Gå til innhold

Klein, ny betydning?

Gjest Eurodice

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Jeg har observert at ordet klein/kleint blir brukt en del her. Jeg har aldri tenkt på at det betyr noe annet enn skral, dårlig, hanglete. Slik mange bruker det her, er det i betydningen pinlig, ubekvem, kjedelig, trykket stemning osv.

Mitt spørsmål er da om klein er blitt vanlig å bruke i sistnevnte betydning i sin alminnelighet, eller om det er i visse deler av landet man sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bodd i flere deler av landet og alle bruker klein i begge betydninger, først og fremst når man er fyllesyk eller når man har møtt noen og det har vært en litt pinlig stemning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Bergenser_*

Jeg kommer fra Bergen og der brukes det ordet en del,særlig de siste årene. Om det er veldig utbredt vet jeg egentlig ikke, men har hørt det brukt både blandt eldre og yngre folk i betydningen pinlig, trykket stemning etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid brukt ordet i betydningen "syk, dårlig eller ekkel, vemmelig" og jeg er fra Sør-Vestlandet. Og det er ganske vanlig der jeg kommer fra.

Det er et mangfoldig ord, egentlig. Som formidler flere tilstander.

På tysk betyr det vel kun "liten" hvis jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Rosa på ball_*

Jeg er fra nordvest-landet, og har alltid brukt "klein" i betydningen syk, eller at noe er lite/dårlig.

"Han hoster og har feber, han er skikkelig klein", eller

"En pose gryterett til 20 mennesker? Det synes jeg var skikkelig "kleint"..."

Men jeg ville ikke brukt det for å illustrere en stemning som pinlig, kjedelig eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Ellen_*

På Sørlandet er det et vanlig uttrykk for at noe eller noen er dårlig(e). En motor kan være klein, da sviver den dårlig. En person kan være klein, da er h*n syk. Pappa bruker faktisk dette uttrykket mer enn meg...

På Østlandet ser det ut til å brukes om både syke folk og kjedelige situasjoner. Egentlig et morsomt ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lotta_*
Jeg er fra indre østlandet og for meg er de helt unaturlig å bruke ordet klein om noe som helst.

Jeg er også fra indre østlandet og bruker ordet kleint om en ubehagelig situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på Østlandet og har hørt ordet brukt i betydningen pinlig. At det også kan bety dårlig, skral osv. har jeg ikke fått med meg før. Bra jeg lærte det da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra indre østlandet og bruker klein om å være syk.

Dette ordet tror jeg har vært brukt skikkelig lenge, for besteforeldrene mine sa det også.

De siste årene har jeg hørt andre bruke kleint om mer eller mindre kjedelige situasjoner, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra indre østlandet og bruker klein om å være syk.

Dette ordet tror jeg har vært brukt skikkelig lenge, for besteforeldrene mine sa det også.

De siste årene har jeg hørt andre bruke kleint om mer eller mindre kjedelige situasjoner, også.

På indre østlandet er det et vanlig uttrykk for å være syk/dårlig - jeg bruker det stadig.

Har også sett at det nå for tida brukes om noe som føles pinlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...