Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2009 #1 Skrevet 13. oktober 2009 Læreren til mitt barn (10. klasse) kom ringende på hos meg i formidag og forlanget at hun skulle komme inn for å se hvordan vi bodde. Hun var veldig opptatt av å se rommet til mitt barn og var redd for at mitt barn har usunne intresser. Jeg sa at det ikke var aktuelt, men hun presset på og sa at hun vil da melde meg meg til barnevernet og det vil bli masse styr så det var best at hun fikk komme inn nå så kunne hun vurdere om det var nødvendig å melde fra til barnevernet og at jeg kanskje slapp masse trøbbel. Jeg sa nei i gjen og ba hun inn på kaffe så vi kunne snakke, men hun fikk ikke noe omvisning. Da gikk læreren mens hun sier at jeg vil snart høre fra barnevernet og da ble det verst for meg. Har en lærer lov til dette? Hun har snakket og styret før også for hun er liksom så bekymret for mitt barn og hennes grunnlag er at mitt barn er vegetarianer, hører på metalmusikk og kler seg skummelt (som hun sier). Selv mener jeg at det ikke er noe å bekymre seg for. Hun får gode krakterer, henger ikke i gjenger, hverken røyker eller drikker og er ellers et snilt barn. Men en lærer har vel ikke noe med å undersøket elevens hus av den grunn, eller hva? Er det noe jeg burde gjøre eller burde jeg bare overse det og ikke bry meg? Og er det noen andre enn skolen man kan kontakte? Har selv kontaktet skola før angående mitt andre barn og det gikk ikke spesielt bra. Og hvis hun melder meg til barnebernet hva da? Noen som kan frtelle meg litt om hva barnevernet gjør når de får en bekymringmelding? Får så dårlig følelse av at jeg nermest blir helt skjelven når jeg opplever slike ting.
Pimp Skrevet 13. oktober 2009 #2 Skrevet 13. oktober 2009 hva er det som er så galt med at læreren kommer på besøk da????
Gjest Grafica Skrevet 13. oktober 2009 #3 Skrevet 13. oktober 2009 Nei, læreren har INGEN rett til å komme inn i ditt hus. At det skulle være grunn til bekymring at datteren din er vegetarianer og metaller kan jeg overhodet ikke skjønne! Gi læreren til barnet ditt et Nemi-blad og lær dette trangsynte mennesket at ikke alle trenger å kle seg i pastellfarger og spise kebab for å være bra mennesker... Jeg synes derimot du bør klage til skolen, for her tråkker læreren langt over grensen!
Gjest emmeline Skrevet 13. oktober 2009 #4 Skrevet 13. oktober 2009 Hun kan ikke med hjemmel i noen lov komme inn hos deg.
Gjest Elfrida Skrevet 13. oktober 2009 #5 Skrevet 13. oktober 2009 Jeg synes derimot du bør klage til skolen, for her tråkker læreren langt over grensen!Enig, det her er helt fjernt, jeg hadde tatt en telefon til rektor.
Gjest emmeline Skrevet 13. oktober 2009 #6 Skrevet 13. oktober 2009 Om barnevernet får en bekymringsmelding vil de etterhvert komme hjem til dere, og da (etter hva du forteller) ikke finne noen grunn til bekymring. Og saken er ute av verden for den gang.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2009 #7 Skrevet 13. oktober 2009 Har læreren rett til å trenge seg på og kreve å få komme inn, og se barnet sitt rom? Nei Er det greit at en lærer kommer med trusler om bekymringsmelding til barnevernet? Nei Kan, og skal, en lærer melde fra til barnevernet hvis de mistenker at barnet og/eller familien har problemer? Ja Jeg har flere venninner som er lærere, og for ikke lenge siden hadde vi en lengre samtale om det ansvaret som ligger på lærere i forhold til å fange opp problemer hos barnet/i barnets familie. De er pålagt å melde fra hvis de mistenker at noe foregår, men samtidig er man veldig redd for å trø feil og anklage noen uten at det grunn for det. På den ene siden skal man melde fra og det er bedre å melde fra en gang for mye enn en gang for lite, og på den andre siden er det fryktelig å "anmelde" noen hvor alt egentlig er i sin skjønneste orden og barnet har ikke problemer/problemene skyldes helt andre ting enn det som skjer hjemme. Jeg tipper at denne læreren, på en svært klønete måte, har prøvd å få avgjort for seg selv om hun skal ta skrittet å melde fra til barnevernet eller ikke. Hva som gjør at læreren vurderer dette er ikke godt å si. Jeg har problemer med å tro at det kun er pga kosthold og klesstil. Hva som skjer hvis h*n melder dere til barnevernet? De vil i så tilfelle ta kontakt med deg/dere. Innkalle dere til samtale, kanskje komme på hjemmebesøk og gjøre undersøkeles for å finne ut om det ligger noe i anklagen, slik at videre tiltak kan iverksettes, eller om alt er ok. Jeg skjønner at dette er en fryktelig ubehagelig opplevelse å komme ut for. Selv om du har hatt dårlige opplevelser med å kontakte skolen ville jeg her tatt saken opp mer rektor. Dette er ikke en ok måte av læreren å håndtere situasjonen på. H*n kan ikke komme uanmeldt på døren deres og leke politi, det har h*n ingen myndighet til.
*Numi* Skrevet 13. oktober 2009 #8 Skrevet 13. oktober 2009 Jøss! Ja, ja. Her var det mye rom for individualitet hos denne læreren, skjønner jeg. Jeg ville også kontaktet skolen og klaget på oppførselen. Hvis læreren på en eller annen måte er bekymret for en elev, da skulle det vel bare mangle at h*n i første omgang avtaler til foreldre-lærer-samtale eller noe slikt, ikke bare tropper opp på døra uanmeldt.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2009 #9 Skrevet 13. oktober 2009 hva er det som er så galt med at læreren kommer på besøk da???? Det er ikke galt i det hele tatt, men det er måten det blir gjort på. Hun ville rett og slett ha en omvisning av huset for å se at "alt er greit". Og det var spesielt min datter (som hun er bekymret for) sitt rom hun var intressert i. Min datter har klare regler om at ingen andre enn meg skal inn på rommet hennes og det respekterer jeg. Jeg vil helst ikke ut med hele historien her, men den læreren har spurt og grovt om hele familien min for hun tror visst at noe er galt med datteren min. Så jeg blir jo selv litt småredd når læreren kommer sånn uten grunn og krever å se hvordan jeg og mine barn bor. Det var en ekkel opplevelse. Blir jo litt redd for å ha gjort noe feil også, selv om jeg føler at læreren ikke har noen rett så bra man kan spørre andre om tips. Hadde hun følt en bekymring, kommet på kaffe og pratet litt hadde det jo vært greit. Jeg ba jo læreren på kaffe for å snakke når hun kom, men det var hun ikke intressert i. Men å vise frem huset mitt til nermest fremmede, og atpå til når grunlaget bare er at hun mener at min datter har usunne intresser, det vil jeg ikke. Men takk for svar. Får nok manne meg opp å ta en telefon til rektor i kveld.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2009 #10 Skrevet 13. oktober 2009 Så. Ungen har gode karakterer, er miljøbevisst/bevisst over det at dyr faktisk lever og føler, er glad i musikk, kan stå ut av gjengen og er klar over hvilken stil hun vil ha. Det er ingenting galt i noe av dette. Ting går nok bra.
Gjest Purple Haze Skrevet 13. oktober 2009 #11 Skrevet 13. oktober 2009 Læreren har overhodet ikke rett til å trenge seg inn i private hjem og kreve noe som helst. Har h*n en bekymring, ringer h*n barnevernet og sender en bekymringsmelding. Hadde dette skjedd meg, hadde det blitt månelyst! Og slik som rommet til min sønn ser ut i blant, hadde sikkert læreren blitt enda mer bekymret... Verre rotehue skal man lete lenge etter. Men hva sier et tenåringsrom om hvordan barnet har det hjemme? Det lurer jeg veldig på. Her er resten av huset i veldig grei orden, mens sønnene mine sine rom har sjelden vært særlig i orden, for å si det mildt. Denne læreren har vel misforstått veldig sin rolle i systemet, tror jeg.
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 13. oktober 2009 #12 Skrevet 13. oktober 2009 Læreren til mitt barn (10. klasse) kom ringende på hos meg i formidag og forlanget at hun skulle komme inn for å se hvordan vi bodde. Hun var veldig opptatt av å se rommet til mitt barn og var redd for at mitt barn har usunne intresser. Jeg sa at det ikke var aktuelt, men hun presset på og sa at hun vil da melde meg meg til barnevernet og det vil bli masse styr så det var best at hun fikk komme inn nå så kunne hun vurdere om det var nødvendig å melde fra til barnevernet og at jeg kanskje slapp masse trøbbel. Jeg sa nei i gjen og ba hun inn på kaffe så vi kunne snakke, men hun fikk ikke noe omvisning. Da gikk læreren mens hun sier at jeg vil snart høre fra barnevernet og da ble det verst for meg. Har en lærer lov til dette? Hun har snakket og styret før også for hun er liksom så bekymret for mitt barn og hennes grunnlag er at mitt barn er vegetarianer, hører på metalmusikk og kler seg skummelt (som hun sier). Selv mener jeg at det ikke er noe å bekymre seg for. Hun får gode krakterer, henger ikke i gjenger, hverken røyker eller drikker og er ellers et snilt barn. Men en lærer har vel ikke noe med å undersøket elevens hus av den grunn, eller hva? Er det noe jeg burde gjøre eller burde jeg bare overse det og ikke bry meg? Og er det noen andre enn skolen man kan kontakte? Har selv kontaktet skola før angående mitt andre barn og det gikk ikke spesielt bra. Og hvis hun melder meg til barnebernet hva da? Noen som kan frtelle meg litt om hva barnevernet gjør når de får en bekymringmelding? Får så dårlig følelse av at jeg nermest blir helt skjelven når jeg opplever slike ting. Lærere har politimyndighet ovenfor elever og deres foresatte. Dette trodde jeg var noe de fleste hadde fått med seg? Lærere vet best i slike saker og du burde vist læreren rommet. Om en lærer går til barnevernet er dette ganske alvorlig og barnevernet vil legge lærer som en med utdanning og faglig tyngde som den som de hører på. Ikke minst er en del av lærerens jobb det å ha myndighet ovenfor barna.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2009 #13 Skrevet 13. oktober 2009 Jeg hadde politianmeldt kjerringa!!! Maken til oppførsel har jeg ALDRI hørt om før. Ring rektor! *rasende*
lilleGrethe Skrevet 13. oktober 2009 #14 Skrevet 13. oktober 2009 Lærere har politimyndighet ovenfor elever og deres foresatte. Dette trodde jeg var noe de fleste hadde fått med seg? Lærere vet best i slike saker og du burde vist læreren rommet. Om en lærer går til barnevernet er dette ganske alvorlig og barnevernet vil legge lærer som en med utdanning og faglig tyngde som den som de hører på. Ikke minst er en del av lærerens jobb det å ha myndighet ovenfor barna. Det høres rart ut. Lærere er ikke politi, og er ikke barnevern. Læreren har rett og plikt til å melde fra til barnevern / politi hvis det er mistanke om neglekt eller misbruk, men politimyndighet? Jeg ser gjerne en henvisning til hvilken lov du har dette fra.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2009 #15 Skrevet 13. oktober 2009 hva er det som er så galt med at læreren kommer på besøk da???? Hva er galt med deg? Det er ikke vanlig å komme på uanmeldte "besøk", der en forlanger å få komme inn.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2009 #16 Skrevet 13. oktober 2009 Læreren: har ingen rett til å trenge seg på. For en skikkelig uhøflig lærer som ikke eier folkeskikk! Dytt henne vekk... Du og din sønn: Dere bør jo vite at det å kle seg som heavy metal i sort og sminke med langt hår på en gutt er sært. Folk kan tro han er satanist.
PiriPiri Skrevet 13. oktober 2009 #17 Skrevet 13. oktober 2009 (endret) Nei, lærern er gal. jeg hadde ikke sluppet henne inn, og hun har selvsagt INGEN rett til å gjøre det. For en tragisk lærer... MEN jeg blir GLAD når jeg leser om datteren din! Jeg jobber med ungdom, og takke meg til de som farger håret sort, hører på metal og er veggiser. På et generelt (og kanskje subjektivt) grunnlag vil jeg si at min erfaring er at disse ungdommene er smartere, mer engasjerte i politikk og samfunn, hyggeligere og mer intelligente enn de sossete pappaguttene med rosa undertøy som kun hører på VG-lista. Menge mener at det er "usunt" å kle seg i sort og at det vitner om å være "sort inni seg" også. Mange av "mine" ungdommer har blitt møtt med dette fra lærere og skolevesen. Det kan av og til virke som om lærerne ikke er interessert å bli kjent med disse ungdommene, og møter dem med mange fordommer. Hvis du føler at du trenger noen å få luftet dette med, kan du jo ta kontakt med helsestasjon for ungdom, de har masse kompetanse og samarbeider de andre etatene. Eller du kan høre med utekontakten eller kanskje fritidsklubben hvis barnet ditt går på en? Endret 13. oktober 2009 av PiriPiri
Lumê Skrevet 13. oktober 2009 #18 Skrevet 13. oktober 2009 Læreren: har ingen rett til å trenge seg på. For en skikkelig uhøflig lærer som ikke eier folkeskikk! Dytt henne vekk... Du og din sønn: Dere bør jo vite at det å kle seg som heavy metal i sort og sminke med langt hår på en gutt er sært. Folk kan tro han er satanist. Det er da en jente det er snakk om? Og nei, læreren har ingen rett til å trenge seg på hos dere. Hadde det vært mitt hs og min datter så hadde jeg tatt en telefon til rektor Å være veggis og kle seg i svart er da ikke ensbetydende med at man brenner kirker på lørdagskvelder
superlady Skrevet 13. oktober 2009 #19 Skrevet 13. oktober 2009 Lærere skal melde fra til barnevernet om de mistenker at noe kan være galt i hjemmet. Det er deres plikt og det er bra, men dessverre meldes det fra så altfor sjelden (noe Christoffer-saken dessverre ble et grusomt eksempel på). Jeg er selv lærer og det er en svært vanskelig greie å ha mistanker, ikke vite om man bør melde fra, hvordan vil det bli oppfattet, om man gjør noe galt osv. Jeg er ganske sjokkert over at folk her viser så lite forståelse for dette dilemmaet som jo har vist seg at kan få fatale følger. Jeg skjønner at læreren oppførte seg rart i denne situasjonen, men jeg synes du oppførte deg minst like merkelig som nektet å samarbeide. At lærere viser såpass engasjement er positivt og vi trenger flere lærere som bryr seg om elevene! Om læreren melder fra til barnevernet får det bli en sak mellom deg og barnevernet, men om du tror det blir en enkel match tor jeg du tar riktig så feil og kanskje angrer på din lite samarbeidsvillighet den gangen du hadde muligheten. Jeg tenker også (som lærer) at sannsynligheten for at skoleledelsen er inneforstått med bekymringen er meeeeget stor (kanskje de og andre lærere tilogmed er enige om at de er bekymret og at barnevernet er neste) og sannsynligheten for at dette kun dreier seg om mat- og musikkvaner er forsvinnende liten. Jeg tror heller ikke et rotete rom her ville betydd noen ting. Barnevernet derimot, kan sikkert reagere på slike ting dersom en bekymringsmelding allerede eksisterer.
PiriPiri Skrevet 13. oktober 2009 #20 Skrevet 13. oktober 2009 En ting til...ang barnevernet Når Barnevernet får en bekymringsmelding, plikter de å følge opp saken. Da får du mest sannsynlig en telefon fra en saksbehandler som innkaller deg (og evt din datter) til et møte. Det kan også hende at de ønsker å komme på hjemmebesøk. MEN mest sannsynlig, hvis situasjonen er som du beskriver, vil saken bli henlagt etter et møte med dere. Barnevernet bruker ikke masse ressurser på en ungdom som i utgangspunktet har det helt fint bare fordi at en lærer er fordomsfull.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå