Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2009 #1 Skrevet 13. oktober 2009 Jeg eier 25% av huset vårt,vi har felles barn og samboer har særkullsbarn. 25% er fordi jeg (foreløpig) ikke har råd til mer. (Planen er å eie 50% ettervert,men det ligger nok noen ti-år fram i tid). Dersom samboer dør, tar jeg jo med meg mine 25% og har EK til å kjøpe leilighet. Men jeg ville jo selvsagt helst hatt mulighet til å beholde huset om jeg skulle bli alene, mye av hensyn til barna. Er det noen måte å ordne dette på, som ikke koster så mye at jeg ikke har råd? Er glad for tips...
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2009 #2 Skrevet 13. oktober 2009 Jeg eier 25% av huset vårt,vi har felles barn og samboer har særkullsbarn. 25% er fordi jeg (foreløpig) ikke har råd til mer. (Planen er å eie 50% ettervert,men det ligger nok noen ti-år fram i tid). Dersom samboer dør, tar jeg jo med meg mine 25% og har EK til å kjøpe leilighet. Men jeg ville jo selvsagt helst hatt mulighet til å beholde huset om jeg skulle bli alene, mye av hensyn til barna. Er det noen måte å ordne dette på, som ikke koster så mye at jeg ikke har råd? Er glad for tips... Han kan tegne en forsikring som du får utbetalt hvis han dør før deg.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2009 #3 Skrevet 13. oktober 2009 Livsforsikring og/eller uskiftet bo, og samboeravtale (vet egentlig ikke hvor nødvendig det er dersom man har felles barn). Jeg vet egentlig ikke så mye om dette, men det er i hvert fall noen stikkord.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2009 #4 Skrevet 13. oktober 2009 Man har ikke rett til å sitte i uskiftet bo når det er særkullsbarn inne i bildet. Da må de i så tilfelle godkjenne det, noe som svært ofte (forståelig nok) ikke gjøres. Livsforsikring tror jeg er det beste alternativet. Alternativt må din andel i boligen økes nokså kraftlig.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2009 #5 Skrevet 13. oktober 2009 samboeren din kan testamentere den fri tredjedelen til deg, da blir eierandelen din litt større. Barna skal ha 2/3 av arven, den siste delen kan da han testamentere til deg. Men forsikring er veldig lurt...
tingeling Skrevet 13. oktober 2009 #6 Skrevet 13. oktober 2009 Siden dere er samboere bør dere kryssforsikre dere, dvs at det skal fremgå at det er du som får utbetalingen hvis han dør og omvendt. hvis dere forsikrer dere uten at det blir skrevet i papirene så vil arvingene få pengene og du er like langt. Og nei, det er ikke urimelig. Det er jo like mye ditt hjem.
Gjest Gjest_kiki_* Skrevet 14. oktober 2009 #7 Skrevet 14. oktober 2009 Det tryggeste : Gift dere Eller så kan dere skrive testament hvor dere testamenterer den frie tredje delen til hverandre og spesifiserer at det skal være med fortrinns rett i bolig. Samt tegn en livsforsikring som vil dekke at dere har råd til å sitte med huset alene. Samt En samboer kontrakt som spesifiserer hva dere eier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå