie ut lengre, men som næringslokaler, og derfor hindrer meg i å finne noen andre. Kan jeg slippe unna da?

Skrevet

Hvis han tar i bruk lokalet selv under oppsigelsefristen så skal du ikke betale. Men hvis lokalet stilles til din disposisjon (dvs at rommet ikke tas ibruk av utleier, og at han ikke hindrer deg å oppholde deg der) til utflyttningsdato, så plikter du å betale. Dette gjelder selv om utleier skal benytte rommet selv etter utflyttningsdato.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...