Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så tråden der noen sto frem med nynorsk som sitt egentlige hovedmål, men skriver bokmål her. Tok meg selv da i å bli glad for at de gjør det - fordi jeg sjeldent gidder å lese ting som er på nynorsk.

Hva med dere? Leser du trådene der TS skirver nynorsk eller syns du det er tungvindt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv snakker og skriver jeg bokmål, men har ingen problemer med å lese innlegg på nynorsk.

Jeg leser derimot ALDRI innlegg som er skrevet på skikkelig "dialekt", dvs. skriver som man prater, eller sms-språk.

Skrevet

Selvfølgelig gidder jeg lese innlegg på nynorsk. Hvorfor i alle dager skulle jeg ikke det? Om folk synes det er for slitsomt å lese nynorsk, så viser jo det bare at det er for lite nynorsk i skolen og i media.

Gjest Eurodice
Skrevet
Selv snakker og skriver jeg bokmål, men har ingen problemer med å lese innlegg på nynorsk.

Jeg leser derimot ALDRI innlegg som er skrevet på skikkelig "dialekt", dvs. skriver som man prater, eller sms-språk.

Jeg sier som deg, Marlo. "Inst i dalom"-dialekter og slurvete språk orker jeg ikke å bruke energi på. Jeg har heller ingen problemer med å skrive nynorsk, hvis det skulle være aktuelt. I jobbsammenheng er det et krav, svare på henvendelser i samme målform som avsender bruker.

Skrevet

Samme her.

Skrevet

nei jeg trykker meg ut fra innlegg som er skrevet på nynorsk, blir alt for tungt og lese...desverre!

Skrevet

Liker ikke å lese nynorsk så jeg hopper ofte over lange innlegg som er skrevet på nynorsk.

Skrevet

Innlegg på nynorsk leses selvfølgelig. Til og med uten irritasjon. Det er mye verre med innlegg skrevet av folk som burde fått tilbake skolepengene sine. "Lamme lår" slår ikke an her... Heller ikke og/å-feil o.l. Det er slitsomt det....

Skrevet

Jeg ser ned på mennesker som ikke leser innlegg fordi det er skrevet på nynorsk.

Skrevet

Jeg leser gjerne nynorsk. Men dialekt syns ikke jeg heller noe om.

Skrevet

jeg leser ikke innlegg som er skrevet på nynorsk eller dialekt

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg leser innlegg på nynorsk. Ikke noe problem det.

Skrevet

Jeg synes nynorsk er en fryd å lese, ja til mer nynorsk. :)

Skrevet (endret)

Eg kan fint lese innlegg på nynorsk, og likar det faktisk. Om du har eit problem med å skjøne det som vert skrive, så tyder det berre på at det er for lite nynorsk i media, som ein nevnte tidlegare.

Også kan jeg jo også slenge på at jeg synes det er så mye verre med folk som skriver:

"åsså sier han lizzm at d er slutt,å jg trodde ik d kunne bli værre,sant!? å nå er alt kansje slutt,lizzm!?"

Jeg ser også litt ned på folk (uten andre lesevansker) som ikke klarer å lese nynorsk... :sjenert: Synes det tyder på for liten innsats på skolen.

Edit: for de som ikke skjønte det, så har jeg skrevet på to mål for at folk skal ta poenget om at jeg ikke synes det er noe problem! ;)

Endret av kaprifolen
Skrevet (endret)

Jada, jeg leser nynorsk. Liker det ikke, men har ingen problemer med å lese eller "forstå" det. I likhet med andre som har svart her så går jeg imidlertid fort i metning av innlegg som er skrevet på dialekt eller i SMS språk. (SMS språk burde til og med vært forbudt i SMS'er :sur: )

Endret av Cata
Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Nei, jeg hopper over nynorsk innleggene.

Skrevet

Nynorsk gjør innlegg utrolig mye tyngre og lese. Kommer an på hva tråden handler om, nynorsk innlegg kan være det som gjør at jeg ikke gidder å lese en tråd. Har nok nynorsktimene på skolen litt for friskt i minne.

Skrevet

Hmm, blir nesten litt overrasket over problemet folk har med nynorsk. Gjelder det når dere snakker med folk som snakker nynorsk/med annen dialekt enn dere selv?

Hadde vært interessant å sett hvor folk som svarte hva kom fra/bor.

Stakkars de med nynorsk som hovedmål om de skulle hatt samme innstilling. Før var det ikke et valg når det kom til lærebøker engang. Og så klager man og vil ha bort sidemålsopplæringen. Det er to mål i dette landet og ingen tar vel skade av å øke sin forståelse?

Jeg leser de innleggene jeg finner interessante, uavhengig målform, men jeg syns sms-språk er slistomt, mest fordi det er så frustrerende dårlig rettskriving og hakkete. Tror alle hadde hatt bra av å kutte ut sms-språket for å bedre rettskrivingen generelt i landet.

Skrevet

Til alle dere "jeg leser nynorsk, men ikke dialekter" - når skal dere skjønne at nynorsk ikke er annet enn en dialekt? Riktig nok ingen som prater rent nynorsk, men mange som har dialekter tilnærmet nynorsk.

Jeg som trønder skriver ikke, leser ikke og svarer ikke på tekst som er skrevet på nynorsk, da det blir i prinsipp feil. Når trøndersk blir et godkjent skriftspråk, da skal jeg aksepter nynorsk som det også.

Jeg driver ikke særbehandling til disse nynorskfolka. De får finne seg i å skrive bokmål som alle andre.

Men folk sliter ofte når det kommer til å tenke selv. Folk har siden barneskolen blitt fortalt at nynorsk er akseptabelt, mens andre dialekter ikke er det.

Skrevet

Jeg leser gjerne innlegg på nynorsk, og synes det er fint at noen brukere skriver på nynorsk her inne. :) Jeg har ikke noe problem med å lese nynorsk og ikke med å forstå dialekter, heller. Jeg er imidlertid ikke glad i innlegg som er skrevet på dialekt eller typisk SMS-språk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...