Gjest Gjest_Trine_* Skrevet 13. oktober 2009 #1 Skrevet 13. oktober 2009 Hei jenter! Jeg lurte bare litt på hvordan det er med kostnader rundt bryllup, og hvor mye man kan kutte? Skal ha et selskap på ca 40 stk, og har funnet lokale hvor leie av lokale + mat,vin etc kommer på ca 50 000. Hvor mye må man regne med til brudekjole, klær til brudgom, bukett, fotograf etc, alle de generelle kostnadene? Dessuten, bruker dere forlovelsesringen som giftering, eller separate ringer?
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2009 #2 Skrevet 13. oktober 2009 Hei jenter! Jeg lurte bare litt på hvordan det er med kostnader rundt bryllup, og hvor mye man kan kutte? Skal ha et selskap på ca 40 stk, og har funnet lokale hvor leie av lokale + mat,vin etc kommer på ca 50 000. Hvor mye må man regne med til brudekjole, klær til brudgom, bukett, fotograf etc, alle de generelle kostnadene? Dessuten, bruker dere forlovelsesringen som giftering, eller separate ringer? Giftet oss i sommer og bryllupet kom på ca 100.000,- Dette var for hele kalaset- 4 retters middag for 46 gjester på Englegaard, inkl. overnatting for ca 20 av gjestene, kjole med slør og tiara, fotograf, leie av sjakett og brudesvenn antrekk, brudebukett, corsager, 200 roser til bordene, gifteringer og alt av trykksaker. Lykke til med planleggingen!
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2009 #3 Skrevet 13. oktober 2009 Vi betalte 105000 for hele bryllupet. Da med tre retters, alkohol til middag med velkomstdrink og en glass til kaffen ( 5 glass totalt)servering,kokk o.l. var inkl i prisen,( det var altså for 58 gjester) kjøpte telysholdere,organzastoff, folk bakte kaker til oss, fotograf med alle rettigheter(fikk cd med alle bildene, så takkekortene ble også billigere), ny kjole, ny smoking, blomster i kirke,brudebukett,blomster i festlokale,blomster til mannen og brudesvennene,frisør,hotellovernatting for meg og forlover,for han og hans forlover, bryllupsnatta,sjåfør hele dagen med veteranbil. Var en fantatisk dag!! Helt herlig, god planlegging hjelper og at man ikke er for hysterisk for de minste ting. Pust med magen:)
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 13. oktober 2009 #4 Skrevet 13. oktober 2009 Bryllup er dyrt. Minst 100 000!
Heart7086 Skrevet 13. oktober 2009 #5 Skrevet 13. oktober 2009 Bryllup er dyrt. Minst 100 000! Det trenger da så absolutt ikke være sååå dyrt!! Vi planlegger bryllup og har satt opp et høvelig budsjett; Regner med å være rundt 50-60stk, store, små, gamle og unge. Leie av lokale; 1200,- for en hel helg, med vasking. Middag, elgstek, m potet og grønnsaker; 1500,- Nattmat, kyllingsalat; 800,- Bryllupskake blir bestilt, resten blir laget;1600/ 1000,- Blomster(med brudebukett/den til mannen); 1500-2000,- Drikke(Alkohol, brus, kaffe); 7000,- Invitasjoner/bordkort/takkekort; 500,-(ikke inkl. frimerker) Frisør/sminke; 1200,- Brudekjole, sko; under 5000,- (vurderer bl.a ebay) Levende musikk; 4-5000,- Fotograf; 1000,- (vi betaler kun utlegg han har, og det er mulig det blir ennå mindre.. Ikke mer) Bil; Bruker vår egen amerikaner, som vi får en i familien til å kjøre, event. en venn av oss har amerikaner-veteran) Serveringfolk/bartender; ca 2000,- Brudgommens klær; 1500,- I tillegg kjøper vi nye gifteringer til ca 7000,- Div; 2000,- Jeg har sikkert glemt noe nå, men dette er da ca det vi regner med å bruke. Vi har også begynt et år i forveien, for å kjøpe inn så mye som mulig litt etter litt. Jeg lager også kortene selv(disse blir ikke chabby og stygge, men skal selvfølgelig gjøres ordentlig og litt "classy" uten å bli for mye) Rundt regna blir det der ca 34 000. Noe er ganske sikkert(f.eks vet vi sikkert at maten kommer på ca den prisen, brudekjolen er jo selvsagt litt usikkert, men går garantert ikke over ca 5000,-.) Men det er jo alt hva du legger opp til selv, hvor du vil ha festen, osv.
maradonna Skrevet 14. oktober 2009 #6 Skrevet 14. oktober 2009 Det trenger da så absolutt ikke være sååå dyrt!! Vi planlegger bryllup og har satt opp et høvelig budsjett; Regner med å være rundt 50-60stk, store, små, gamle og unge. Leie av lokale; 1200,- for en hel helg, med vasking. Middag, elgstek, m potet og grønnsaker; 1500,- Nattmat, kyllingsalat; 800,- Bryllupskake blir bestilt, resten blir laget;1600/ 1000,- Blomster(med brudebukett/den til mannen); 1500-2000,- Drikke(Alkohol, brus, kaffe); 7000,- Invitasjoner/bordkort/takkekort; 500,-(ikke inkl. frimerker) Frisør/sminke; 1200,- Brudekjole, sko; under 5000,- (vurderer bl.a ebay) Levende musikk; 4-5000,- Fotograf; 1000,- (vi betaler kun utlegg han har, og det er mulig det blir ennå mindre.. Ikke mer) Bil; Bruker vår egen amerikaner, som vi får en i familien til å kjøre, event. en venn av oss har amerikaner-veteran) Serveringfolk/bartender; ca 2000,- Brudgommens klær; 1500,- I tillegg kjøper vi nye gifteringer til ca 7000,- Div; 2000,- Jeg har sikkert glemt noe nå, men dette er da ca det vi regner med å bruke. Vi har også begynt et år i forveien, for å kjøpe inn så mye som mulig litt etter litt. Jeg lager også kortene selv(disse blir ikke chabby og stygge, men skal selvfølgelig gjøres ordentlig og litt "classy" uten å bli for mye) Rundt regna blir det der ca 34 000. Noe er ganske sikkert(f.eks vet vi sikkert at maten kommer på ca den prisen, brudekjolen er jo selvsagt litt usikkert, men går garantert ikke over ca 5000,-.) Men det er jo alt hva du legger opp til selv, hvor du vil ha festen, osv. Dere har faatt veldig mye billig. Er det bare 30 kroner per person paa middagen...? (1500 delt paa 50)
Heart7086 Skrevet 14. oktober 2009 #7 Skrevet 14. oktober 2009 Middagen for vår del er veldig billig, vi skyter elg selv, har noe potet selv, osv. Så den er jeg klar over at vil for mange bli en del dyrere. Satte som sagt opp budsjett for vår del:)
Gjest Gjest_rebecca_* Skrevet 14. oktober 2009 #8 Skrevet 14. oktober 2009 Bryllup er dyrt. Minst 100 000! Joda, klart det er dyrt.. men jeg mener det er helt opp til hva du gjør det til selv. man må ikke overdrive for å få en fantastisk dag. det kan komme langt under 100 000 altså!!! selv tenker jeg at, skal man spare seg i hjel eller sette seg i gjeld bare for å ha kun det dyreste? noen tjener selvfølgelig mer og har råd til og virkelig slå på stortromma på sin dag. man blir uansett gift, og familie og venner kommer for å feire med dere, de vil garantert kose seg enten dere har brukt 25, 40 eller 100 tusen.
Gjest Gjest_Undrende_* Skrevet 14. oktober 2009 #9 Skrevet 14. oktober 2009 Jeg bare lurer på hvorfor man er villig til å bruke så mye penger på en dag? Jeg er absolutt ikke imot det på noen som helst måte, men er bare at min tankegang er annerledes, så jeg lurer på hvilke grunner dere har? For min del ser jeg for meg at jeg gifter meg en eller annen gang, men det hadde ikke falt meg inn å bruke så masse penger. Aller helst ville jeg bestilt en eksotisk ferie for meg og min kjære til ca. 20tusen, og bare gjort det der. Ser egentlig på et bryllup som en litt privat ting mellom meg om den jeg vil dele livet med, og har ingen behov for å ha halve slekta til stede, og stresse rundt på en dag som skal være en av de lykkeligste i mitt liv.
