Gjest jente93 Skrevet 13. oktober 2009 #1 Skrevet 13. oktober 2009 Hei. Jeg sliter med spiseforstyrrelser og har tidligere hatt anoreksi. Er nå 45 kilo og 167 cm lang. Denne kostlista fikk jeg beskjed av legen min å følge, i tillegg til lite aktivitet, men jeg tror da at jeg kommer til å bli veldig, veldig tjukk. Det er 1900 kcal totalt, men mer enn UNORMALT mye mat til en 16 år gammel jente??!! Har du peiling? Slik ser dagsmenyen på 1900 FETE kcal ut; FROKOST: 2 grove skiver med skinke uten smør, en pære og et glass melk. MELLOM MÅLTID: Ett glass biola. LUNSJ: 2 grove skriver med skinke uten smør, en go`morgen youghurt og et glass eplejuice. MIDDAG: 2 små poteter, et stykke kjøtt, litt grønnsaker og et glass eplejuice, en pære/eple til dessert. KVELDS: 2 grove skriver med skinke uten smør, en pære og et glass melk. Er du ikke enig med meg at dette er helt på tryne av en sagsmeny til en 16 år gammel jentee? Menn spiser da vel ikke så mye enn gang i lite aktivitet.. Jeg tar jo masse sittups og armhevinger også daglig, omtrent 550 totalt gjennom en dag. Og en 20 minutters gåtur ut hver dag, og ellers lite aktivitet. Hvor mye tror du jeg kommer til å leggee på meg av dette??? Herregud, det er jo bare så mye for mye kalorier. Uff, har du noen råd eller tips til hvordan jeg skal klare å komme meg gjennom dagene med dette på samvittigheten? Mer aktivitet er ikke aktuelt, da går jeg enda mer ned i vekt og kostlisten øker legen da.. Foreldrene mine skjekker også hvordan det går.. Kommer jeg til å gå super-raskt opp i vekt? Det er jo tross alt mye mat..!!!
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2009 #2 Skrevet 13. oktober 2009 1900 kcal er faktisk mindre enn det en normal kvinne bruker på en dag. Og jeg, 165 høy, spiser mye mer enn hva du har fått oppgitt. Du trenger psykologhjelp. Det er slett ikke mye mat på kostplanen din.
Gjest Purple Haze Skrevet 13. oktober 2009 #3 Skrevet 13. oktober 2009 Det der var jo slett ikke mye mat. Som nevnt over her, du trenger nok hjelp av en profesjonell på området.
Gjest jente93 Skrevet 13. oktober 2009 #4 Skrevet 13. oktober 2009 1900 kcal er faktisk mindre enn det en normal kvinne bruker på en dag. Og jeg, 165 høy, spiser mye mer enn hva du har fått oppgitt. Du trenger psykologhjelp. Det er slett ikke mye mat på kostplanen din. Tusen takk for svar. Men, jeg føler fortsatt at det er alt for mye mat.. Så, jeg kommer ikke til å legge på meg noe særlig? Har nemlig ikke lyst til å gå opp noe mer, uansett hva folk mener og sier..
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2009 #5 Skrevet 13. oktober 2009 spiser du mindre enn det der så ødelegger du jo hele forbrenningen din! Få profesjonell hjelp mentalt - det er der det ligger!
Gjest jente93 Skrevet 13. oktober 2009 #6 Skrevet 13. oktober 2009 spiser du mindre enn det der så ødelegger du jo hele forbrenningen din! Få profesjonell hjelp mentalt - det er der det ligger! jeg ødelegger vel ikke forbrenningen ved å spise mindre enn det der? Da skulle jo mange jenters forbrenning vært ødelagt?? jeg har desverre ikke peiling, men hvor mange kcal trenger en 16 år gammel jente til dagen? Jeg bare prøver å bli kvitt den dårlige samvittigheten ser dere..
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2009 #7 Skrevet 13. oktober 2009 Jeg er noen cm lavere enn deg og jeg veide nok omtrent det samme som deg på din alder. Jeg hadde heldigvis aldri noen problemer med dette med spiseforstyrrelser for jeg så selv at jeg var tynn. Den dagen jeg passerte 50 kg var jeg lykkelig og jeg har voktet meg vel for ikke å komme under denne grensen igjen. Jeg synes du sier at du ikke skal bedrive aktivitet, men massevis av situps og armhevinger sammen med en daglig gåtur er da det? Det matinntaket er jo nesten ikke mer enn det som kreves for å sitte i sofaen og se på TV. Som de andre sier så må du få hjelp med det mentale! Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2009 #8 Skrevet 13. oktober 2009 jeg ødelegger vel ikke forbrenningen ved å spise mindre enn det der? Da skulle jo mange jenters forbrenning vært ødelagt?? jeg har desverre ikke peiling, men hvor mange kcal trenger en 16 år gammel jente til dagen? Jeg bare prøver å bli kvitt den dårlige samvittigheten ser dere.. Hvem har sagt at det ikke er mange jenter som har ødelagt forbrenning?
LadyB Skrevet 13. oktober 2009 #9 Skrevet 13. oktober 2009 Dette er ikke mye mat! Men ja, du kommer til å gå opp i vekt, det er vel det som er hele poenget med denne kostplanen! Håper du får profesjonell hjelp... Det med samvittigheten er jo et problem det kommer til å bli vanskelig (nærmest umulig) å få ordna opp i alene.
Gjest Vettel Skrevet 13. oktober 2009 #10 Skrevet 13. oktober 2009 Hva skal jeg si? Du er tenåring med spiseforstyrrelse. Og det er spiseforstyrrelsen din som forteller deg at det er mye mat. Men spiseforstyrrelsen skal du ignorere, og du bør nok høre på legen din i dette tilfellet. Det er IKKE mye mat på din liste, mye mindre enn de aller fleste spiser i løpet av en dag . Og du vet det sikkert: Tenk på mat som bensin, uten bensin kan ikke bilen kjøre. Du behøver vitaminer, mineraler, og diverse annet for at du skal vokse, være frisk, ha sunn helse, sunt hår og negler, etc.
Gjest jente93 Skrevet 13. oktober 2009 #11 Skrevet 13. oktober 2009 Dette er ikke mye mat! Men ja, du kommer til å gå opp i vekt, det er vel det som er hele poenget med denne kostplanen! Håper du får profesjonell hjelp... Det med samvittigheten er jo et problem det kommer til å bli vanskelig (nærmest umulig) å få ordna opp i alene. Men dere forteller meg at dette ikke er mye mat, men jeg kommer likevel til å gå opp i vekt?! Hvorfor sier dere da at det er for lite mat, om jeg kommer til å gå noe opp i vekt?? Jeg virker kanskje litt kritisk, men jeg er det akkurat nå sjønner dere.. tusen takk for at dere tar dere tid til å svare!!
Gjest Vettel Skrevet 13. oktober 2009 #12 Skrevet 13. oktober 2009 Du går opp i vekt fordi kroppen din er underernært. Fordi kroppen din har behov for meg, og du antagligvis har spist alt for lite i lang tid. Og ja, det er mange som har fått ødelagt forbrenning av slankekurer med alt for lite kalorier. Dette kalles jo-jo slanking, man går ned noen kilo, så går man opp enda mer og veier mer enn man gjorde før slankekuren. Noen ting som er viktig for en del: Ved for lav kroppsvekt så kan man miste menstruasjonen, og enkelte får den aldri igjen. Det vil si man kan påføre seg selv sterilitet.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2009 #13 Skrevet 13. oktober 2009 Men saken er at du veier lite og det er vel derfor legen mener du skal spise dette. Det er fortsatt ikke mye mat som vil gjøre deg "bælfeit", men nok til at kroppen din fungerer skikkelig og at ikke indre organer ødelegges.
Gjest SmallTalk Skrevet 13. oktober 2009 #14 Skrevet 13. oktober 2009 Men dere forteller meg at dette ikke er mye mat, men jeg kommer likevel til å gå opp i vekt?! Hvorfor sier dere da at det er for lite mat, om jeg kommer til å gå noe opp i vekt?? Jeg virker kanskje litt kritisk, men jeg er det akkurat nå sjønner dere.. tusen takk for at dere tar dere tid til å svare!! Nei, det er ikke mye mat, og ja du kommer til å gå opp i vekt. Fornøyd nå? Dersom du virkelig mener at dette er MYE mat, så må du har levd på et sinnsykt kaloriunderskudd ganske lenge. Når man da begynner å spise mer normalt igjen, så vil man selvfølgelig gå opp igjen i vekt. Er det virkelig så vanskelig å forstå? Forøvrig så synes jeg ikke den planen så spesielt god ut. Du brude vel strengt tatt hatt i deg over 2000 kalorier daglig?
Glynis Skrevet 13. oktober 2009 #15 Skrevet 13. oktober 2009 Jeg tror ikke du kommer til å gå noe særlig opp i vekt med det der. Venninnene mine som har hatt spiseforstyrrelser og begynt med kostliste har overhodet ikke rast opp i vekt.
Gjest Gjest_hmm_* Skrevet 13. oktober 2009 #16 Skrevet 13. oktober 2009 Nei, det er ikke mye mat, og ja du kommer til å gå opp i vekt. Fornøyd nå? Dersom du virkelig mener at dette er MYE mat, så må du har levd på et sinnsykt kaloriunderskudd ganske lenge. Når man da begynner å spise mer normalt igjen, så vil man selvfølgelig gå opp igjen i vekt. Er det virkelig så vanskelig å forstå? Forøvrig så synes jeg ikke den planen så spesielt god ut. Du brude vel strengt tatt hatt i deg over 2000 kalorier daglig? signerer.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2009 #17 Skrevet 13. oktober 2009 Dette er ikke mye mat, og tilsvarer heller ikke 1900 kcal. 1600-1700 kcal er nok mer reelt. En slik meny vil for de aller fleste gjøre at man går ned i vekt. I og med at du er nokså undervektig allerede vet jeg ikke hvordan det vil slå ut på deg. Du er gjerne vant til et mye mindre inntak? For lite inntak av mat bremser forbrenningen, og er ikke sunt. Jeg anbefaler at du følger legen sitt råd og føler denne menyen. Kanskje dere også kan introdusere noen nye matvarer etterhvert. Det samme på skiven hver dag, og den samme frukten hver eneste dag, flere ganger daglig, kan bli noe ensformig. Du kan gjerne få råd og hjelp til å finne alternative produkter med noenlunde tilsvarende kcal-nivå.
Far til 2 Skrevet 13. oktober 2009 #18 Skrevet 13. oktober 2009 Som mann er jeg skremt over spisevaner som blir beskrevet av TS. Når spiser hun tydligvis ikke ihht hva gutter/menn ønsker, men hun vil utvilsomt bli neglisjert av mange menn med den magre kroppen. Nå forstår jeg hvorfor leger må inn i bildet, for dette kan ikke på noen måte forsvares som sundt. TS. Hør på legen og spis ihvertfall ikke mindre. Legg til litt godt innimellom så du kan komme opp mot normalvekt. Forøvrig tror jeg det er farlig for deg å spørre hva du bør spise i et forum som dette selv om alle sikkert har samme mening som meg om at det er altfor lite. For din egen og andres skyld: spis mer.
Gjest Spinell Skrevet 13. oktober 2009 #19 Skrevet 13. oktober 2009 Vi sier du kommer til å gå opp i vekt fordi vi antar at du har fått denne diettlista av legen din nettopp fodi du skal gå passe mye opp i vekt på en kontrollert og sunn måte. Dette kaloriinntaket er lavere enn en "vanlig" dame i alderen 19-30 år forbrenner på et døgn. En tenåring har vanligvis enda høyere forbrenning enn dette. I og med at du har en spiseforstyrrelse, er forbrenningen din antakeligvis "skrudd ned". Forbrenningen går ned når kaloriinntaket blir for lavt over lengre tid. Det er kroppens forsvarsmekanisme. Kroppen skrur ned forbrenningen for å unngå at du dør! Du sier i et tidligere innlegg at det må være mange som har ødelagt forbrenningen sin, siden det er mange som spiser mye mindre enn det som står på lista. Til det er svaret et høyt og rungende ja! Særlig hvis de du sammenlikner deg med er folk som henger inne på pro-ana-nettsteder. Den maten du har fått anbefalt er både sunn for kroppen og bra for forbrenningen. Jeg er enig med de som sier at du trenger hjelp for å få orden på tankene dine og samvittigheten din omkring maten. Lykke til!
*Numi* Skrevet 13. oktober 2009 #20 Skrevet 13. oktober 2009 Det er ikke mye mat. Det er passelig, regner jeg med, siden legen din har satt det opp. Du kommer nok ikke til å rase opp i vekt. Grunnen til at folk her sier at du kommer til å gå opp i vekt, er jo for at du i utgangspunktet veier litt lite, som igjen er en konsekvens av spiseforstyrrelsene dine. Det er jo på grunn av dem at du har fått kostplanen i utgangspunktet.
Anbefalte innlegg