Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest utlogget nå
Skrevet

Jeg er litt usikker på om dette er riktig sted å poste dette, men..

Her er situasjonen:

Jeg bor sammen med min samboer, og en i hans familie bor hos oss nå, har bodd her i et halvt år. Vi lar han bo her gratis, siden han har gjort mye for oss tidligere. Da han flyttet inn var det snakk om at han skulle bo her tilogmed september/oktober. Men nå drar det ut, og det kan være snakk om et halvt år til. Det vet jeg ikke om jeg klarer!

Jeg føler meg veldig smålig, men jeg irriterer meg veldig over han. Han insisterer på å lage sin egen mat, og det er jo bra. Men han brenner kjeler, bruker MASSE olje i stekepanna, og steker på maks varme, så oljen spruter utover hele kjøkkenet. Og vasker han etter seg? NEIDA. Setter han tallerker osv inn i oppvaskmaskinen? NEI. Jeg har prøvd å si fra, men han hører ikke.

Også tar han tallerken osv med på rommet, og lar de stå der i mange dager så matrestene blir helt inngrodd. Så kommer han med de tilslutt, og slenger de på benken, også er den saken ute av verden. Også bruker han shampo, dusjsåpe, toalettpapir, stekeolje, ketchup osv, og det er egentlig helt greit det. Men han kjøper aldri nytt når det er tomt! Bare venter på at jeg skal fikse det. Jeg vil ikke klage til samboeren, for jeg vil ikke skape noen dårlig stemning imellom de to. Jeg håper vel egentlig at det finnes en mirakelkur for å bare ignorere denne oppførselen, og svelge det et halvt år til. Noen bedre mennesker enn meg her, som har noen gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns du har vært tålmodig nok allerede, mer enn jeg ville vært.

Tips: La samboeren din ta seg av saken. Hans slektning, hans problem. La rotet etter ham stå, la være å handle inn når han tømmer eksempelvis kethupen osv. Etter en stund oppdager samboeren din at noe ikke er som det pleier (for eksempel når det ikke er flere rene kopper), og da kan det jo være han tar opp saken?

Skrevet

Du må si klart fra, enten til samboern din eller til slektningen. Skjønner at du blir frustrert, det er rimelig sløvt å ikke bidra med vask, innkjøp av ting man brukes osv - og når man bor gratis attpåtil. Samtidig er jo dette egentlig bagateller, hvis han klarer å forandre seg. Men som sagt, si fra! Dårlig stemning blir det jo uansett slik det er nå? Skjønner ikke hvordan folk orker å ikke snakke med samboern sin om slike ting jeg, for meg hadde det i beste fall gått noen andre ventiler (og jeg hadde blitt sur for andre vikarierende ting)...Og krev at han skjerper seg dersom han skal kunne forvente å fortsette å bo gratis... men da må jo du og samboern være enige da.

Skrevet

Da pakker du en liten ting og tannbørsten din. Og så reiser du hjem til mamma med beskjed om at de får ringe når de har rydda opp i livet sitt. De to luringene.

Gjest negasjon
Skrevet

Direkte tale. Har du hørt om det? Jeg har bodd i kollektiv og måtte si fra. Det var ikke noe jeg ønsket, men jeg var nødt. For alles del.

Hører de ikke, kan du flytte så får de leve videre som de vil.

Når flere bor sammen, må man være hard selv om man ikke er vant til det. Hard betyr ikke å kjefte og være sur, men direkte tale. Rett ut, si hva som er problemet, ferdig med det. Hører de ikke, flytter du ut eller den som skaper problemet flytter.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg er litt usikker på om dette er riktig sted å poste dette, men..

Her er situasjonen:

Jeg bor sammen med min samboer, og en i hans familie bor hos oss nå, har bodd her i et halvt år. Vi lar han bo her gratis, siden han har gjort mye for oss tidligere. Da han flyttet inn var det snakk om at han skulle bo her tilogmed september/oktober. Men nå drar det ut, og det kan være snakk om et halvt år til. Det vet jeg ikke om jeg klarer!

Jeg føler meg veldig smålig, men jeg irriterer meg veldig over han. Han insisterer på å lage sin egen mat, og det er jo bra. Men han brenner kjeler, bruker MASSE olje i stekepanna, og steker på maks varme, så oljen spruter utover hele kjøkkenet. Og vasker han etter seg? NEIDA. Setter han tallerker osv inn i oppvaskmaskinen? NEI. Jeg har prøvd å si fra, men han hører ikke.

Også tar han tallerken osv med på rommet, og lar de stå der i mange dager så matrestene blir helt inngrodd. Så kommer han med de tilslutt, og slenger de på benken, også er den saken ute av verden. Også bruker han shampo, dusjsåpe, toalettpapir, stekeolje, ketchup osv, og det er egentlig helt greit det. Men han kjøper aldri nytt når det er tomt! Bare venter på at jeg skal fikse det. Jeg vil ikke klage til samboeren, for jeg vil ikke skape noen dårlig stemning imellom de to. Jeg håper vel egentlig at det finnes en mirakelkur for å bare ignorere denne oppførselen, og svelge det et halvt år til. Noen bedre mennesker enn meg her, som har noen gode tips?

UT NÅ! Vet at man ikke skal bruke store bokstaver på nett, men her følte jeg at jeg måtte. Du kan da ikke finne deg i noe sånt!

Skrevet

Snakk med samboeren din. Si det du sier i innlegget ditt her.

Han vil nok forstå. Så kan han eller dere begge sette dere ned og lage husregler, avtale en evt. leie, eller be ham om å flytte.

Men komunikasjon er første bud.

Skrevet

Ja, jeg skjønner at dere har rett. Jeg prøvde først med en uskyldig "huskeliste" på kjøkkenet. (Rydd, vask, sett inn i oppvaskmaskin osv). Det funka ikke! Så nå har jeg sagt fra til samboeren, som sier at det er jeg som må snakke med han som bor her, siden samboeren tror han hører mer på meg. Men han ignorerte glatt lappen jeg skrev. Men ja, jeg skal prate med han :) Skjønner jo at jeg må det.

Skrevet

Jeg tror ikke denne gutten er interessert i å rydde. ;) Han bryr seg nok ikke med å føye eller glede deg, og finner ikke noe glede i et ryddig rom selv. Jeg tror ikke han kommer til å bedre seg drastikalt selv om du sier ifra..men jeg ønsker deg lykke til da :)

Skrevet

Det er ikke alle som ser rot, inngrodde tallerkner, at de søler når de lager mat, at de låner shampoen bare en gang og en gang til, og ikke bidrar. Jeg er litt enig med din samboer. Selv om det er hans venn, har du like mye ansvar for å si fra fordi du bor der. Vet ikke om leksa ville vært en annen om din søster eller venninne bodde hos dere, men mange menn er unnvikende og ser ikke problemet sånn som du ser det.

Dessuten slipper din samboer å ta opp konflikten, som han kanskje ser at du er mer opptatt av enn han. Kanskje han er konfliktsky og vil sette pris på at du tar det opp.

Skal du tillate at dere har det slik enda flere mnd?

Si til den gratis leieboeren at han kan benytte seg av engangsbestikk, pappkrus og papptallekner heretter. Jeg ville kjøpt det til han og lagt ved regninga og påpekt at jeg ikke er verken hans forsørger eller noen husmor.

Skrevet
Det er ikke alle som ser rot, inngrodde tallerkner, at de søler når de lager mat, at de låner shampoen bare en gang og en gang til, og ikke bidrar. Jeg er litt enig med din samboer. Selv om det er hans venn, har du like mye ansvar for å si fra fordi du bor der. Vet ikke om leksa ville vært en annen om din søster eller venninne bodde hos dere, men mange menn er unnvikende og ser ikke problemet sånn som du ser det.

Dessuten slipper din samboer å ta opp konflikten, som han kanskje ser at du er mer opptatt av enn han. Kanskje han er konfliktsky og vil sette pris på at du tar det opp.

Skal du tillate at dere har det slik enda flere mnd?

Si til den gratis leieboeren at han kan benytte seg av engangsbestikk, pappkrus og papptallekner heretter. Jeg ville kjøpt det til han og lagt ved regninga og påpekt at jeg ikke er verken hans forsørger eller noen husmor.

Godt sagt.

At samboeren din mener at han hører mere på deg er nok bare for å slippe konflikten selv.

Jeg hadde gitt ham et ultimatum. Flytt, eller følg husreglene du lager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...