Solstrålejenta Skrevet 14. oktober 2009 #10 Skrevet 14. oktober 2009 Jeg tror egentlig det rett og slett handler om at man har forskjellige meninger rundt hva som er den perfekte bryllupsdag. For noen så er det jo som gjest over sier perfekt å kunne reise bort å gjøre dagen mest mulig privat og intim. For andre derimot er det veldig stas å få samlet hele familien. Det er ikke nødvendigvis slik at de som velger å ha hele slekten synes det er stress heller. For oss var det slik at vi ønsket å ha mest mulig av vår familie og våre venner tilstede. Vi liker begge store familietilstelninger og syntes at dette var en flott anledning for oss til å samle all slekt som vi mener at vi får altfor liten anledning til å treffe ellers i hverdagen fordi vi bor på forskjellige kanter av landet. Vi var en av dem som brukte godt over 100.000 kr på bryllupet og inviterte godt over 100 gjester. For oss var det ikke noe alternativ å ha noe annet enn et kirkebryllup. Det var heller ikke et alternativ å bare invitere de aller aller nærmeste. For oss var et stort bryllup helt perfekt og det var også verdt det det kostet Vi kunne selvfølgelig ha spart inn på mye, men vi valgte å bruke mye penger på det vi vektla som viktig: å få med alle vi ønsket til hele festen, god mat, gode viner, fri bar, spesielt lokale, dyktig fotograf og mye bra musikk. Det vi ikke valgte å bruke mye penger på var dekorasjonsting o.l. Poenget mitt er uansett at dette var det riktige for oss. Jeg mener overhode ikke at et bryllup som koster halvparten, eller 1/4 for den saks skjyld er noe mindre flott enn vårt bryllup. Jeg mener heller ikke at det å reise bort å gifte seg privat er noe dårligere bryllup. Men for oss var iallefall den store bryllupsfesten med hele familien og alle våre venner den perfekte dagen for oss, og det gjorde det verdt å betale mye for MEN -hadde aldri satt oss i gjeld for et bryllup og hadde heller aldri krevd at foreldre skulle betale festen. Så da valgte vi å omprioritere litt i hverdagen og spare til vår perfekte bryllupsfest
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2009 #11 Skrevet 14. oktober 2009 Vi kunne selvfølgelig ha spart inn på mye, men vi valgte å bruke mye penger på det vi vektla som viktig: å få med alle vi ønsket til hele festen, god mat, gode viner, fri bar, spesielt lokale, dyktig fotograf og mye bra musikk. Det vi ikke valgte å bruke mye penger på var dekorasjonsting o.l. Sånn prioriterte vi også (bortsett fra fotograf, der brukte vi tre slektninger som allikevel ville tatt mye bilder). Vi brukte ca. 100.000,- på 92 gjester; da var det god mat, fri bar, spesiellt lokale, felles transport, flink DJ osv. Det vi ikke brukte mye penger på var klær (tror min brudekjole kostet 4000 på salg, og mannen hadde smoking fra før), frisør, sminke osv.
Anglofil Skrevet 14. oktober 2009 #12 Skrevet 14. oktober 2009 Bryllup er dyrt. Minst 100 000! Trenger virkelig ikke å være så dyrt nei. Vi skal ha mellom 35-40 gjester. For 35 gjester vil kostnadene se slik ut: Lokaler/middag/servitører(musikk: ca. 24 000 kr Kaker: ca. 3500 kr (lager en del selv) Brudeutstyr m/kjole, slør, tiara, sko osv: ca. 1800 kr Alkohol og annen drikke: ca. 8000 kr Ringer: ca. 5000 kr Blomster: ca. 2000 kr Invitasjoner/bordkort/takkekort: Lager mye selv, men beregner 500 kr. Fotograf: ca. 5000 kr Limosin: ca. 2000 kr Brudegommens klær: 2000 kr Vi har et budsjett på ca 53 800 kr, dvs nesten halvparten av gjest at man bør regne med. Og antagelig blir det ikke 50 000 kr engang, siden jeg her har rundet ganske mye opp i pris. Fotograf kan det f. eks være at vi får mye rimeligere, det samme med limousin og ringene. Mvh Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2009 #13 Skrevet 14. oktober 2009 Summa summarum: bryllup kan være innmari dyrt, og det kan være innmari billig - det viktigste er at man får den opplevelsen man ønsker seg til denne store dagen!
Tante Skrevet 14. oktober 2009 #14 Skrevet 14. oktober 2009 Vi regner i gjennomsnitt 1000,- per gjest. Altså totalkostnad delt på antall gjester. -Jeg har brukt ca 3000,- på klær til meg(kjole, slør, sko, underskjørt). Mangler undertøy, men tror ikke jeg kommer til å bruke så mye på det. Dessuten har pappa betalt kjolen, så da er vi nede i 1200,- - Var veldig fornøyd med prisen på lokalet. 700,- per pers for mat, servering og opprydning. - Lager invitasjoner og slikt selv. Med frimerker og takkekort tror jeg vi er oppe i 500,- - Får venner og familie til å underholde i kirka og på festen, fotografere, være toastmaster, bake kake ++ -Skal ikke pynte kirken eller lokalet, kirken blir ikke penere og lokalet er så pent i seg selv. -Skal ikke leie bil. Det er bare et transportmiddel uansett. - Tar oss råd til frisør og ordentlig bryllupskake, siden vi har vært så heldig andre steder -ebayebayebay er din venn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå