Gjest religionsberta Skrevet 13. oktober 2009 #1 Skrevet 13. oktober 2009 Hei! Jobbe rmed synet på kjønnsroller i de monoteistiske religionene, og finner til min store overraskelse at jødiske hellige tekster (mishna) forbyr onani blandt menn (fordi all sæd skal brukes til forplantninge etter hva jeg forstår) mens det ikke finnes noe slikt forbud for kvinner. Det vil i så fall være unikt for en oldtidskultur å la kvinner onanere så mye de bare vil, mens menn må holde henda av fatet! Vet noen om det finnes forbud mot kvinnelig onani i Talmud, eller er det et fakta at det kun er menn som ikke får lov, fordi menns onani fører til spilt sæd?? Jeg finner også i følge kilder at seksuelt samvær i følge jødiske hellige tekster skal foregå på kvinnens premisser! Dette ante jeg ikke om jødedommen, altså. At en så gammel og attpåtil religiør kultur setter kvinnelig nytelse og undertrykking av mannen og ikke kvinnen hva sex angår, i sentrum? Hm...Er det mine kilder som er helt på tur, eller er dette fakta om jødedommen? I islam, som jeg også driver en dypdykk i men hensyn til ekteskap og regler, så er det heeeelt andre spilleregler. Der må kvinnen ligge stille og behage sin mann, mens mannen kan løpe rundt å ha seg med sine åtte koner. ??? Innspill?
Gjest Mann42 Skrevet 13. oktober 2009 #2 Skrevet 13. oktober 2009 Hei! Jobbe rmed synet på kjønnsroller i de monoteistiske religionene, og finner til min store overraskelse at jødiske hellige tekster (mishna) forbyr onani blandt menn (fordi all sæd skal brukes til forplantninge etter hva jeg forstår) mens det ikke finnes noe slikt forbud for kvinner. Det vil i så fall være unikt for en oldtidskultur å la kvinner onanere så mye de bare vil, mens menn må holde henda av fatet! Vet noen om det finnes forbud mot kvinnelig onani i Talmud, eller er det et fakta at det kun er menn som ikke får lov, fordi menns onani fører til spilt sæd?? Jeg finner også i følge kilder at seksuelt samvær i følge jødiske hellige tekster skal foregå på kvinnens premisser! Dette ante jeg ikke om jødedommen, altså. At en så gammel og attpåtil religiør kultur setter kvinnelig nytelse og undertrykking av mannen og ikke kvinnen hva sex angår, i sentrum? Hm...Er det mine kilder som er helt på tur, eller er dette fakta om jødedommen? I islam, som jeg også driver en dypdykk i men hensyn til ekteskap og regler, så er det heeeelt andre spilleregler. Der må kvinnen ligge stille og behage sin mann, mens mannen kan løpe rundt å ha seg med sine åtte koner. ??? Innspill? Kan du ikke komme med sitater fra loven? Jeg trodde at onaniforbudet var begrunnet i historien om Onan, som etter det jeg har lest (annetsteds, forøvrig) IKKE onanerte, men praktiserte avbrutt samleie med enken etter sin bror, fordi han ikke ville at hun skulle bli gravid. Han var blitt pålagt å ta til seg denne enken, så vidt jeg husker, men var ikke villig, og ville ikke ha barn med henne. Men siden jeg ikke har dette fra kilden, dvs selve eventyret, så kan det jo være at jeg tar feil, eller husker det feil.
Strix Skrevet 14. oktober 2009 #3 Skrevet 14. oktober 2009 Tråden er ryddet. Iht. KG`s regler. Hold dere til temaet! Strix, mod
Kamikatze Skrevet 16. oktober 2009 #4 Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Kan du ikke komme med sitater fra loven? Jeg trodde at onaniforbudet var begrunnet i historien om Onan, som etter det jeg har lest (annetsteds, forøvrig) IKKE onanerte, men praktiserte avbrutt samleie med enken etter sin bror, fordi han ikke ville at hun skulle bli gravid. Han var blitt pålagt å ta til seg denne enken, så vidt jeg husker, men var ikke villig, og ville ikke ha barn med henne. Men siden jeg ikke har dette fra kilden, dvs selve eventyret, så kan det jo være at jeg tar feil, eller husker det feil. Stemmer dette. Det var et "arveoppgjør". Onan arvet kjerringa etter storebroren, slik tradisjonen var før folketrygda. Storebroren var odelsgutt, og tradisjonen påla Onan å sette barn på enken (som var barnløs) før han lagde egne barn med sin egen kone. Enkens barn ville nemlig juridisk være elstebrorens, og arve farens odel. Dermed ville Onan eller sønnen han lagde med sin egen kone bli arveløse (husker ikke detaljene). Derfor var det om å gjøre at Onan skaffet seg sin egen arving først, og hoppet av da han humpet enka. Dette var kjipt gjort, mente JHVH, og ga Onan grei beskjed om å sprute i enka, og ikke på gulvet. Pavekirkens bokstavvrengere greide å feiltolke dette med å respektere enkers rettigheter til et onaniforbud. Ante ikke at jødene hadde runkeforbud? Omskjæring kan dog by på visse utfordringer, i så henseende. Hvilke kilder har du, TS? Sant og si finns der intet onaniforbud i bibelen. - Hverken for kvinner eller menn. Hvis det hadde vært tilfelle, hadde det neppe vært vage og tvetydige hentydninger egnet til å misforstås, men et klart: "Du skal ikke nappe din løk!" Endret 16. oktober 2009 av Kamikatze
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2009 #5 Skrevet 16. oktober 2009 HVis du vil ha et godt svar på spørsmålet så still det her: thetaobums.com Innen mystiske tradisjoner er det stor forskjell i synet på menns utløsning og kvinners orgasmer. Og det er det faktisk en god grunn til og det kan du få forklart på det forumet
helenaa Skrevet 20. oktober 2009 #6 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg kjenner ikke Talmud så godt, men ville ikke være overrasket om den tolker historien om Onan slik at onani ikke er tillat for menn. Historien i Bibelen handler ikke om kvinner, og for de gamle rabbinerne var det kanskje nokså utenkelig at kvinner skulle finne på denslags - derfor beskrives ikke noe forbud her..? Slik jeg kjenner andre forskrifter fra jødedommen, synes jeg det virker merkelig å trekke de slutningene du gjør: "at seksuelt samvær i følge jødiske hellige tekster skal foregå på kvinnens premisser". Bl.a. er kvinnen uren i ulike perioder...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå