Gå til innhold

2.forsøk:Innvandrere særbehandles!

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Det ble slettet første gang jeg prøvde, så jeg prøver igjen. Denne gangen vil jeg understreke at det ikke er innvandrere jeg vil til livs, men særbehandlingen de får!

Første eksempel nevnte jeg også i første forsøk. Innvandrere får økonomisk støtte fra sosialen om de får jobb eller ikke de fem -5- første årene de bor her. En av irakerne jeg jobber sammen med har hatt jobb fire av de fire årene han har bodd her. Han tjente ganske bra, så han kjøpte seg bil for pengene han fikk fra sosialen. Selv måtte jeg også oppsøke sosialen før jeg fikk denne jobben jeg har nå, og der måtte jeg legge ut i det vide og brede om hvorfor i himmelens navn jeg trengte penger som bor hjemme hos foreldrene mine (Jeg er 23 år gammel, og foreldrene mine har derfor ingen forsørgeransvar overfor meg, og jeg hadde derfor krav på penger til livsopphold)!! Kall meg gjerne missunnelig, men jeg synes det er blodig urettferdig.

For det andre er jeg bare vikar på jobben jeg har nå. Etter september skal noen få fortsette. Vi er blitt fortalt at vi som begynte før en viss dato, skal få bli. Dermed er jeg sikret..... det vil si kunne ha vært sikret jobb en stund til. Men nå har det seg sånn at en av innvandrerne som begynte lenge etter den satte datoen, går foran meg i køen likevel - fordi han er innvandrer og jeg ikke er det. Jeg har klaget, og saken er til behandling, men det er uvisst hvor langt jeg kommer med det.

Tar med meg et par eksempler til fra jobben; Da jeg hadde jobbet der i fire uker, fikk jeg huden full av kjeft pga en maskin jeg ikke hadde lært meg bruken av. I og for seg greit nok, jeg brukte kanskje unødvendig lang tid på å lære meg den. Men innvandrere som har jobbet der i måneder lengre enn meg kan fortsatt ikke bruke mange av maskinene der, til tross for at de kan norsk og det er ikke språket det står på. Pga at de ikke kan bruke disse maskinene blir det jo også mer begrenset hva de kan bidra med i produksjonen. Det blir vi andre som hele tiden må jobbe dem inn, men ikke tro at vi får mer lønn enn dem for det. Setningen "Lik lønn for likt arbeid" gjelder tydeligvis ikke når det er snakk om innvandrere.

Og til slutt vil jeg også få med at en norsk kollega spurte sjefen om han kunne få jobbe kun ettermiddagskift slik at det passet med hensyn til arbeidstiden til kona og barnepass (vi har to skift;morgenskift og ettermiddagskift; får 20% tillegg på ettermiddagskift). Det fikk han ikke, for alle skulle jobbe skift. Det er greit, en regel er en regel..... men tydeligvis bare når det gjelder nordmenn. Noen uker begynte en innvandrer. Han hadde spurt om å få jobbe kun ettermiddagskift for han trengte de ekstra pengene, og det var helt greit!! Dessuten de 20 % vi får for ettermiddagskift er et tillegg vi får for å jobbe skift. Når man bare jobber ettermiddager, jobber man ikke skift - det er en fast arbeidstid. Og da skal man ikke ha tillegg i lønnen, men det får han - fordi han er innvandrer!

Jeg kunne blitt rasist av mindre. Men jeg vil igjen understreke, at det ikke er innvandrerne selv jeg vil ha bort, men særbehandlingen de får. Jeg tar gjerne imot nye landsmenn, men det bør stilles samme betingelser til dem som til oss!

*Får dette stå denne gangen tro?*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner godt din frustrasjon, hvis det er slik du beskriver. Hvis jeg var deg ville jeg byttet jobb, og fortalt sjefen hvorfor (etter at jeg hadde fått attest..)

Meld deg inn i en fagforening, de kan du klage inn slike ting til.

Skrevet

ja det er for jævlig

men det er jo ikke innvandrerne sin skyld

hadde jeg vært innvandrer hadde jeg selvfølgelig tatt alt jeg hadde fått jeg og..

Gjest Adina Madeleine
Skrevet

Tror du må sjekke fakta bedre, for du er noe unyansert. Jeg sa det den gang, og jeg sier det igjen: "Innvandreren" jeg har bodd med i mange år har ikke fått økonomisk støtte av arten du nevner. Heller ikke andre "innvandrere" jeg kjenner.

Kanskje du først kan sjekke opp faktum, så kan du komme tilbake og fortelle om det du først skrev stemte. Da er grunnlaget lagt for en seriøs diskusjon. Hvis ikke har du sjansen til å korrigere.

Jeg vil ha etterprøvbare opplysninger. Altså hvor opplysningene finnes, ikke bare slik "er" det, og det "sies".

Dette er en diskusjon av en slik alvorlig art at faktaopplysninger må stemme før man kan begynne å kategorisere.

Adina M.

Skrevet

La oss skjære alle over en kam. Ting blir så nyansert av det.

Skrevet

Kjæresten min er innvandrer, og han har ikke fått et rødt øre av staten. For at han skal kunne bo her, må han bevise at han eller jeg kan dekke hans livsopphold og ikke vil ligge staten til byrde. Ellers ryker det rett hjem.

Jeg synes det er galt med all den utdelingen i øst og vest. Jeg synes forøvrig ikke at en 23-åring som bor hos foreldrene sine skal forsørges av staten.. slubberter overalt.

Skrevet
Kjæresten min er innvandrer, og han har ikke fått et rødt øre av staten. For at han skal kunne bo her, må han bevise at han eller jeg kan dekke hans livsopphold og ikke vil ligge staten til byrde. Ellers ryker det rett hjem.

Det samme gjelder den canadiske mannen til min venninde. Og en kollega fra Somalia.

Skrevet

det med sosialen stemmer. de er mye mer slepphendte og "gavmilde" når det gjelder innvandrere og de får mye de overhodet ikke trenger, mens nordmenn skal helst ha bodd på gata uten mer enn 2 eiendeler før de får så mye som 5 øre. har sett så mange eksepler på dette. det er jo ikke deres feil da, men systemet MÅ forandres for det er helt på trynet!

Iset

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei! Jeg er enslags innvandrer kan man si, og jeg kjenner mange innvandrere og har absolutt ingen erfaring med særbehandling, kun det motsatte. Når man søker jobb kommer man sist i køen, de ber ikke om interview engang bare går ut i fra at du ikke kan norsk. Når man så endelig får jobb hvis man får... har man svært liten sjanse til å klatre oppover karrierestigen selv om man skulle være best kvalifisert. Svært få utlendiger i landet sitter på topp posisjoner, men må helst ta drittjobbene Nordmenn ikke vil ha. Dette gjelder ofte selv om man skulle være født og oppvokst i landet, det er ofte kun navnet som teller. Utenlandsk navn betyr automatisk vanskeligere hverdag! Men jeg synes det burde være nok at asylsøkere får jobb, syns de skal kunne finne seg i å leie leilighet slik som oss andre. Ingen andre som får leiligheter gratis....

Gjest Adina Madeleine
Skrevet

Jeg spør gjesten som skrev det første innlegget:

Hva er en innvandrer? Er det alle som er født i utlandet, men som bor her? Hva er en asylsøker? Flykning? Kvote-flyktning?

Hvem er det du refererer til i innlegget ditt? Kjenner du disse "innvandrenes" status?

Jeg er nyskjerrig, for jeg vil gjerne se din dokumentasjon.

Adina M.

Skrevet

Opprinnelig innlegg slettet

Jammen godt at vi kan gå inn og redigere i egne innlegg. Ser i ettertid at jeg nesten virker som en rasist - DET er jeg ikke - har bare reagert på endel situasjoner i dagliglivet.

-------------------------------------------------------------------------------------

For å bøte på skaden så kommer jeg heller med noen utvalgte gullkorn:

En sidekollisjonspute ville hjelpe litt, men ikke forhindre at personen ville bli drept.

- VG tester sikkerheten til SAAB 9000.

Det var ikke noe rosenrødt svart/hvitt-bilde jeg tegna her.

- Kjell Magne Bondevik (TV 2).

Jeg vil ikke si at jeg var overstadig beruset, men jeg var i meget godt humør.

- Frp-politiker Dag Hovelsen, anmeldt for konemishandling (Dagbladet).

Det er viktig å ha alle tankene i hodet samtidig.

- SV's Kristin Halvorsen (Nettavisen).

I disse dagene har jeg følt jeg har måttet holde opptil flere tanker i hodet på en gang.

- Kjell Magne Bondevik etter et toppmøte i Oslo.

Den beste egenskapen for en politiker er å si ingenting på lengst mulig tid.

- Jens Stoltenberg på AUF-leir på Utøya (Nettavisen).

Jeg skjønner ikke at folk skal drikke til langt ut på morrakvisten.

- Kjell Magne Bondevik om utesteder og s(t)engetid.

Surfer? Hva tenker du på da?

- IT-minister Lars Sponheim på spørsmål om han surfer på nettet. (Nettavisen).

Gjest Candyfloss
Skrevet

Sånn er det på skolen jeg skal begynne på nå også!

Jeg har sliti for å få seksere i nesten alle fag, og hun med toere og treere kommer inn på samme skole fordi hun er utenlandsk.... Særbehandlig: JA!

Skrevet

Det har ingenting med om man er mørk eller lys...

noen er faktisk bare flink til å snakke for seg og utnytte systeme! Så de som kan de får masse penger, men vi andre som ikke er så flink til å "utnytte" systeme må godta å ikke få det vi har krav på!

Gjest Adina Madeleine
Skrevet
Sånn er det på skolen jeg skal begynne på nå også!

Jeg har sliti for å få seksere i nesten alle fag, og hun med toere og treere kommer inn på samme skole fordi hun er utenlandsk.... Særbehandlig: JA!

Eller var det andre vurderinger som lå til grunn og som ingen bortsett fra dem det gjelder vet noe om?

Det jeg reagerer på er dette "UTENLANDSK". Hvem i huleste i disse folkene??? Min samboer er utenlandsk, men han måtte sannelig sette seg på skolebenken og ta opp alle fagene fra videregående av, tiltross for at han hadde universitetsgrad fra et av verdens største og mest anerkjente universiteter fra før.

Samme med alle de vi kjenner som har tatt/holder på å ta høyere utdanning i Norge. Ikke en eneste av disse kom inn "fordi de er utenlandsk". Og det rare er at nesten alle har grad fra før!

Adina M.

Gjest Anonymous
Skrevet
Det jeg reagerer på er dette "UTENLANDSK". Hvem i huleste i disse folkene???

Hvis du ikke vet at UTENLANDSK betyr alle som har et annet hjemland enn Norge, da bør du sette deg på skolebenken igjen! Men jeg presisere hvem jeg siktet til i mitt innlegg; mennesker fra fattige land; Øst-Europa, arabiske landJeg synes det er galt med all den utdelingen i øst og vest. Jeg synes forøvrig ikke at en 23-åring som bor hos foreldrene sine skal forsørges av staten.. slubberter overalt., Afrika... Disse er mennesker som garantert har hatt det vanskelig - og sikkert har det vanskelig enda - uten at jeg syns de skal få ekstrabehandling i arbeidslivet for det.

Min egen situasjon er at jeg har også hatt en vanskelig oppvekst. Tyrannisk mor, fraværende far, mobbeoffer på skolen, taperen i alt, heller ikke flust med penger. Dette har ført til at jeg ikke har de beste forutsetningene for å få meg jobb (

Hvis jeg var deg ville jeg byttet jobb,
). Jeg har jobbet beinhardt for i det hele tatt å få den jobben jeg har nå, en typisk jobb som nordmenn tilsynelatende ikke vil ha. Og jeg har fått mange tilbakemeldinger på at jeg gjør jobben veldig bra, jeg har fått i oppgave i lære opp nye, oppgaver som bare de som har jobbet der i ti år får. Likevel skal jeg nå kanskje miste jobben til fordel for en som har jobbet kortere tid enn jeg, og han gjør aldeles ikke en bedre jobb enn meg!

Jeg synes det er galt med all den utdelingen i øst og vest. Jeg synes forøvrig ikke at en 23-åring som bor hos foreldrene sine skal forsørges av staten.. slubberter overalt.

Hadde staten gjort jobben sin på et mye tidligere tidspunkt, hadde ikke jeg bodd hjemme hos foreldrene mine som 23-åring! Forøvrig var det ikke noe slubbertliv å bo hos foreldre i den alderen, med den bakgrunnen vi hadde....

Det er mest sannsynlig der problemet ligger; at staten ikke gjør jobben sin!

Gjest Adina Madeleine
Skrevet

Jeg ser at du angriper min akademiske bakgrunn, eller du mener er mangel på det i et usaklig forsøk på å omgå mitt berettigede spørsmål om begrepesbruk i denne debatten. Du har ikke på noen måte etterkommet mitt ønske om dokumentasjon, men forsetter i stedet å slenge rundt usakligheter. Det får meg til å tro at du ikke har noe konkret å fare med, og at bakgrunnen for dine oppfatninger er en annen enn det du selv har gitt uttrykk for.

I en debatt skal man for øvrig være meget forsiktig med å kaste stein i glasshus. Særlig når man selv har plassert seg i det. Her viser jeg til at du skriver at du har hatt en vanskelig oppvekst, og har hatt problemer med å få jobb. Dette kan jeg velge å tolke dit hen at du har liten eller ingen utdannelse. Jeg kunne dermed velge å si til deg at jeg tror at dine oppfatninger kommer av at du har vært for lite på skolebenken til å kunne se ting i perspektiv. Hvis du blir provosert nå, må du først se at det er samme ”metode” du selv bruker mot andre. Altså usaklig. Det er derfor svært vanskelig å ta deg på alvor. Du kan ikke regne med at andre skal ta deg på alvor når du ikke klarer å dokumentere påstandene dine. Hittil syns jeg utsagnene dine taler for seg selv, og en debatt som er lagt på et slikt nivå er uverdig sakens alvorlige karakter.

Adina M.

Gjest Brunhilde
Skrevet
Hvis du ikke vet at UTENLANDSK betyr alle som har et annet hjemland enn Norge' date=' da bør du sette deg på skolebenken igjen! Men jeg presisere hvem jeg siktet til i mitt innlegg; mennesker fra fattige land; Øst-Europa, arabiske landJeg synes det er galt med all den utdelingen i øst og vest. Jeg synes forøvrig ikke at en 23-åring som bor hos foreldrene sine skal forsørges av staten.. slubberter overalt., Afrika... Disse er mennesker som garantert har hatt det vanskelig - og sikkert har det vanskelig enda - uten at jeg syns de skal få ekstrabehandling i arbeidslivet for det.[/quote']

Og det aller mest skumle er at det er mennesker som denne gjesten som stemmer FrP, uten å forstå at de på denne måten rammer seg selv hardest!

Så kom igjen, gjest! Vær både modig og voksen og gi oss bevis på at dine påstander stemmer - eller er du redd for å vise at du ikke bare tar feil, men sannsynsligvis også lyver?

Skrevet

Nå går ikke dette alltid under navnet innvandrer da, men en "gruppe mennesker/barn" som får særbehandlig er tospråklige. De kan søke om prioritert plass i kommunal barnehage. Nå er det slik at kommunen også plikter til å gi plass til alle de prioriterte også....

I bhg. der vår datter går ser det ut til at dette blir brukt. Det blir flere og flere barn på avd. som nesten ikke kan norsk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...