Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har begynt å gi "vanlig" mat til babyene deres som er rundt ett år gamle, hva har dere til middag f.eks?

I en hektisk hverdag er det ikke alltid en har tid til å lage ting fra bunnen av (ikke alt hvertfall), og jeg lurer på om det er ok å gi div poser fra Toro, glass med sauser og lignende?

Forslag til barnevennlige middager?

Hilsen snart tobarnsmor :)

Videoannonse
Annonse
Gjest No wonder woman
Skrevet
Dere som har begynt å gi "vanlig" mat til babyene deres som er rundt ett år gamle, hva har dere til middag f.eks?

I en hektisk hverdag er det ikke alltid en har tid til å lage ting fra bunnen av (ikke alt hvertfall), og jeg lurer på om det er ok å gi div poser fra Toro, glass med sauser og lignende?

Forslag til barnevennlige middager?

Hilsen snart tobarnsmor :)

Hvis du tenker å lage mat av poser o.l så synes jeg du skal kjøpe glass med babymat til barnet ditt. Disse er fri for salter og er i det minste næringsrik, i motsetning til posemat som har liten næringsverdi.

Bare i de tilfeller du lager maten selv, ville jeg gitt babyen mat. F.eks. når du koker potet, gulrøtter og har fikseboller til middag.

Skrevet (endret)

Her har eldstemann fått samme middag som oss siden han var 9-10 mnd. Lagde ofte potet/saus-middag, siden det er enkelt med små barn. Tok bare av en porsjon saus til ungen før jeg hadde oppi salt, ellers spiste han bare det samme som oss. Most potet, saus uten salt, moste kokte grønnsaker og litt most kjøtt/fisk sammen blir fin barnemat. Det er skjelden vi brukte/bruker middagsglass, stort sett spiser han det vi spiser (18 mnd nå). Posesupper og -gryter er helt OK en gang i blandt det også, i alle fall etter 12 mnd. Alt med måte.

Endret av imli
Skrevet

Vi har gjort det på samme måte som imli, og gutten vår har spist det samme som oss siden han var 11-12 mnd. Nå spiser han likt oss stort sett hver dag, og han er ikke spesielt glad i middagsglass lenger - virker som han vil ha ting som smaker mer.

Vi spiser helt vanlige middager, men trikset er planlegging. Skal vi ha potetmos f.eks, så skreller jeg og kutter poteter i biter kvelden i forveien, slik at det bare er å sette over kjelen når førstemann kommer hjem fra jobb. Tomatsaus lager jeg i store porsjoner og fryser ned, så er det å huske på å ta det opp kvelden i forveien - så trenger det bare å varmes.

Jeg er ikke så fan av "barnevennlige" middager. Greit at de ikke skal ha altfor sterkt krydret mat, men det er jo noe man kan regulere på all mat. Tror det er viktig at de allerede fra tidlig alder blir introdusert for mange nye smaker, samt at man som foreldre er tålmodig og lar de få lov til å smake litt på sin måte. Vi har stor fokus på bordskikk, men lar ham også få lov til å kjenne på maten og putte i munn i sitt tempo, særlig om det er noe nytt. Det trenger ikke innebære å spise stygt - kaster han mat på gulvet feks, så blir tallerknen tatt vekk og han mates.

De fikk servert får-i-kål i barnehagen forrige uke, mange av barna luktet på det og nektet å smake. Gutten vår spiste to porsjoner ;)

Sier ikke at det er noen fasit på hvordan det skal gjøres, men dette har i alle fall funket for oss. Spiser han noe annet enn oss, vil han uansett helst ha det som er på tallerknen til mamma eller pappa :)

Gjest No wonder woman
Skrevet

Nå spør jo ts om det er ok med posemiddager eller glsssmiddager fordi hun ikke har tid til å lage middag selv. I min familie fikk jentene mine det vi spiste, men så lagde jeg sunne middager. Jeg tror det er bra for barn å få smake mye av mangt, men posemat eller ferdigmat av all slag er det veldig lite næring i og det synes jeg er trist å gi til barn. Jeg tror også at cluet er planlegging, det trenger ikke ta så lang tid å lage noe skikkelig.

Skrevet

Jeg har heller ikke skrevet at posemat er greit hver dag, men en gang i blandt er vel helt OK, og ikke minst normalt? De fleste lager vel mat fra pose en gang i blandt, og jeg tror neppe noen lider under det.

Skrevet

Hos oss blir det gjerne en pose eller to med saus fra Toro, og spagettisauser på glass, lapskaus av frossen blanding. Har likevel ikke noe dårlig samvittighet for at småtten spiser det til middag sammen med oss. Uten halvfabrikata hadde det jo ikke blitt middag før grøt/kveldstid, og kvelden før vil jeg gjerne bruke som kjæreste sammen med mannen min.

Ferdigmat er en annen sak, det funker kun i nødstilfeller og tar jo egentlig ikke noe kortere tid.

Skrevet

Jeg er også opptatt av sunn, "ekte" mat! Men som i dag så skal vi ha kjøttkaker, da har jeg f.eks brun saus fra pose, og samme med ertestuing. Ellers er det potet og gulrot og litt tyttebær til.

Dersom vi har spaghetti så var d veldig lurt å fryse ned saus, det skal jeg huske! Da trenger man ikke kjøpe Dolmio glass ;)

Når jeg lager wok kjøper jeg friske grønnsaker og kylling/svinefilet. Sausen derimor blir ofte sånne fra glass..

Skrevet

Trenger ikke være så dumt med frossenblandinger. Jeg snakket med en ernæringsfysiolog, og hun sa at frossenblandinger var likså bra og kanskje bedre også, i alle fall på vinteren. For da var blandingene frosset ned raskt og beholdt alle næringsstoffene, i motsetning til f.eks. en pose gulrøtter som en kjøper på butikken som kanskje har ligget en stund og noen av næringsstoffene er borte eller minsket i. Aldri tenkt på det på den måten jeg i alle fall.

Skrevet
Jeg er også opptatt av sunn, "ekte" mat! Men som i dag så skal vi ha kjøttkaker, da har jeg f.eks brun saus fra pose, og samme med ertestuing. Ellers er det potet og gulrot og litt tyttebær til.

(...)

Litt på siden da, så spør jeg litt i forhold til posesaus, og ertestuing fra pose :)

Det er VELDIG enkelt å lage saus fra bunn av, og det tar ikke noe lenger tid. Og da får du en saus som du selv kontrollerer saltinnhold i, så det blir bedre for barnet.

Ikke meninga å være frekk, men er så mange som lager posemat av gammel vane - og så er det jo så enkelt å lage selv... :sjenert:

Enkel, kjapp måte å lage kjøttkakesaus (dette er min måte, andre kan gjøre annerledes selvsagt):

Ha en kjele med litt vann, utfra hvor mye saus du vil ha. Kok ut pannen etter kjøttkakene er stekt, og ha også dette oppi kjelen - sammen med kjøttkakene. Tilsett en buljongterning eller lignende, og kok opp vannet. Når det koker, tilsett meljevning (jeg bruker vann og vanlig hvetemel, rister det i en boks til en jevn blanding). Dette tilsetter du vannet i en stråle til sausen er passe tykk, og så kan du evt tilsette litt sukkerkulør for mer farge. Legg i kjøttkaker og la de trekke i sausen en stund, så kan du smaksette sausen mer om du vil. Da kan du bruke litt smør, fløte, mer krydder, brunost osv osv osv. Helt avsporing, men bare for å vise hvor enkelt det er - om man har motivasjon til det. Og da kan du få masse tips på matforumet for basisoppskrifter!

Skrevet
Litt på siden da, så spør jeg litt i forhold til posesaus, og ertestuing fra pose :)

Det er VELDIG enkelt å lage saus fra bunn av, og det tar ikke noe lenger tid. Og da får du en saus som du selv kontrollerer saltinnhold i, så det blir bedre for barnet.

Ikke meninga å være frekk, men er så mange som lager posemat av gammel vane - og så er det jo så enkelt å lage selv... :sjenert:

Enkel, kjapp måte å lage kjøttkakesaus (dette er min måte, andre kan gjøre annerledes selvsagt):

Ha en kjele med litt vann, utfra hvor mye saus du vil ha. Kok ut pannen etter kjøttkakene er stekt, og ha også dette oppi kjelen - sammen med kjøttkakene. Tilsett en buljongterning eller lignende, og

kok opp vannet. Når det koker, tilsett meljevning (jeg bruker vann og vanlig hvetemel, rister det i en boks til en jevn blanding). Dette tilsetter du vannet i en stråle til sausen er passe tykk, og så kan du evt tilsette litt sukkerkulør for mer farge. Legg i kjøttkaker og la de trekke i sausen en stund, så kan du smaksette sausen mer om du vil. Da kan du bruke litt smør, fløte, mer krydder, brunost osv osv osv. Helt avsporing, men bare for å vise hvor enkelt det er - om man har motivasjon til det. Og da kan du få masse tips på matforumet for basisoppskrifter!

Syns ikke du er frekk i det hele tatt! :) Hadde egentlig tenkt å spørre om oppskrifter på sånt likevel, jeg! Jeg har jo laget kålstuing selv når jeg tenker meg om, ikke så vanskelig d heller. Men som du sier, blir en vane bare. Takk for oppskrift!

Skrevet

Lurer litt på det samme.

Vi pleier veldig sjeldent å ha poteter, saus og kjøtt-middager. I dag er første gang vi skal spise det samme til middag alle sammen, og i dag blir det fiskeboller. Kan ikke akkurat si jeg gleder meg veldig til middag...

Jeg lager sjeldent fra pose, det er ikke der problemet ligger, men i at middagene våre er med sprø grønnsaker, mye supper, osv. Når han er blitt flinkere til å spise om noen måneder er det jo sikkert fint med wok med nudler, men kan ikke se at han er der nå... Jeg kan selvfølgelig ta til side litt av grønnsakene, koke de med noe kjøtt, og grovmose sammen med nudler. Men da lager jeg jo egentlig to middager igjen...

Sliter med overgangen fra most middagsglass til våre middager. :)

Skrevet (endret)

Jeg lager også alltid saus selv - det er veldig enkelt og raskt.

Eks på brun saus:

Smelte 3-4 ss smør, ha oppi mel så det blir en tykk "grøt", brune det og ha oppi kraft (dvs kjøttkraft eller vann med oppløst buljong. Koke 5-10 min for å få bort melsmak. Krydre/salte til slutt.

Hvit saus:

Smelte smør og ha oppi mel akkurat som på brun saus, men ikke brune. Ha oppi melk med en gang (evnt også fiskebollekraft hvis det er det man skal ha hvit saus til).

Ellers er feks hjemmelaga pizza helt fint å spise? Det bruker ungene å like, og lett og spise er det også.

Endret av imli
Skrevet
Jeg lager sjeldent fra pose, det er ikke der problemet ligger, men i at middagene våre er med sprø grønnsaker, mye supper, osv. Når han er blitt flinkere til å spise om noen måneder er det jo sikkert fint med wok med nudler, men kan ikke se at han er der nå... Jeg kan selvfølgelig ta til side litt av grønnsakene, koke de med noe kjøtt, og grovmose sammen med nudler. Men da lager jeg jo egentlig to middager igjen...

Hvor gammel er barnet deres da?

Jeg tenkte veldig som deg i overgangsfasen jeg også - bekymret meg veldig for hva jeg egentlig kunne gi ham og ikke, når kunne han ha stekt mat osv. Men jeg tror det var mer at jeg laget problemer, enn hva som var problematisk for han.

Når vi lager wok nå, så spiser han det samme som oss - men ofte ikke med noe saus. Men han synes det er godt med sprø grønnsaker også, han :) Supper er jo i alle fall ikke noe problem? Her gir vi ham ofte brød ved siden av suppen, eller dvs, i suppen. Så er det litt enklere å mate ham med at han får brødbiter med inntrukket suppe - ellers tar det laaang tid :ler:

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Men om man lager saus med buljong vil jo barnet få i seg en del salt, for er det ikke mye salt i buljong? Eller?

Skrevet

Sjekk saltinholdet på ferdigmaten. Særlig buljong har veldig mye salt i seg.

Gutten vår satt sammen med oss og spiste middag fra 9-10 mnds alder (når vi klarte å få i stand middag før han la seg da :sjenert: ) Det var ikke mye han ville ha i den alderen, men da så han oss spise, og fikk smake på alt. Rundt ett år gikk han pluttselig fra å kun spise grøt og en og annen brødskive til å bli nærmest altetende. Han har aldri likt barnemat på glass.

Dersom vi skal ha ikke-barnevennlig mat, eller vi har planer om å spise sen middag så har jeg alltid ting i fryseren som raskt kan varmes opp, f.eks frosne grønnsaker og kjøttboller. Vi kjøper ferdig kjøttboller i frysedisken (sjekk innholdsfortegnelsen, stor variasjon i kvalitet!), men i sommer lagde mamma store porsjoner med hjemmelagede kjøttboller til oss som hun stekte og frøs, så var det bare å ta ut nok til et måltid og tine i micro. Dersom du setter av en helg i ny og ne til å lage mat og fryse vil du alltid ha nok i fryseren.

Skrevet

I den spedbarnsboka som man får av helsesøster så står det at man skal "være forsiktig med salt og saltet mat fram til barnet er 1 år". I utgangspunktet så skal jo barnet spise noe av det samme som resten av familien når det er rundt året, og det er vel greit med en gradvis tilvenning... De aller fleste gir jo kjøpebrød med god samvittighet, og det inneholder veldig mye salt i forhold til endel andre varer...

Joda, buljong er gjerne saltet, men det kommer jo også an på mengden og selvsagt alderen på babyen, jo eldre babyen er jo bedre klarer h*n å skille ut saltet.

Snuppa her får smake på det vi har til middag, og vi har sjelden potet&saus-middag, hun elsker marrokanske kjøttboller og krydra kyllingfilet, pasta, wokgrønnsaker og grønnsaker kokt i tomatsaus ;)

Skrevet

Det er mye salt i buljong også, ja. Men da kan man regulere selv hvor mye man ønsker å bruke, man kan sjekke ut ulike typer buljong. I det hele tatt - man har selv kontroll i stedet for å bare godta det som er i posen. Forskjell på hvor mye salt det er i en saus om man bruker 1 buljongterning til 3 dl saus, eller om det er til 8 dl saus f.eks ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...